szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Ugyan a nagykörúti felsővezeték-rendszer meghibásodásairól szóló jelentés nem nevezi a BKV Zrt.-t felelősnek, a társaságot súlyos mulasztások terhelik - jelentette ki Vitézy Dávid, a VEKE (Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület) szóvivője.

hvg.hu-interjú
Vitézy Dáviddal
A VEKE  ma már rendszeresen beleszól a közlekedésfejlesztési tervekbe, szakmai véleményére odafigyelnek a politikusok. Minderről Vitézy Dávidot, a szervezet közlekedésfejlesztési munkacsoportjának vezetőjét, egyben szóvivőjét kérdeztük. A szóvivő „civilben” harmadéves közgazdasági egyetemi hallgató.
Az interjú itt olvasható!
Ha a VEKE következtetései helytállóak, és ezt a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség is megállapítja, akkor a projekt megvalósításához kapott 300 millió forint európai uniós támogatást vissza kell fizetnie a BKV-nak - tette hozzá Vitézy Dávid. Elmarasztaló határozat esetén a BKV Zrt. mindennemű uniós támogatásból öt évre kizárható - jegyezte meg.
 
A VEKE azt javasolja, hogy a bizonyíthatóan vétkes fő- és alvállalkozót három évre zárják ki a budapesti tömegközlekedési beruházásokból. Emellett azt is javasolják, hogy a BKV strukturális és működési rendjét alakítsák át, és a nagyobb volumenű beruházásokat vonják el a társaságtól.
 
A szervezet szerint kétségbe vonható a BKV menedzsmentjének "jóhiszeműsége" és a cég további vezetésére való alkalmassága is.
 
A problémák eredendő oka a rosszul szervezett felújítás volt - mondta Vitézy. A szóvivő kérdésként vetette fel, hogyan tarthatott hét hétig a felújítás, ha a tervező előre jelezte, hogy ennyi idő ehhez nem elég.
 
A vizsgálati jelentés kimondja, hogy a műszaki átvétel "csak szemrevételezéssel történt meg", az alvállalkozó kivitelezői nyilatkozata pedig "nincs összhangban a ténylegesen tapasztalható, és méréssel, vizsgálattal igazolható műszaki állapottal".
 
A VEKE álláspontja szerint a műszaki átvétel során tetten érhető a beruházó gondatlansága, figyelembe véve, hogy a közlekedési társaság nagy létszámú beruházási szakembert alkalmaz - mondta Vitézy.
 
A BKV felelősségére utaló megállapításokközé tartoznak a VEKE szerint azok a mulasztások is, amelyek a Margít-hídon történt oszlopkidőlésekhez vezettek. Vitézy Dávid ismertette: a jelentés egyértelműen leírja, hogy a terhelés elviseléséhez minimálisan szükséges 6 mm-es falvastagság helyett több esetben az 1-2 mm-es falvastagság volt jellemző.
 
Vitézy úgy fogalmazott: március 20-án "vagy nem történt meg próbaterhelés, vagy ha megtörtént, akkor olyan komoly hibát vétettek, hogy a terhelés még a felét sem érte el annak, mint a valós, későbbi felsővezeték-terhelés", mivel az oszlop már akkor kidőlt volna.
 
"A BKV, és személy szerint Aba Botond vezérigazgató több alkalommal vezette félre a nyilvánosságot, és ezt nem mi mondjuk, hanem a vizsgálati jelentés tényei támasztják alá" - fogalmazott Vitézy Dávid.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Kedden indulhat újra a villamosforgalom a Margit hídon

Keddig kicserélik azt a két oszlopot a Margit hídon, amelyek annyira elöregedtek, hogy egy rutinellenőrzés alkalmával kidőltek a helyükről - ígérte Donáth Zoltán, a BKV Zrt. vezérigazgató-helyettese szombaton a közlekedési társaság budapesti székházában.

MTI Itthon

BKV: nem elég a két oszlopcsere a Margit hídon

A villamosforgalom biztonságos újraindításhoz a Margit hídon szükséges az összes közműoszlop megerősítése, ezért a 4-es, 6-os villamosok várhatóan még több napig nem közlekednek a Jászai Mari tér és a Moszkva tér között - tájékoztat a BKV.

MTI Itthon

Tarlós kérdései Demszkyhez: BKV, útlezárások, költségvetés

Nyílt levélben fordult csütörtökön Budapest főpolgármesteréhez, Demszky Gáborhoz Tarlós István független főpolgármester-jelölt, hogy a nyilvánosság előtt kapjon választ az elsősorban a BKV Zrt. és a Fővárosi Önkormányzat gazdálkodását érintő kérdéseire.

Vélemény

"A négyes metró torzszülött"

A VEKE (Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület) kísérteties pontossággal megjósolta, milyen üzemzavarok fognak fellépni Budapesten, a milliárdos költséggel felújított négyes-hatos vonalon. A civil szervezet ma már rendszeresen beleszól a közlekedésfejlesztési tervekbe, szakmai véleményére odafigyelnek a politikusok. Minderről Vitézy Dávidot, a szervezet közlekedésfejlesztési munkacsoportjának vezetőjét, egyben szóvivőjét kérdeztük. A szóvivő „civilben” harmadéves közgazdasági egyetemi hallgató.

MTI Itthon

Demszky kivonatja a BKV-val a Combinókat

Demszky kivizsgálást sürget, addig pedig kivonatná a budapesti forgalomból a Combino-villamosokat a BKV-val. Eközben pedig levélben szólítja fel a Siemens magyarországi vállalatát, vállalja a hibákért a felelősséget.