Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"808b7ce3-09b9-4fbb-a975-163d0c0b69de","c_author":"Martini Noémi","category":"360","description":"Ott voltunk, amikor felszállt a fehér füst, megkérdeztük az új pápáról az euforikus hangulatban lévő híveket, de még előtte, a várakozás óráiban megnéztük azt is, milyen volt a hangulat, mennyire voltak szigorúak a biztonsági intézkedések a Szent Péter téren, kik és miért álltak órákat egy kis kéményt kémlelve.","shortLead":"Ott voltunk, amikor felszállt a fehér füst, megkérdeztük az új pápáról az euforikus hangulatban lévő híveket, de még...","id":"20250509_roma-riport-vatikan-papavalasztas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/808b7ce3-09b9-4fbb-a975-163d0c0b69de.jpg","index":0,"item":"404e4dbe-4157-4ed9-a278-ce6764588405","keywords":null,"link":"/360/20250509_roma-riport-vatikan-papavalasztas-ebx","timestamp":"2025. május. 09. 16:38","title":"Zarándokok, turisták, de még Orbán-fanok is voltak a Szent Péter téren – helyszíni riport Rómából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1cc6eed7-ccbd-4577-845f-61917d4bc98b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az MBH Bank és a Mol együttműködésének keretében 55 új bankautomatát telepítenek töltőállomásokra. A Bankmonitor szakértői azt vizsgálták meg, hogy a lépéssel mennyire kerülhetünk közelebb a kormány céljához: minden településen legyen bankautomata.","shortLead":"Az MBH Bank és a Mol együttműködésének keretében 55 új bankautomatát telepítenek töltőállomásokra. A Bankmonitor...","id":"20250509_mol-atm-bank-mbh-bankmonitor-ingyenes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1cc6eed7-ccbd-4577-845f-61917d4bc98b.jpg","index":0,"item":"2b68bd0c-2121-4f4a-851c-6f42a6922cba","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250509_mol-atm-bank-mbh-bankmonitor-ingyenes","timestamp":"2025. május. 09. 10:07","title":"Meglepő, de igaz: akár teljesen ingyenes lehetne a készpénzfelvétel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e3d174bd-9ebb-40c0-b128-804f751550d4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Csúcsmobil vékony köntösben: jön a Galaxy S25 Edge, ami sok tekintetben azt tudja majd, mint a „nagyok”. Várhatóan nem a Samsung lesz az egyetlen gyártó, ami előáll hasonló készülékkel.","shortLead":"Csúcsmobil vékony köntösben: jön a Galaxy S25 Edge, ami sok tekintetben azt tudja majd, mint a „nagyok”. Várhatóan nem...","id":"20250508_samsung-galaxy-s25-edge-vekony-okostelefon-bemutatas-datum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3d174bd-9ebb-40c0-b128-804f751550d4.jpg","index":0,"item":"6adb8725-6413-4393-84e8-8d890324c064","keywords":null,"link":"/tudomany/20250508_samsung-galaxy-s25-edge-vekony-okostelefon-bemutatas-datum","timestamp":"2025. május. 08. 15:03","title":"Megvan a dátum, mikor jön a Samsung legvékonyabb mobilja, a Galaxy S25 Edge","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9bb1250e-2880-46e4-bcf2-d58cfdcf37cd","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Nem lesz több szócsata a parlamentben.","shortLead":"Nem lesz több szócsata a parlamentben.","id":"20250509_gyurcsany-ferenc-demokratikus-koalicio-orszaggyulesi-kepviselo-utolso-munkanap","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9bb1250e-2880-46e4-bcf2-d58cfdcf37cd.jpg","index":0,"item":"695da22e-61d5-47c9-b037-ff3399d7c9a9","keywords":null,"link":"/itthon/20250509_gyurcsany-ferenc-demokratikus-koalicio-orszaggyulesi-kepviselo-utolso-munkanap","timestamp":"2025. május. 09. 16:39","title":"Gyurcsány Ferenc utolsó napját tölti országgyűlési képviselőként","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"97fab194-bfdf-4459-bc82-ef67d05cf973","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Németországban tovább folytatódik a Tesla lejtmenete, a BYD-nak azonban nincs oka panaszra.","shortLead":"Németországban tovább folytatódik a Tesla lejtmenete, a BYD-nak azonban nincs oka panaszra.","id":"20250508_a-tesla-kuszkodik-a-byd-szarnyal-a-nemeteknel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/97fab194-bfdf-4459-bc82-ef67d05cf973.jpg","index":0,"item":"f84a1d0e-b2da-460b-9ce7-dc8ac99a526f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250508_a-tesla-kuszkodik-a-byd-szarnyal-a-nemeteknel","timestamp":"2025. május. 08. 08:41","title":"A Tesla küszködik, a BYD szárnyal a németeknél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4af1ba9-a69b-4367-a4d6-a1cb8ef75b4c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A vámintézkedések tartósan magasabb inflációt és munkanélküliséget hozhatnak magukkal, ezért indokolt a kivárás a Fed elnöke szerint.","shortLead":"A vámintézkedések tartósan magasabb inflációt és munkanélküliséget hozhatnak magukkal, ezért indokolt a kivárás a Fed...","id":"20250508_fed-alapkamat-valtozatlan-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4af1ba9-a69b-4367-a4d6-a1cb8ef75b4c.jpg","index":0,"item":"2889bdc4-9c59-4dd4-8037-a68a3180325c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_fed-alapkamat-valtozatlan-vamhaboru","timestamp":"2025. május. 08. 07:22","title":"Trump fenyegetései ellenére nem változtat az alapkamaton az amerikai jegybank","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f4a1777c-4409-4941-961d-236feca7a40b","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az amerikai elnök napi szinten beszél telefonon Macronnal, és még az iráni helyzet megoldására is van terve. De mi a helyzet az új német kormánnyal? Válogatásunk a világlapok cikkeiből.","shortLead":"Az amerikai elnök napi szinten beszél telefonon Macronnal, és még az iráni helyzet megoldására is van terve. De mi...","id":"20250509_nemzetkozi-lapszemle-trump-merz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f4a1777c-4409-4941-961d-236feca7a40b.jpg","index":0,"item":"47c3a0c3-0a00-47c6-9796-d4bce4c0b04a","keywords":null,"link":"/360/20250509_nemzetkozi-lapszemle-trump-merz","timestamp":"2025. május. 09. 10:30","title":"Trump már arra készül, hogy visszavonulót fúj a kereskedelmi háborúban?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ece36359-7f6b-4bfd-b5ed-fc420185cac0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A szedán és kombi formában támadó új Audi RS5-nek már javában zajlik a Nordschleifén történő tesztelése.","shortLead":"A szedán és kombi formában támadó új Audi RS5-nek már javában zajlik a Nordschleifén történő tesztelése.","id":"20250508_videon-a-v6-mellett-kitarto-vadonatuj-audi-rs5","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ece36359-7f6b-4bfd-b5ed-fc420185cac0.jpg","index":0,"item":"490fdecf-100f-4bb3-8e57-93b0eb6a5d86","keywords":null,"link":"/cegauto/20250508_videon-a-v6-mellett-kitarto-vadonatuj-audi-rs5","timestamp":"2025. május. 08. 06:41","title":"Videón a V6 mellett kitartó vadonatúj Audi RS5","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A sztrájk fertőz: duplaannyi beteg a troligarázsban
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Egyre több a konfliktus a trolivezetők között: van aki sztrájkol, és van, aki nem. Sőt, akadnak olyanok is, akik változtatgatják álláspontjukat. Megint mások inkább szabadságra mennek vagy megbetegednek. A BKV trolibuszüzemében, a Pongrác-telepen jártunk.
"Egykor már bent vagyok, nyugodtan kereshet" - mondta a telefonba csütörtök este Szabó István, a Budapesti Trolibuszközlekedési Dolgozók Szakszervezetének (BDTSZ) vezetője. "De éjjel egykor" - tette hozzá. A hvg.hu munkatársa mégsem éjjel, hanem péntek reggel ért a Pongrác utcai telepre, ahová a belépési engedélyt aznap 0 óra 54 perckor kapta meg a BKV sajtóirodájától.
A Pongrác-telepen aztán Szabó elmondta, hogy 95-97 százalékban járnak a trolik, ezzel a sztrájk idején az egyik legnagyobb teljesítményt adja le az üzem, a metróval együtt. A HÉV 75-80 százalékkal működik általában - teszi hozzá. Szabó szerint ők is ugyanazt akarják, mint a sztrájkoló szakszervezetek: csak azt a részét írták alá az ideiglenes kollektív szerződésnek, ami nem tartalmaz bércsökkenést. Azt is hozzátette azonban, hogy ők bértárgyalásokon akarják rendezni a vitás ügyeket.
A legkomolyabb vita az önkéntes egészség- és nyugdíjpénztári hozzájárulásokról zajlik, a menedzsment korábbi egy-egy százalékos ajánlata helyett az érdekképviseletek 3-3 százalékot kérnek - magyarázza Szabó, aki azért sem tartja indokoltnak a sztrájkot, mert a BKV vezetése már elfogadta ezt a javaslatot, csak éppen bértárgyalások során rendezné ezt a kérdést. (A bérmegállapodás azonban része a kollektív szerződésnek, ezért ez a kérdés elvileg gyorsan rendezhető lenne.)
A Pongrác-telep szolgálatvezetője, Bólya László nem kommentálta a szakszervezeti vitákat a hvg.hu-nak, azt viszont hangsúlyozta: "Legfontosabb feladatunk az utazóközönség kiszolgálása, amit ha teljes mértékben nem is sikerült biztosítani, fenn tudtuk tartani a troliüzem működőképességét. Ám ehhez komoly szervezésre van szükség."
Fél háromra jár dolgozni
Bólya is éjjel fél háromra jár dolgozni, és közben igyekszik az ügyintézés mellett a munkarendet is fenntartani. Az esetleges konfliktusokat is próbálja megelőzni, mondja, mert a sztrájk negyedik napján egyre fokozódnak az indulatok. Egyesek sztrájkolnak, mások nem, a trolisok sem egységesek. A mostani munkabeszüntetés ezért tér el az eddigiektől, mert most nem együtt lépnek fel a dolgozók, így a menedzsment is nehezebben tudja szervezni a munkát.
Egy trolis forgalmi diszpécser azt mondta a hvg.hu-nak, nem lehet tudni, hogy ki, mikor és hol veszi fel a munkát, vagy éppen csak sztrájkolni jelentkezik le. A diszpécsereknek ezért a legnehezebb a dolguk, hiszen egész nap szinte folyamatosan változik a helyzet, és nekik kell megszervezniük a folyamatos működést. Vannak tartalékaik, úgynevezett külsős besegítőket hívhatnak be, de ők is meggondolhatják magukat, és bár csak szerződésük van a BKV-val, néha azt mondják: "nem jövünk segíteni, mert szolidárisak vagyunk a sztrájkolókkal".
Két nap sztrájk, egy nap munka
Mindehhez Bólya hozzáteszi: van olyan embere, aki két napot sztrájkolt, aztán a harmadik napon felvette a munkát, mert kell neki a pénz. De akadt olyan is, ki az első két napon dolgozott, de a harmadikon szolidaritásból egy napot kihagyott. Bólya elmondta, egyre több a személyes konfliktus a dolgozók között, ezért sokan nem mernek állást foglalni. Ezzel magyarázható, hogy a betegség miatt hiányzók száma duplájára nőtt, és többen igyekeznek kivenni a szabadságukat.
Bólya hozzáteszi: ennek ellenére eddig sikerült biztosítani a működést, és a trolik minden vonalon járnak. A Pongrác-telepen egyébként nemcsak trolik, hanem autóbuszok is vannak. Innen járnak ki a 173E, a 30-as, a 25-ös, a 225-ös és a 95-ös járatok. A buszok a járatok egyharmadát teszik ki, és ezek is viszonylag nagy arányban járnak, de nem a trolikhoz hasonló mértékben. Bólya szerint azoknak a buszjáratok a kihasználtsága rendkívül alacsony, amiket most elindítottak a harmadik-negyedik napon, de nem közlekedtek az első két napon. Az utasok ugyanis biztosra mennek: azokkal a járatokra szállnak fel, amelyekről tudják, hogy közlekednek.
Zugló és a belváros járt a legjobban
A trolik miatt egyébként Zugló és a belváros járt a legjobban: ezekben a városrészekben sok a troli, így az itt lakók viszonylag könnyen eljuthatnak úticéljukhoz. A trolik üzemben tartása azonban nehéz feladat. Szabó István szerint a ZIU-állomány (régi szovjet trolibuszokról van szó) átlagéletkora 30 év. A műszaki dolgozóknál gyakorlatilag folyamatos munka, nincs sztrájk, így a trolibuszokat ki tudják adni a sofőröknek.
A gond a munkaszervezéssel van, a kieső sofőrök helyett és a Munka Törvénykönyv szerinti működés miatt 4 és 12 órás műszakok is vannak. Belvárosi járatokon ez rendkívül megerőltető a sofőrök számára - mondja a szakszervezeti vezető. Külön probléma, hogy a jelenlegi, kollektív szerződés nélküli állapotban, a Munka Törvénykönye alapján a trolisok nem kaphatnának úgynevezett startdíjat. Márpedig mostanáig ők ilyen alapon kapták a fizetésüket. A helyzet minél gyorsabb rendezése ezért mindenkinek érdeke lenne. A szakszervezeteknek egymással is meg kéne egyezniük, a megállapodás elkészítése azért is érdeke mindenkinek, mert így megszűnne a bizonytalanság a dolgozók fizetése körül - magyarázta Szabó.