szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egyre több a konfliktus a trolivezetők között: van aki sztrájkol, és van, aki nem. Sőt, akadnak olyanok is, akik változtatgatják álláspontjukat. Megint mások inkább szabadságra mennek vagy megbetegednek. A BKV trolibuszüzemében, a Pongrác-telepen jártunk.

"Egykor már bent vagyok, nyugodtan kereshet" - mondta a telefonba csütörtök este Szabó István, a Budapesti Trolibuszközlekedési Dolgozók Szakszervezetének (BDTSZ) vezetője. "De éjjel egykor" - tette hozzá. A hvg.hu munkatársa mégsem éjjel, hanem péntek reggel ért a Pongrác utcai telepre, ahová a belépési engedélyt aznap 0 óra 54 perckor kapta meg a BKV sajtóirodájától.

A Pongrác-telepen aztán Szabó elmondta, hogy 95-97 százalékban járnak a trolik, ezzel a sztrájk idején az egyik legnagyobb teljesítményt adja le az üzem, a metróval együtt. A HÉV 75-80 százalékkal működik általában - teszi hozzá. Szabó szerint ők is ugyanazt akarják, mint a sztrájkoló szakszervezetek: csak azt a részét írták alá az ideiglenes kollektív szerződésnek, ami nem tartalmaz bércsökkenést. Azt is hozzátette azonban, hogy ők bértárgyalásokon akarják rendezni a vitás ügyeket.

Vita a pénztári hozzájárulásokról

Aki nem a trolira vár
© MTI

 
A legkomolyabb vita az önkéntes egészség- és nyugdíjpénztári hozzájárulásokról zajlik, a menedzsment korábbi egy-egy százalékos ajánlata helyett az érdekképviseletek 3-3 százalékot kérnek - magyarázza Szabó, aki azért sem tartja indokoltnak a sztrájkot, mert a BKV vezetése már elfogadta ezt a javaslatot, csak éppen bértárgyalások során rendezné ezt a kérdést. (A bérmegállapodás azonban része a kollektív szerződésnek, ezért ez a kérdés elvileg gyorsan rendezhető lenne.)

A Pongrác-telep szolgálatvezetője, Bólya László nem kommentálta a szakszervezeti vitákat a hvg.hu-nak, azt viszont hangsúlyozta: "Legfontosabb feladatunk az utazóközönség kiszolgálása, amit ha teljes mértékben nem is sikerült biztosítani, fenn tudtuk tartani a troliüzem működőképességét. Ám ehhez komoly szervezésre van szükség."

Fél háromra jár dolgozni

Bólya is éjjel fél háromra jár dolgozni, és közben igyekszik az ügyintézés mellett a munkarendet is fenntartani. Az esetleges konfliktusokat is próbálja megelőzni, mondja, mert a sztrájk negyedik napján egyre fokozódnak az indulatok. Egyesek sztrájkolnak, mások nem, a trolisok sem egységesek. A mostani munkabeszüntetés ezért tér el az eddigiektől, mert most nem együtt lépnek fel a dolgozók, így a menedzsment is nehezebben tudja szervezni a munkát.

Egy trolis forgalmi diszpécser azt mondta a hvg.hu-nak, nem lehet tudni, hogy ki, mikor és hol veszi fel a munkát, vagy éppen csak sztrájkolni jelentkezik le. A diszpécsereknek ezért a legnehezebb a dolguk, hiszen egész nap szinte folyamatosan változik a helyzet, és nekik kell megszervezniük a folyamatos működést. Vannak tartalékaik, úgynevezett külsős besegítőket hívhatnak be, de ők is meggondolhatják magukat, és bár csak szerződésük van  a BKV-val, néha azt mondják: "nem jövünk segíteni, mert szolidárisak vagyunk a sztrájkolókkal".

Két nap sztrájk, egy nap munka

Mindehhez Bólya hozzáteszi: van olyan embere, aki két napot sztrájkolt, aztán a harmadik napon felvette a munkát, mert kell neki a pénz. De akadt olyan is, ki az első két napon dolgozott, de a harmadikon szolidaritásból egy napot kihagyott. Bólya elmondta, egyre több a személyes konfliktus a dolgozók között, ezért sokan nem mernek állást foglalni. Ezzel magyarázható, hogy a betegség miatt hiányzók száma duplájára nőtt, és többen igyekeznek kivenni a szabadságukat.
 
Bólya hozzáteszi: ennek ellenére eddig sikerült biztosítani a működést, és a trolik minden vonalon járnak. A Pongrác-telepen egyébként nemcsak trolik, hanem autóbuszok is vannak. Innen járnak ki a 173E, a 30-as, a 25-ös, a 225-ös és a 95-ös járatok. A buszok a járatok egyharmadát teszik ki, és ezek is viszonylag nagy arányban járnak, de nem a trolikhoz hasonló mértékben. Bólya szerint azoknak a buszjáratok a kihasználtsága rendkívül alacsony, amiket most elindítottak a harmadik-negyedik napon, de nem közlekedtek az első két napon. Az utasok ugyanis biztosra mennek: azokkal a járatokra szállnak fel, amelyekről tudják, hogy közlekednek.

Zugló és a belváros járt a legjobban

A trolik miatt egyébként Zugló és a belváros járt a legjobban: ezekben a városrészekben sok a troli, így az itt lakók viszonylag könnyen eljuthatnak úticéljukhoz. A trolik üzemben tartása azonban nehéz feladat. Szabó István szerint a ZIU-állomány (régi szovjet trolibuszokról van szó) átlagéletkora 30 év. A műszaki dolgozóknál gyakorlatilag folyamatos  munka, nincs sztrájk, így a trolibuszokat ki tudják adni a sofőröknek.

A gond a munkaszervezéssel van, a kieső sofőrök helyett és a Munka Törvénykönyv szerinti működés miatt 4 és 12 órás műszakok is vannak. Belvárosi járatokon ez rendkívül megerőltető a sofőrök számára - mondja a szakszervezeti vezető. Külön probléma, hogy a jelenlegi, kollektív szerződés nélküli állapotban, a Munka Törvénykönye alapján a trolisok nem kaphatnának úgynevezett startdíjat. Márpedig mostanáig ők ilyen alapon kapták a fizetésüket. A helyzet minél gyorsabb rendezése ezért mindenkinek érdeke lenne. A szakszervezeteknek egymással is meg kéne egyezniük, a megállapodás elkészítése azért is érdeke mindenkinek, mert így megszűnne a bizonytalanság a dolgozók fizetése körül - magyarázta Szabó. 

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!