szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Még mindig nem tudni, pontosan mi történt a Malév, farkával a földhöz csapódó repülőjével a görögországi Heraklionban. A légtitársaság egyelőre elzárkózik a nyilatkozattól, bizonyára a fekete doboz adataira várnak. A szombati balesetben senki nem sérült meg, de gép súlyos károkat szenvedett. Az utasok között volt Kálmán Olga, az ATV műsorvezetője is, aki elmondta, nem tört ki pánik a gépen.

Nem tört ki pánik a Malév repülőgépén, amelynek a kifutópályához verődött a farka - mondta a Népszavának Kálmán Olga, aki épp ezen a járaton utazott Heraklionba nyaralni. Az atv szerkesztő-műsorvezetője szerint hangos a reccsenés hatására mélységes csend telepedett az utastérre. Nem igaz, amit sok hírportálon írtak, hogy a gép farka ért volna először a betonhoz - hangsúlyozta Kálmán Olga. Először tehát a hátsó futómű ért le, majd a gép felpattant és a farkára ért vissza. A fém jól vezeti a hangot, ezért iszonyú recsegés hallatszott, majd ismét földet ért a hátsó gumiabroncs, aztán az első futómű és rendben leszálltunk. Azt laikusként is látni lehetett, hogy a gép komoly kárt szenvedett.

A Malévnál tegnap sem nyilatkoztak a balesetről, mindössze annyit közöltek, hogy később tájékoztatják a sajtót. A Népszava által megkérdezett, név nélkül nyilatkozó repülési szakértő szerint a Malév nyilván azért hallgat, mert amíg nem értékelték ki az összes repülési adatot rögzítő fekete dobozt, addig minden csak találgatás. Azt azonban elmondta, hogy a heraklioni repülőtérre nagyon nehéz leszállni, mert ott mindig nagyon erős a szél.

A tenger felől kell megközelíteni a kifutópályát, ami komoly kihívás, mert a tengervíz és a napsütésben felhevülő beton között 30-40 Celsius fok hőmérsékleti különbség is lehet, ami beindítja a tenger felől a szelet. A szakértő szerint valóban a hátsó futómű érhetett betont először, majd felpattant és a farka ekkor csapódott a földhöz. Ebben bizonyára közrejátszott az is, hogy a gép a szél miatt a szokásosnál nagyobb sebességgel szállt le.

A megsérült Boeing 737-800-as a Malév legnagyobb repülőgépe, csaknem kétszáz személyes, úgynevezett hosszútörzsű gép. A tényekhez hozzá tartozik: a 737-800-as a géptípus második leghosszabb repülője, amelynél a törzs hossza miatt nem egyedi, hogy a gép farokrésze az aszfalthoz ér. Igaz, ez rendszerint felszálláskor fordul elő, ha a hajózók "túlhúzzák" a gépet, vagyis túl meredeken emelkednek el a pályától.

A gép javítása a feltételezések szerint egy hónapig, de akár tovább is eltarthat, kiesése a legfontosabb idegenforgalmi szezonban akár komoly gondokat is okozhat, bár a légitársaság eddig erről sem nyilatkozott.

A vizsgálathoz a Boeing szakemberei is csatlakoznak. Amint a Blikk emlékezeterett rá: ennek hatalmas tétje van, ugyanis ez a fajta, a szaknyelven "tailstrike"-nak nevezett baleset rengeteg egyéb meghibásodást okozhat, melyek adott esetben csak jóval később jelentkeznek a repülőgépen. Ez történt egy japán légitársaság Boeing-747-esével: hét évvel egy hasonló baleset után anyagfáradás miatt repülés közben leszakadt a függőleges vezérsíkja, az 1985-ös tragédiában 520 ember halt meg.

A Malév egyébként korábban csak műszaki hibát emlegetett a géppel kapcsolatban, és a baleset tényét kezdettől cáfolta.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!