„Azt akartam, hogy kijöjjön a Győző” – Bicskeiek harca az Orbán-családdal
Már három éve nyelik a port az Orbán-család kamionjai miatt a bicskei Móricz Zsigmond utca lakói, miután a miniszterelnök édesapja gánti bányájából érkező murvát épp a kertes házak szomszédságában lévő vasúti rakodón pakolják át. Száraz időben mindenen vastagon áll a por, ha esik, az utca csupa sár. Hiába minden tiltakozás, a hatóságok szerint minden rendben és az önkormányzat is úgy véli, megtesznek minden tőlük telhetőt. Orbán Áron, a kormányfő testvére azt tanácsolta a tiltakozóknak, hogy forduljanak segítségért az Európai Unióhoz.
„Mi a bánatért kell nekem a más porát nyelni?” – kérdezi Róbert, a bicskei Móricz Zsigmond utca lakója. Az utcában élők három éve arra ébredtek, hogy egyik pillanatról a másikra elkezdték a házukkal szemben lévő vasúti rámpára hordani a murvát a közeli gánti bányából.
„Eleinte három-négy hónapot mondtak, aztán, hogy az év végéig kell kibírni. Ez volt három éve” – meséli Aranka. A kőtörmelék azóta a Google Earth-ön is látható poros dombság nagyságúra nőtt az utcájukban.
Egyre keskenyebb az utca
„Most borítottak egyet éppen” – magyarázta a férj a konyhában is jól hallható zajt, és kimutatott az ablakon, ahol még látszott az úton elhaladó teherautó. Másfél órás este hat utáni beszélgetésünk közben három-négy kamion is elhajtott az ablak előtt. Az asszony szerint rapszodikusan jönnek, reggel hat és este kilenc-tÍz óra között. „Van olyan, hogy egymás után jön öt teherautó, és utána fél óra szünettel újrakezdik” – mesélte.
A Móricz Zsigmond utca a bicskei vasútállomás mellett található, családi házas környék. A közelben van a vasútállomás parkolója és a buszállomás is. És itt húzódik a sínek mentén a MÁV közrakodó, ami 2011-ig nem zavarta az utca lakóit. Ekkor kötött szerződést az Orbán Győző tulajdonában lévő Dolomit Kőbányászati Kft. a MÁV-val a murva rakodásáról. „Más technológia kell a búza vagy a szén átrakodásához, ami amúgy is idényjellegű” – magyarázta Róbert, hogy miért volt más, mielőtt három éve beállt a sivatagi állapot.
A kanalas markoló naponta akár több száz tonnányi dolomittörmeléket is átrakhat, száraz időben ilyenkor harapható a levegőben szálló por. Pár óra alatt befedi a parkoló autókat, a kerti növényeket, a családi házak ablakait és kerítéseit. A kertek emiatt teljesen használhatatlanok, szellőztetni sem lehet. „Akik vendégségbe jönnek, időnként még köhögnek a portól, mi már sajnos hozzászoktunk” – mesélik a családtagok.
Nem csak az idehordott anyag az újdonság, hanem az is, hogy az utca túloldala egyre közelebb kerül. A poros murvakupacok nagy helyet foglalnak a rámpán, így a teherautók a házak közvetlen szomszédságában haladnak el. A rakodóhely növelése érdekében rögtön az elején betömték a rámpán található esővíz-elvezető árkot. Emiatt eső idején az addig szálló por sárrá változik. Az utca burkolata pedig a szállítást végző Nehéz Kő Kft. valóban nehéz teherautóinak köszönhetően már rég göröngyössé vált. (A szállítmányozással foglalkozó Nehéz Kő Kft. is az Orbán-család tulajdonában van: Orbán Áron az ügyvezető, aki – az idősebb és ifjabb Győzővel – tulajdonos is.)
Csak látszatintézkedések
„Világéletemben az utcában laktam” – mondta Aranka, aki nem hagyta annyiban a kérdést, és két éve hatóságról hatóságra jár, hogy visszakapja a régi életét. Aranka először a MÁV-hoz fordult, ahol két ízben hagyták válasz nélkül a levelét. Ezután ismertette a problémát az önkormányzattal, amely 2013. tavaszán kitisztíttatta a városon kívüli bauxitlerakót. Ezzel csak annyit értek el, hogy a teherautók már két helyre hordják a murvát vagonírozásra. A Bicskei Újság Bicskenyitogató című rovatában közölt olvasói levélre azt válaszolta Pállfy Károly alpolgármester, hogy a városnak nincs beleszólása abba, hogy a MÁV kivel köt üzleti szerződést. Ugyanakkor a bauxitrakodó kitisztíttatásán kívül a város korlátozta a teherautók forgalmát, és nagy melegben a saját költségen locsoltatta az utat.
A lakók ezzel szemben úgy vélik, mindezek csak látszatintézkedések voltak, hiszen érdemben a helyzetet nem tudta kezelni. Elmondásuk szerint csak háromszor volt locsolás. Nekik pedig változatlanul az a céljuk, hogy városon kívüli rakodásra kényszerítsék az Orbán-család cégét.
Legutóbb 21 bicskei lakó közösen azt kérte az önkormányzattól, hogy a Móricz Zsigmond utca végére helyezzenek ki egy 12,5 tonnás súlykorlátozás táblát. A polgármesteri hivatal erre a kérésre 2014. júniusa óta nem reagált, igaz, megszavaztak egy 20 km/h-s sebességkorlátozó táblát, amit ki is raktak – még ha nem is ez volt a kérés, és nem is jelent megoldást.
Az utcában élőknek egyébként nem ez az első összetűzésük az önkormányzattal. „A Móricz Zsigmond 22. előtt vége a világnak” – fogalmazott Aranka, aki elmondta, hogy épp innentől kezdve nincs közvilágítás. Már többször megszavazták az önkormányzatban, de mindig elhalasztották a köztéri lámpák elhelyezését. „Amikor először kértem, akkor volt a kisfiam négyéves, és nem akartam, hogy féljen, amikor egyedül jön majd haza az iskolából. A fiunk azóta tizenkilenc éves lett, és még mindig nincs fény a ház körül”.
„Nem tapasztalható porszennyezés”
Aranka a rakodás ügyében tavaly augusztusban közérdekű bejelentést is tett a területileg illetékes környezetvédelmi hatóságnál, a Közép-Dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Felügyelőségnél a porra és a zajra egyaránt panaszkodva. A bejelentést követő vizsgálat furcsamód csak a zajjal foglalkozott, és vagy nyolc hónappal később, 2014. áprilisában elutasította az intézkedést, jogkövető magatartást állapítva meg.
Erre Aranka újra megkereste a hatóságot, és a vizsgálat megismétlését kérte a porra vonatkozóan is. Ennek eredménye idén szeptemberben érkezett meg, és a jelentés értelmében nem tapasztalható porszennyezés a területen. A család szerint kizárólag egy olyan napon készült jegyzőkönyvre hivatkozva állapították meg, hogy nincs por, amikor megelőző éjszaka esett Bicskén.
Ugyanebben a jelentésben a hatóság visszadobta a labdát az önkormányzatnak. A meghallgatott tanúkra hivatkozva elismerte, hogy murva szóródik le a teherautókról a szállítás során. Azonban szerinte az önkormányzat mint a „közút kezelője köteles gondoskodni arról, hogy a közút a biztonságos közlekedésre alkalmas, közvetlen környezete pedig esztétikus és kulturált legyen”. Tehát most a városon lenne a sor, hogy kezdjen valamit az út egyik oldalán magasodó dombsággal. Csakhogy patthelyzet van. A kezeit tördelő Pálffy Károly alpolgármester a jelentést szorongatva a lakóknak annyit mondott: „Ezzel a levéllel nem tudok egyetérteni” – mesélte Róbert.
„Forduljon az Európai Unióhoz”
A család nemcsak az illetékes hivatalokhoz fordult, hanem a konok Aranka addig hívogatta a céget is, amíg el nem érte Orbán Győzőt. A megbeszélések alkalmával annyit elért a feleség, hogy késő éjszaka már nem hordják a murvát a ház elé. A szállítással megbízott Nehéz Kő Kft. ügyvezető igazgatóját, Orbán Áront is megkereste Aranka, aki a nő elmondása szerint a rövid telefonbeszélgetésben azt tanácsolta, hogy forduljon az Európai Unióhoz – mondván, ez uniós rakodóterület.
Végső kétségbeesésében Aranka fia egyszer kiállt az egyik kamion elé. Erre megjelent a rendőrség, az önkormányzat és maga Orbán Győző is. „Azt akartam, hogy kijöjjön a Győző – indokolta Róbert a tettét. – Elegem volt az egészből, ennyi. Főleg azért, mert mindig rácsapták anyára a telefont.” A család szerint Orbán Győző azzal érvelt, hogy mindent szabályszerűen végeznek. Orbán Győző a lakókat – ahogy a hvg.hu munkatársát is – az önkormányzathoz küldte panaszaikkal. Nekünk is azt nyilatkozta, hogy engedéllyel végzik a munkát, azonban amikor az engedélyek részleteire kérdeztünk rá, nem volt hajlandó azt kifejteni. „Csak kérésre hajlandó kiadni azokat” – fejezte be a beszélgetésünket. De úgy látszik, ez nem vonatkozott arra, hogy szépen kértük.
"Sikerült kétharmadára csökkenteni a terhelést" – Interjú Pálffy Károly (Fidesz) alpolgármesterrel |
hvg.hu: Mit gondol arról, hogy a hatóság szerint nincs por a Móricz Zsigmond utcában?
Pálffy Károly: Gondolom, a vizsgálat napján a csapadékos időjárás miatt nem tapasztaltak port és a rakodón lerakásra kerülő kőzúzalék szemcsemérete alapján a tapasztalatokkal megegyező álláspontra jutottak. hvg.hu: Ezzel szemben a hatósági jelentés mégis megjegyzi, hogy a leszóródó porról az önkormányzatnak kell gondoskodnia, és kérdésemre Orbán Győző is Önökre hárította a felelősséget. Hogyan gondoskodnak akkor a problémáról?
P. K.: Látva a hivatalok közötti jogszabály-értelmezés eltérését az önkormányzat úgy döntött, hogy a lakosság érdekében söpörteti a területet, de a seprés porral jár, ezért a locsolás mellett döntött. Az idei csapadékos időjárás nem gyakran tette szükségessé, de így is több ízben éltünk locsolással. hvg.hu: Úgy látszik, az önkormányzat hiába tisztíttatta ki a bauxitlerakót, hiszen a rakodás a házak előtt még mindig folyik.
P. K.: A bauxitlerakóra 17 vagon fér be. Egy teljes tehervonat ennél több vagonból áll. Ezzel az intézkedéssel sikerült kétharmadára csökkenteni a Móricz Zsigmond utca terhelését. hvg.hu: A lakók az önkormányzattól egy 12,5 tonnás súlykorlátozó táblát kértek, ehelyett egy 20 km/h-s sebességkorlátozó táblát kaptak. Miért?
P. K.: Az önkormányzat a jogszabályok figyelembevételével jár el, így nem lehetetlenítheti el a MÁV közrakodó működését, mivel közrakodó, amely a kiépített rakodórámpa tanúsága szerint is több évtized óta szolgálja a vasúti teherszállítást. Két irányból ezért nem korlátozható a szállítójárművek súlya. hvg.hu: Milyen engedéllyel rakodhat a családi házas övezettől pár méterre a Dolomit Kőbányászati Kft.?
P. K.: Mivel közrakodó a MÁV-é ebben a kérdésben a jogszabályi hivatkozásokért javaslom, hogy forduljanak a MÁV-hoz. |