Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"15461e16-0706-4cb5-b6cb-a17038a3bb53","c_author":"Proxelan","category":"brandchannel","description":"Az évek előrehaladtával egyre több férfi néz szembe vizelési zavarokkal, amelyek hátterében leggyakrabban a jóindulatú prosztatamegnagyobbodás áll. Cikkünkben azt mutatjuk be, milyen hatással van egy idősödő, de még ereje teljében lévő férfi mindennapjaira ez a kellemetlen, de megfelelő odafigyeléssel könnyen karban tartható probléma.","shortLead":"Az évek előrehaladtával egyre több férfi néz szembe vizelési zavarokkal, amelyek hátterében leggyakrabban a jóindulatú...","id":"20250327_Idoskori-prosztataproblema-proxelan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15461e16-0706-4cb5-b6cb-a17038a3bb53.jpg","index":0,"item":"276a83e0-fe65-4180-a257-77252347e64a","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250327_Idoskori-prosztataproblema-proxelan","timestamp":"2025. május. 03. 19:30","title":"Időskori prosztataprobléma: muszáj ezzel együtt élni?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proxelan","c_partnerlogo":"915b242c-ffb1-4467-8f4f-23f087f43ae2","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"3b126429-bd53-442c-a70d-b25deb6230a6","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy okostelefonra emlékeztető kütyüvel bárki bizonyíthatja, hogy hús-vér ember. Ez igencsak jól jöhet, miután a mesterséges intelligencia korában egyre többen bizonytalanok abban, hogy tényleg emberrel vagy csak egy bottal/szoftverrel van dolguk az interneten.","shortLead":"Egy okostelefonra emlékeztető kütyüvel bárki bizonyíthatja, hogy hús-vér ember. Ez igencsak jól jöhet, miután...","id":"20250502_tools-for-humanity-startup-orb-mini-autentikacios-eszkoz-sam-altman-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3b126429-bd53-442c-a70d-b25deb6230a6.jpg","index":0,"item":"5099d458-896e-487c-a5c2-1b5582d929d1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250502_tools-for-humanity-startup-orb-mini-autentikacios-eszkoz-sam-altman-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. május. 02. 14:03","title":"Hidd el, hogy ember vagyok! Itt az Orb Mini nevű kütyü, amellyel bárki egyszerűen bizonyíthatja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"41398cb1-c28c-4e43-b517-c754f61e14b7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Interjút adott Kátai István, az első erdélyi Tisza Sziget alapítója.","shortLead":"Interjút adott Kátai István, az első erdélyi Tisza Sziget alapítója.","id":"20250503_Erdely-Tisza-Sziget-alapito-Katai-Istvan-Magyar-Peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/41398cb1-c28c-4e43-b517-c754f61e14b7.jpg","index":0,"item":"9d496caf-aa46-43d6-b8a3-8aa4bcbcc1f0","keywords":null,"link":"/itthon/20250503_Erdely-Tisza-Sziget-alapito-Katai-Istvan-Magyar-Peter","timestamp":"2025. május. 03. 11:23","title":"Az első erdélyi Tisza Sziget alapítója: a sajtószabadságot Erdélyben is meggyilkolták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56d05946-c2ac-4a0c-a9ee-4ae8635373bd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nagy előrelépés az örökségmegőrzésben és új távlatok a mesterséges intelligenciát használó alkalmazások számára – így jellemezhető a kínai Lenovo cég fejlesztése, egy hatlábú robot házőrző, pontosabban pagodaőrző.","shortLead":"Nagy előrelépés az örökségmegőrzésben és új távlatok a mesterséges intelligenciát használó alkalmazások számára –...","id":"20250503_osi-kinai-pagoda-oroksegvedelem-smart-pagoda-2-0-lenovo-hatlabu-daystar-bot-gs-hatlabu-robot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56d05946-c2ac-4a0c-a9ee-4ae8635373bd.jpg","index":0,"item":"9e2ad6d9-a3f3-48f7-9979-5d4acf34fb06","keywords":null,"link":"/tudomany/20250503_osi-kinai-pagoda-oroksegvedelem-smart-pagoda-2-0-lenovo-hatlabu-daystar-bot-gs-hatlabu-robot","timestamp":"2025. május. 03. 20:03","title":"Hatlábú robotkutya védi Kínában az 1056-ban épült pagodát – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fd1f8ffa-a386-4b2a-8080-88abe191e61e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Japán saját fejlesztésű railgunt telepített egy kiképzőhajóra, hogy tesztelje, mit tud a fegyver legújabb iterációja.","shortLead":"Japán saját fejlesztésű railgunt telepített egy kiképzőhajóra, hogy tesztelje, mit tud a fegyver legújabb iterációja.","id":"20250503_japan-hadihajo-fegyver-railgun","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fd1f8ffa-a386-4b2a-8080-88abe191e61e.jpg","index":0,"item":"f0b31bb1-0fad-42e3-99aa-5f996208a20e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250503_japan-hadihajo-fegyver-railgun","timestamp":"2025. május. 03. 10:03","title":"Brutális fegyvert szereltek egy japán hadihajóra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e9244a7e-34c4-4978-81f4-00785dfc5b43","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az idei évben a globális informatikai kiadások várhatóan 9,3 százalékkal nőnek, meghaladva az 5 billió dollárt. A Deloitte elemzése szerint Európa – ha kissé lemaradva is – követi a globális trendeket. A magyar IT-piac is némi növekedést mutat, azonban a világ- és európai átlagnál lényegesen lassabb ütemben.","shortLead":"Az idei évben a globális informatikai kiadások várhatóan 9,3 százalékkal nőnek, meghaladva az 5 billió dollárt...","id":"20250503_informatikai-kiadasok-deloitte-elemzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9244a7e-34c4-4978-81f4-00785dfc5b43.jpg","index":0,"item":"ac0c2c2c-949a-4f6a-900b-1418c30daf7d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250503_informatikai-kiadasok-deloitte-elemzes","timestamp":"2025. május. 03. 18:03","title":"Mekkora lendületben van Európa? És mi a helyzet a magyar IT-szektorral?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"259b32a6-fbe7-415e-aa4c-0109ff2c3e4b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A 7.0 ezúttal egyáltalán nem a fogyasztásra és nem is szoftver verziószámra utal – terítéken egy különleges régi Mercedes S-osztály, mely bőven több, mint 100 millió forintot kóstál.","shortLead":"A 7.0 ezúttal egyáltalán nem a fogyasztásra és nem is szoftver verziószámra utal – terítéken egy különleges régi...","id":"20250504_7-literes-v12-dohog-ebben-a-meregdraga-kimaxolt-balna-mercedesben-w140-amg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/259b32a6-fbe7-415e-aa4c-0109ff2c3e4b.jpg","index":0,"item":"524b432b-0ef1-4fb0-bd94-f7741c17e584","keywords":null,"link":"/cegauto/20250504_7-literes-v12-dohog-ebben-a-meregdraga-kimaxolt-balna-mercedesben-w140-amg","timestamp":"2025. május. 04. 07:21","title":"7 literes V12 dohog ebben a méregdrága kimaxolt Bálna Mercedesben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2aae1089-112d-46c0-bdb7-feacf6985c29","c_author":"Cikatridina","category":"brandchannel","description":"A kisbaba érkezése az egyik legszebb és legmeghatározóbb esemény egy család életében. Az újdonsült anyaság és apaság eufóriája, a pici iránt érzett feltétel nélküli szeretet és a közös pillanatok öröme felejthetetlen élményt nyújtanak. Azonban a rózsaszín köd mögött gyakran ott rejtőznek a szülés utáni időszak nehézségei, mind testi, mind lelki szinten, amelyek ráadásul sok esetben nemcsak az anyának okoznak gondot.","shortLead":"A kisbaba érkezése az egyik legszebb és legmeghatározóbb esemény egy család életében. Az újdonsült anyaság és apaság...","id":"20250325_Testi-lelki-felepules-a-szules-utan-cikatridina","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2aae1089-112d-46c0-bdb7-feacf6985c29.jpg","index":0,"item":"6894e22a-9e8a-4770-b321-4cd2bbaf5287","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250325_Testi-lelki-felepules-a-szules-utan-cikatridina","timestamp":"2025. május. 03. 11:30","title":"Egészséges a kisbaba, de az anyuka jól van? Testi-lelki felépülés a szülés után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Cikatridina","c_partnerlogo":"4d2ec5e6-2050-4393-a8fc-55cabc0a743d","c_partnertag":""}]
„Azt akartam, hogy kijöjjön a Győző” – Bicskeiek harca az Orbán-családdal
Kocsis Andrea
Tetszett a cikk?
Már három éve nyelik a port az Orbán-család kamionjai miatt a bicskei Móricz Zsigmond utca lakói, miután a miniszterelnök édesapja gánti bányájából érkező murvát épp a kertes házak szomszédságában lévő vasúti rakodón pakolják át. Száraz időben mindenen vastagon áll a por, ha esik, az utca csupa sár. Hiába minden tiltakozás, a hatóságok szerint minden rendben és az önkormányzat is úgy véli, megtesznek minden tőlük telhetőt. Orbán Áron, a kormányfő testvére azt tanácsolta a tiltakozóknak, hogy forduljanak segítségért az Európai Unióhoz.
„Mi a bánatért kell nekem a más porát nyelni?” – kérdezi Róbert, a bicskei Móricz Zsigmond utca lakója. Az utcában élők három éve arra ébredtek, hogy egyik pillanatról a másikra elkezdték a házukkal szemben lévő vasúti rámpára hordani a murvát a közeli gánti bányából.
„Eleinte három-négy hónapot mondtak, aztán, hogy az év végéig kell kibírni. Ez volt három éve” – meséli Aranka. A kőtörmelék azóta a Google Earth-ön is látható poros dombság nagyságúra nőtt az utcájukban.
Egyre keskenyebb az utca
„Most borítottak egyet éppen” – magyarázta a férj a konyhában is jól hallható zajt, és kimutatott az ablakon, ahol még látszott az úton elhaladó teherautó. Másfél órás este hat utáni beszélgetésünk közben három-négy kamion is elhajtott az ablak előtt. Az asszony szerint rapszodikusan jönnek, reggel hat és este kilenc-tÍz óra között. „Van olyan, hogy egymás után jön öt teherautó, és utána fél óra szünettel újrakezdik” – mesélte.
A Móricz Zsigmond utca a bicskei vasútállomás mellett található, családi házas környék. A közelben van a vasútállomás parkolója és a buszállomás is. És itt húzódik a sínek mentén a MÁV közrakodó, ami 2011-ig nem zavarta az utca lakóit. Ekkor kötött szerződést az Orbán Győző tulajdonában lévő Dolomit Kőbányászati Kft. a MÁV-val a murva rakodásáról. „Más technológia kell a búza vagy a szén átrakodásához, ami amúgy is idényjellegű” – magyarázta Róbert, hogy miért volt más, mielőtt három éve beállt a sivatagi állapot.
A kanalas markoló naponta akár több száz tonnányi dolomittörmeléket is átrakhat, száraz időben ilyenkor harapható a levegőben szálló por. Pár óra alatt befedi a parkoló autókat, a kerti növényeket, a családi házak ablakait és kerítéseit. A kertek emiatt teljesen használhatatlanok, szellőztetni sem lehet. „Akik vendégségbe jönnek, időnként még köhögnek a portól, mi már sajnos hozzászoktunk” – mesélik a családtagok.
Érkezik a teherautó
Túry Gergely
Nem csak az idehordott anyag az újdonság, hanem az is, hogy az utca túloldala egyre közelebb kerül. A poros murvakupacok nagy helyet foglalnak a rámpán, így a teherautók a házak közvetlen szomszédságában haladnak el. A rakodóhely növelése érdekében rögtön az elején betömték a rámpán található esővíz-elvezető árkot. Emiatt eső idején az addig szálló por sárrá változik. Az utca burkolata pedig a szállítást végző Nehéz Kő Kft. valóban nehéz teherautóinak köszönhetően már rég göröngyössé vált. (A szállítmányozással foglalkozó Nehéz Kő Kft. is az Orbán-család tulajdonában van: Orbán Áron az ügyvezető, aki – az idősebb és ifjabb Győzővel – tulajdonos is.)
Csak látszatintézkedések
„Világéletemben az utcában laktam” – mondta Aranka, aki nem hagyta annyiban a kérdést, és két éve hatóságról hatóságra jár, hogy visszakapja a régi életét. Aranka először a MÁV-hoz fordult, ahol két ízben hagyták válasz nélkül a levelét. Ezután ismertette a problémát az önkormányzattal, amely 2013. tavaszán kitisztíttatta a városon kívüli bauxitlerakót. Ezzel csak annyit értek el, hogy a teherautók már két helyre hordják a murvát vagonírozásra. A Bicskei Újság Bicskenyitogató című rovatában közölt olvasói levélre azt válaszolta Pállfy Károly alpolgármester, hogy a városnak nincs beleszólása abba, hogy a MÁV kivel köt üzleti szerződést. Ugyanakkor a bauxitrakodó kitisztíttatásán kívül a város korlátozta a teherautók forgalmát, és nagy melegben a saját költségen locsoltatta az utat.
A lakók ezzel szemben úgy vélik, mindezek csak látszatintézkedések voltak, hiszen érdemben a helyzetet nem tudta kezelni. Elmondásuk szerint csak háromszor volt locsolás. Nekik pedig változatlanul az a céljuk, hogy városon kívüli rakodásra kényszerítsék az Orbán-család cégét.
Legutóbb 21 bicskei lakó közösen azt kérte az önkormányzattól, hogy a Móricz Zsigmond utca végére helyezzenek ki egy 12,5 tonnás súlykorlátozás táblát. A polgármesteri hivatal erre a kérésre 2014. júniusa óta nem reagált, igaz, megszavaztak egy 20 km/h-s sebességkorlátozó táblát, amit ki is raktak – még ha nem is ez volt a kérés, és nem is jelent megoldást.
Az utcában élőknek egyébként nem ez az első összetűzésük az önkormányzattal. „A Móricz Zsigmond 22. előtt vége a világnak” – fogalmazott Aranka, aki elmondta, hogy épp innentől kezdve nincs közvilágítás. Már többször megszavazták az önkormányzatban, de mindig elhalasztották a köztéri lámpák elhelyezését. „Amikor először kértem, akkor volt a kisfiam négyéves, és nem akartam, hogy féljen, amikor egyedül jön majd haza az iskolából. A fiunk azóta tizenkilenc éves lett, és még mindig nincs fény a ház körül”.
„Nem tapasztalható porszennyezés”
Aranka a rakodás ügyében tavaly augusztusban közérdekű bejelentést is tett a területileg illetékes környezetvédelmi hatóságnál, a Közép-Dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Felügyelőségnél a porra és a zajra egyaránt panaszkodva. A bejelentést követő vizsgálat furcsamód csak a zajjal foglalkozott, és vagy nyolc hónappal később, 2014. áprilisában elutasította az intézkedést, jogkövető magatartást állapítva meg.
Túry Gergely
Erre Aranka újra megkereste a hatóságot, és a vizsgálat megismétlését kérte a porra vonatkozóan is. Ennek eredménye idén szeptemberben érkezett meg, és a jelentés értelmében nem tapasztalható porszennyezés a területen. A család szerint kizárólag egy olyan napon készült jegyzőkönyvre hivatkozva állapították meg, hogy nincs por, amikor megelőző éjszaka esett Bicskén.
Ugyanebben a jelentésben a hatóság visszadobta a labdát az önkormányzatnak. A meghallgatott tanúkra hivatkozva elismerte, hogy murva szóródik le a teherautókról a szállítás során. Azonban szerinte az önkormányzat mint a „közút kezelője köteles gondoskodni arról, hogy a közút a biztonságos közlekedésre alkalmas, közvetlen környezete pedig esztétikus és kulturált legyen”. Tehát most a városon lenne a sor, hogy kezdjen valamit az út egyik oldalán magasodó dombsággal. Csakhogy patthelyzet van. A kezeit tördelő Pálffy Károly alpolgármester a jelentést szorongatva a lakóknak annyit mondott: „Ezzel a levéllel nem tudok egyetérteni” – mesélte Róbert.
„Forduljon az Európai Unióhoz”
A család nemcsak az illetékes hivatalokhoz fordult, hanem a konok Aranka addig hívogatta a céget is, amíg el nem érte Orbán Győzőt. A megbeszélések alkalmával annyit elért a feleség, hogy késő éjszaka már nem hordják a murvát a ház elé. A szállítással megbízott Nehéz Kő Kft. ügyvezető igazgatóját, Orbán Áront is megkereste Aranka, aki a nő elmondása szerint a rövid telefonbeszélgetésben azt tanácsolta, hogy forduljon az Európai Unióhoz – mondván, ez uniós rakodóterület.
Felvert por a parkoló autón
Túry Gergely
Végső kétségbeesésében Aranka fia egyszer kiállt az egyik kamion elé. Erre megjelent a rendőrség, az önkormányzat és maga Orbán Győző is. „Azt akartam, hogy kijöjjön a Győző – indokolta Róbert a tettét. – Elegem volt az egészből, ennyi. Főleg azért, mert mindig rácsapták anyára a telefont.” A család szerint Orbán Győző azzal érvelt, hogy mindent szabályszerűen végeznek. Orbán Győző a lakókat – ahogy a hvg.hu munkatársát is – az önkormányzathoz küldte panaszaikkal. Nekünk is azt nyilatkozta, hogy engedéllyel végzik a munkát, azonban amikor az engedélyek részleteire kérdeztünk rá, nem volt hajlandó azt kifejteni. „Csak kérésre hajlandó kiadni azokat” – fejezte be a beszélgetésünket. De úgy látszik, ez nem vonatkozott arra, hogy szépen kértük.
"Sikerült kétharmadára csökkenteni a terhelést" – Interjú Pálffy Károly (Fidesz) alpolgármesterrel
hvg.hu: Mit gondol arról, hogy a hatóság szerint nincs por a Móricz Zsigmond utcában?
Pálffy Károly: Gondolom, a vizsgálat napján a csapadékos időjárás miatt nem tapasztaltak port és a rakodón lerakásra kerülő kőzúzalék szemcsemérete alapján a tapasztalatokkal megegyező álláspontra jutottak.
hvg.hu: Ezzel szemben a hatósági jelentés mégis megjegyzi, hogy a leszóródó porról az önkormányzatnak kell gondoskodnia, és kérdésemre Orbán Győző is Önökre hárította a felelősséget. Hogyan gondoskodnak akkor a problémáról?
P. K.: Látva a hivatalok közötti jogszabály-értelmezés eltérését az önkormányzat úgy döntött, hogy a lakosság érdekében söpörteti a területet, de a seprés porral jár, ezért a locsolás mellett döntött. Az idei csapadékos időjárás nem gyakran tette szükségessé, de így is több ízben éltünk locsolással.
hvg.hu: Úgy látszik, az önkormányzat hiába tisztíttatta ki a bauxitlerakót, hiszen a rakodás a házak előtt még mindig folyik.
P. K.: A bauxitlerakóra 17 vagon fér be. Egy teljes tehervonat ennél több vagonból áll. Ezzel az intézkedéssel sikerült kétharmadára csökkenteni a Móricz Zsigmond utca terhelését.
hvg.hu: A lakók az önkormányzattól egy 12,5 tonnás súlykorlátozó táblát kértek, ehelyett egy 20 km/h-s sebességkorlátozó táblát kaptak. Miért?
P. K.: Az önkormányzat a jogszabályok figyelembevételével jár el, így nem lehetetlenítheti el a MÁV közrakodó működését, mivel közrakodó, amely a kiépített rakodórámpa tanúsága szerint is több évtized óta szolgálja a vasúti teherszállítást. Két irányból ezért nem korlátozható a szállítójárművek súlya.
hvg.hu: Milyen engedéllyel rakodhat a családi házas övezettől pár méterre a Dolomit Kőbányászati Kft.?
P. K.: Mivel közrakodó a MÁV-é ebben a kérdésben a jogszabályi hivatkozásokért javaslom, hogy forduljanak a MÁV-hoz.