Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f42d4307-8cce-45bf-88d2-bfd4346e9b70","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A motoron a fiatal hátul ült utasként, amikor a rendőrök elől menekülve a falnak csapódott a jármű. ","shortLead":"A motoron a fiatal hátul ült utasként, amikor a rendőrök elől menekülve a falnak csapódott a jármű. ","id":"20241126_olaszorszag-milano-ramy-elgaml-zavargas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f42d4307-8cce-45bf-88d2-bfd4346e9b70.jpg","index":0,"item":"df79611e-04a4-4b59-9ae2-cd24ade0c939","keywords":null,"link":"/vilag/20241126_olaszorszag-milano-ramy-elgaml-zavargas","timestamp":"2024. november. 26. 13:44","title":"Zavargások törtek ki Milánóban, miután rendőri üldözés közben meghalt egy 19 éves egyiptomi fiatal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e04bcb5a-0b1f-4645-9803-80b41d287b44","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A mosoda helyreállításáig Szegedtől messze mossák a Klinikai Központ egészségügyi textíliáit.","shortLead":"A mosoda helyreállításáig Szegedtől messze mossák a Klinikai Központ egészségügyi textíliáit.","id":"20241127_tuz-szegedi-egyetem-klinika-mosoda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e04bcb5a-0b1f-4645-9803-80b41d287b44.jpg","index":0,"item":"20d72914-7a2d-4685-91e7-25155bce116d","keywords":null,"link":"/itthon/20241127_tuz-szegedi-egyetem-klinika-mosoda","timestamp":"2024. november. 27. 10:44","title":"Tűz ütött ki a szegedi egyetem klinikájának mosodájában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1754b969-f934-4864-9c24-df2e8fda96d2","c_author":"Kacskovics Mihály Béla","category":"itthon","description":"A Momentum megbízásából készült kutatás szerint Magyar Péter alappal állítja, hogy nincs szüksége a régi ellenzéki pártokra.","shortLead":"A Momentum megbízásából készült kutatás szerint Magyar Péter alappal állítja, hogy nincs szüksége a régi ellenzéki...","id":"20241126_magyar-peter-koalicio-momentum-dk-21-kutatokozpont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1754b969-f934-4864-9c24-df2e8fda96d2.jpg","index":0,"item":"57305122-ed94-4d0e-81ec-50a6ab717c63","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_magyar-peter-koalicio-momentum-dk-21-kutatokozpont","timestamp":"2024. november. 26. 11:01","title":"21 Kutatóközpont: A válaszadók szerint Magyar Péternek nem kell koalíciós partner, de lenne egy politikus, aki javítaná az esélyeit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8b79e0c5-f0a1-458c-bdb8-0debcd48671e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A férfi gallyakat gyújtott meg és olvasztott havat ivott, hogy életben maradjon.","shortLead":"A férfi gallyakat gyújtott meg és olvasztott havat ivott, hogy életben maradjon.","id":"20241126_felsotarkany-bukk-tura-fagyhalal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8b79e0c5-f0a1-458c-bdb8-0debcd48671e.jpg","index":0,"item":"99fc051c-45b3-4382-8e7c-d4f8915e3d24","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_felsotarkany-bukk-tura-fagyhalal","timestamp":"2024. november. 26. 08:00","title":"Napokig feküdt a Bükkben egy argentin túrázó, az arra futó polgármester mentette meg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e551cfc-3d3e-4db2-97bb-f8eda1645cf0","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"Érzelmi okokból csak az ember tud sírni, de hogy mikor élünk szervezetünk e gyógyhatású leleményével, azt nagyban befolyásolja a társadalom, amelyben élünk. Amely ma már elnézőbb ugyan a férfikönnyekkel szemben, de nem igazán tud mit kezdeni vele. Milyen jótékony hatásai vannak a könnyeknek? Sokat vagy keveset sírnak nemzetközi összehasonlításban a magyarok? És vajon azok sírnak-e, akiknek minden okuk megvan rá?","shortLead":"Érzelmi okokból csak az ember tud sírni, de hogy mikor élünk szervezetünk e gyógyhatású leleményével, azt nagyban...","id":"20241126_hvg-konnyeivel-kuszkodo-siras-erzelmi-elfojtas-ferfi-konnyek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e551cfc-3d3e-4db2-97bb-f8eda1645cf0.jpg","index":0,"item":"22a5590f-9ee4-44f4-b695-f514418831c7","keywords":null,"link":"/360/20241126_hvg-konnyeivel-kuszkodo-siras-erzelmi-elfojtas-ferfi-konnyek","timestamp":"2024. november. 26. 19:30","title":"Egy férfi akkor sem sírhat, ha fáj, pedig a könny nemcsak nyugtat, hanem fájdalmat is csillapít","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"708b752d-3ac5-4c64-9376-778457a627a5","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"„Kettészakadt a társadalom, hiányzik a párbeszéd, ami csak lecsúszáshoz vezethet” – véli Katona Tamás, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) volt elnöke, aki a Pénzügykutató Zrt. körül csoportosuló, sokszínű szakértői csapat gazdaságpolitikai programját szerkeszti.","shortLead":"„Kettészakadt a társadalom, hiányzik a párbeszéd, ami csak lecsúszáshoz vezethet” – véli Katona Tamás, a Központi...","id":"20241126_hvg-katona-tamas-interju-penzugykutato-gazdasagpolitika-program","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/708b752d-3ac5-4c64-9376-778457a627a5.jpg","index":0,"item":"8f8115bd-9a2a-4cc2-a693-a08d5c5d88c2","keywords":null,"link":"/360/20241126_hvg-katona-tamas-interju-penzugykutato-gazdasagpolitika-program","timestamp":"2024. november. 26. 12:00","title":"Katona Tamás volt KSH-elnök: Az uniós pénzeket csak kormányváltással lehet lehívni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75d01b25-c797-4862-8957-d8029d92a43f","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"A 2015-ös szint dupláján jár a lakásbérlés díja, az akkori háromszorosán a lakásár. Így aztán nem csoda, hogy nagyon magas számok jöttek ki, amikor megmérték, mennyire sok család számára jelent brutális anyagi terhet a rezsi, a lakásbérlés vagy a törlesztőrészlet kifizetése – mutatta be a Habitat for Humanity.","shortLead":"A 2015-ös szint dupláján jár a lakásbérlés díja, az akkori háromszorosán a lakásár. Így aztán nem csoda, hogy nagyon...","id":"20241127_lakas-berles-rezsi-hitel-habitat-ingatlan-jelentes-lakhatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75d01b25-c797-4862-8957-d8029d92a43f.jpg","index":0,"item":"dbb7bad6-e2a1-4e7b-b744-d01a4a0c3754","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241127_lakas-berles-rezsi-hitel-habitat-ingatlan-jelentes-lakhatas","timestamp":"2024. november. 27. 13:00","title":"Tíz lakásbérlő magyarból négynek az összes jövedelme majdnem felét elviszi a bérleti díj és a rezsi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e7fb8f7c-ed02-42db-a69c-794c6e74218f","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A megállapodás még májusban, a kínai elnök budapesti látogatása során születhetett meg Orbán Viktor és Hszi Csin-ping között.","shortLead":"A megállapodás még májusban, a kínai elnök budapesti látogatása során születhetett meg Orbán Viktor és Hszi Csin-ping...","id":"20241126_magyarorszag-kina-kiadatasi-egyezmeny-orban-viktor-szijjarto-peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e7fb8f7c-ed02-42db-a69c-794c6e74218f.jpg","index":0,"item":"849bc66d-3aa2-43fb-ae5b-cd27f9a28061","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_magyarorszag-kina-kiadatasi-egyezmeny-orban-viktor-szijjarto-peter","timestamp":"2024. november. 26. 10:09","title":"Kínával kötött kiadatási egyezményről döntött Orbán Viktor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Arányosság és kormányzóképesség – a Momentum ezt ígéri és szállítja
Tetszett a cikk?
A választási rendszer első konkrét reformtervét a Momentum tette le az asztalra. A párt elképzeléseit Bánovics Attila elemezte a hvg.hu oldalán is közölt cikkében. A “puding próbája az evés”, írta az Elektor.hu szerzője, és a tesztelés hiányában a korábbi, kétfordulós rendszerhez hasonlította a Momentum felvetéseit. Erre reagál most a párt szakértői csapata, amely állítja: reformjuk arányosabb eredményt hozna a jelenleginél. Alább az ő írásuk olvasható.
Amit a kritika állít
Bánovics Attila kritikájának két fő állítása van: az egyik az, hogy a régi választási rendszert állítanánk vissza, a másik, hogy a régi rendszer nem volt arányosabb a mostaninál. Ezzel szemben valójában nem a régebbi rendszert állítjuk vissza, hanem egy jóval arányosabb rendszert vezetnénk be. Emellett a másik állítás sem állja meg a helyét: a korábbi rendszer nem volt aránytalanabb a mostaninál.
Hogy a cikkben szereplő téves állításokat helyre tegyük, tisztáznunk kell azt, hogy mi is az arányosság. A fogalmat sokan és sokféleképpen értik, de a választástudományban egészen pontos meghatározása van.
Az arányosság azt mutatja meg, hogy egy választási rendszer hogyan alakítja át a szavazatokat parlamenti helyekké, azaz mandátumokká.
Ha egy párt 40 százalék szavazattal a képviselői helyek 40 százalékát szerezte meg, akkor a választás a párt vonatkozásában tökéletesen arányos volt. Ezt persze nem csak egy párt vonatkozásában lehet kifejezni, hanem egy egész választáséban is. A legelterjedtebb módszer az, ha a pártok szavazat- és mandátumarányának különbségét összeadjuk és elosztjuk kettővel. Ekkor megkapjuk, hogy az adott választás mennyire volt aránytalan.
Ez az úgynevezett Loosemore–Handby index, amire most lássunk is egy példát: ha A párt a szavazatok 40 százalékával a mandátumok 60 százalékát szerezte meg, míg B és C pártok a szavazatok 30-30 százalékával a mandátumok 20-20 százalékát, akkor az L-H index 20. Ez azt jelenti, hogy a mandátumok 20 százaléka volt „rossz helyen”, vagyis nem ott, ahol teljes arányosság mellett lennie kellett volna. Vagyis minél magasabb az L-H index, annál aránytalanabb az adott választási rendszer.
A korábbi választási rendszer arányosabb volt, mint a mostani
Ezen index alapján érdemes összehasonlítani a régi és mostani rendszert, és nem egy-egy párt vonatkozásában kell vizsgálnunk azt, úgy ahogy Bánovics Attila (az Elektor.hu szerzője) teszi, hanem az összes pártra vonatkoztatva.
Ha megnézzük az 1994-es és 2014-es választások L-H indexét, akkor az előbbi 21,15, míg utóbbi 22. Vagyis 1994-ben a mandátumok 21,15 százaléka, míg 2014-ben 22 százaléka volt “rossz helyen”. Tehát a kritika állításával szemben a 2014-es választások némileg aránytalanabbak voltak, mint a Bánovics érvelésében kiemelt helyen szereplő 1994-es választások.
A korábbi választási rendszer eltérő mértékű aránytalanságokat mutatott: az 1994-es a legmagasabb, de még ez sem veri a 2014-es eredményeket. Az alábbi táblázat az eddigi választások L-H indexeit tartalmazza:
ÉV
1990
1994
1998
2002
2006
2010
2014 (új rendszer szerint)
L-H index
20,18
21,15
12,28
11,7
6,47
13,85
22
A számokból is látszik, hogy a különböző rendszerek eltérő mértékben aránytalanítanak: az 1998-as eredményt a szakma jellemzően mérsékelten aránytalanként osztályozza, míg a 2014-est aránytalanként. Vagyis vannak fokozatok az arányosság (vagy aránytalanság) tekintetében.
De mi van a számok mögött: miért volt aránytalan a korábbi választási rendszer, és miért még aránytalanabb a mostani?
A korábbi rendszerben az aránytalanságot az okozta, hogy az egyéni kerületek torzító hatását nem tudta ellensúlyozni a területi lista és az országos kompenzációs lista. Emellett aránytalanított a küszöb is, mivel az 5 százalék alatt végző pártokra adott szavazatok elvesztek.
Ahogy arra az elemzés is helyesen hívja fel a figyelmet, az egymandátumos egyéni választókerületek aránytalanok. Ez azért van így, mert a szavazatok akár 30-60 százalékával is meg lehet szerezni a mandátumok 100 százalékát, azaz a kerületi mandátumot. Vagyis, ha A jelölt 55, B jelölt 25, C jelölt pedig 20 százalékot kap, akkor A jelölt a szavazatok alig több mint felével megszerzi a kerületi mandátumot, vagyis a mandátumok száz százalékát.
A korábbi rendszer ezt úgy akarta ellensúlyozni, hogy a vesztesre (vagyis esetünkben B-re és C-re) leadott szavazatok egy országos listára kerültek. Emellett volt egy területi listás ág is, amely az arányosságot segítette. A rendszerváltáskor azonban valószínűleg nem vették figyelembe azt a választásmatematikai alapvetést, miszerint
minél kevesebb mandátum osztható ki egy területen, annál aránytalanabb a választás.
A magyar területi listákon pedig kevés volt a kiosztható mandátum, így nem voltak annyira arányosak, hogy ellensúlyozzák az egyéni kerületek okozta aránytalanságot. Ehhez képest a Fidesz által bevezetett rendszer még aránytalanabb. Ez három dolog miatt van így:
nőtt az egyéni kerületek aránya a listához képest (45 százalékról 53 százalékra),
megszűnt az egyéni jelöltek kétfordulós szavazása,
és bevezették a győzteskompenzációt.
Ez utóbbi alapján az egyéni győztes nem csak a mandátumot szerzi meg, de a második helyezett szavazatait kivonják a rá leadott voksokból, és a maradékot megkapja töredékszavazatként. A fenti példánál így, A jelölt megszerzi az egyéni mandátumot és emellett megkapja az 55 százalék minusz 25 százaléknyi (a második helyezett B jelöltre leadott voksok) szavazatot töredékszavazatként. Vagyis A jelölt, amellett hogy megszerzi a mandátumot, több töredékszavazatot kapott, mint a vesztes B vagy C.
Ennek eredménye a 22-es L-H index – csak összehasonlításképpen: a tisztán egyéni kerületekre épülő angol rendszerben is 15 és 20 közé szokott esni ez az érték.
Habár az L-H index nem az aránytalanság mérésének egyetlen módja, de a fenti okok miatt bármilyen mérőszámot alkalmazunk is azt kapjuk, hogy a Fidesz által bevezetett rendszer aránytalanabb elődjénél.
A Momentum rendszere arányosít, mert jóval arányosabb, mint a korábbi rendszerek
Az általunk javasolt rendszer ehhez képest arányosít, hiszen
megszünteti a győzteskompenzációt,
növeli a lista arányát
és visszahozza a kétfordulós rendszert.
Emellett nem hozzuk vissza a területi listákat – az egész ország egy választókerület, így a listás ág valóban arányos lehet, hiszen nagyon magas, 129 a listán kiosztható mandátumok száma. Ebből is látszik, hogy pontatlan a cikk állítása: a Momentum által javasolt választási rendszer nem azonos a korábbival, hiszen épp az aránytalanság egyik okát, a területi listákat küszöböljük ki.
A két rendszer abban is eltér, hogy míg a korábbi rendszerben a mandátumok alig több mint felét osztották ki listán, addig a Momentum által javasolt megoldásban a parlamenti helyek hatvanöt százalékát arányosan osztanák ki. Ezek pedig nem „apróbb eltérések”, ahogy azt az elemzés mondja, hanem jelentős különbségek. Éppen ezért úgy látjuk, Bánovics Attila cikkének hibás a módszertana: a korábbi választási rendszerről tett, egyébként hibás következtetéseket nem lehet a Momentum által javasolt rendszerre alkalmazni. Ez a fentiek mellett azért is igaz, mert
a Momentum javaslata újrarajzolná a kerülethatárokat, amely megint csak növeli az arányosságot.
A fenti táblázatból is kiderül, hogy a rendszerváltást követően hat választás volt ugyanabban a rendszerben, mégis, 1994-ben nagyon aránytalan, 2006-ban mérsékelten arányos eredményeket produkált.
A legfontosabb végkövetkeztetés az, hogy ugyanaz a rendszer eltérő körülmények között eltérően aránytalan. Erre a kritika is helyesen rámutat, azonban helytelen következtetést von le belőle. Ugyanis ez nem jelenti azt, hogy – akár több választás eredményeit nézve – ne lehetne kijelenteni, hogy az egyik rendszer aránytalanabb, mint a másik. Azonosíthatóak azok a tényezők (pártrendszer, első és második helyezett közti különbség stb.), amelyek befolyásolják egy adott rendszer aránytalanságát. Ha ezek a tényezők állandóak, akkor összehasonlíthatóak a rendszerek is.
Ez alapján látszik, hogy a Momentum javaslata a jelenlegi pártrendszerben, illetve az általunk előmozdítani kívánt többpártrendszerben jóval arányosabb eredményeket hozna, mint akár a mostani, akár pedig a korábbi rendszer. A cikk által felvetett német, illetve új-zélandi rendszerek példáján mi is gondolkodtunk, de végül arra jutottunk, hogy
a teljes arányosság nem cél, hiszen ez esetben olyan helyzet is kialakulhat, hogy nem jön létre kormányképes erő.
A javaslatunk nem tökéletes, ezt nem is állítjuk. A részletek módosíthatók, és mi készek is vagyunk erre, hiszen éppen a párbeszéden alapuló megoldáskeresés az, amit társadalmi szintre akarunk emelni.
A cikk szerzője a Momentum jogállamiság munkacsoportja