Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"47e544c9-3c30-4531-90a4-b6764fd2cabc","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Lengyelországban nemrég kirúgták a logisztikai támogatási rendszer irányításáért felelős Artur Kępczynski tábornokot miután egy helyi IKEA raktárából előkerült néhány elveszettnek hitt tankelhárító akna. Az eset számos kérdést vet fel, például azt, mit kezdtek volna a veszélyes csomaggal a futárszolgálatok, hogyan nézett volna ki az összeszerelési útmutató és mit lehet kezdeni férfiként a Machu Picchut ábrázoló tangabugyikkal? ","shortLead":"Lengyelországban nemrég kirúgták a logisztikai támogatási rendszer irányításáért felelős Artur Kępczynski tábornokot...","id":"20250222_duma-aktual-lengyel-tabornok-akna-ikea-menesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/47e544c9-3c30-4531-90a4-b6764fd2cabc.jpg","index":0,"item":"2feb4498-0ed2-4415-a0b2-ce15e1651d55","keywords":null,"link":"/360/20250222_duma-aktual-lengyel-tabornok-akna-ikea-menesztes","timestamp":"2025. február. 22. 17:30","title":"Duma Aktuál: Aknaszállítás az első zárható ajtóig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"417e2868-2f8e-4057-9e00-8851fc11d949","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy-egy példánnyal az eredeti modellből manapaság is össze lehet futni a Balkánon.","shortLead":"Egy-egy példánnyal az eredeti modellből manapaság is össze lehet futni a Balkánon.","id":"20250221_Ultraolcso-autokent-terne-vissza-a-legendas-Yugo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/417e2868-2f8e-4057-9e00-8851fc11d949.jpg","index":0,"item":"90ed1f0b-e036-4a55-a6c9-87fe9213a6f2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250221_Ultraolcso-autokent-terne-vissza-a-legendas-Yugo","timestamp":"2025. február. 21. 20:20","title":"Ultraolcsó autóként térne vissza a legendás Yugo","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e59a5d31-087d-4271-ab9d-1264994cc8af","c_author":"Stark Tamás ","category":"360","description":"„Mindenkinek van rokona, közeli ismerőse a fronton. Mindenki sirat valakit: családtagot, barátot, munkatársat vagy tanítványt.” A decemberben Ukrajnában megtartott magyar-ukrán történészkonferencia főszervezője, Stark Tamás történész a háború kirobbanásának harmadik évfordulója alkalmából.","shortLead":"„Mindenkinek van rokona, közeli ismerőse a fronton. Mindenki sirat valakit: családtagot, barátot, munkatársat vagy...","id":"20250222_ukrajna-haboru-stark-tamas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e59a5d31-087d-4271-ab9d-1264994cc8af.jpg","index":0,"item":"2e3885a7-c527-4270-91e7-9a5b383ada7a","keywords":null,"link":"/360/20250222_ukrajna-haboru-stark-tamas","timestamp":"2025. február. 22. 08:45","title":"Stark Tamás: Ukrajna három éve harcol azokért az értékekért, amelyeket az Orbán-rendszer könnyelműen felad","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1dd13e0c-ad86-400e-b1d8-73df12ad2311","c_author":"Bábel Vilmos","category":"360","description":"A Linke az egyetlen német parlamenti párt, amelyiknek érdemben változott a támogatottsága az elmúlt hónapokban. Pár hónapja sörrel kellett becsalogatni az embereket, most tömve volt a német szocialisták kampányzárója. Különösen a fiatalok körében népszerűek, amihez kellett egy jó beszéd és hogy tudják használni a TikTokot. A program az elmúlt napok után abszurd, de Németországban még van erre tér. ","shortLead":"A Linke az egyetlen német parlamenti párt, amelyiknek érdemben változott a támogatottsága az elmúlt hónapokban. Pár...","id":"20250222_nemetorszag-valasztas-linke-kampanyzaro-riport","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1dd13e0c-ad86-400e-b1d8-73df12ad2311.jpg","index":0,"item":"7c13a023-6616-45f9-876b-b636a0570bf6","keywords":null,"link":"/360/20250222_nemetorszag-valasztas-linke-kampanyzaro-riport","timestamp":"2025. február. 22. 09:00","title":"Elmentem a német szocialisták kampányzárójára, hogy megnézzem, mekkora luxus demokráciában élni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09bacbab-973c-43ca-b60b-d11b7010ecdb","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A mérések szerint a határértéket sehol nem haladja meg a gázkoncentráció.","shortLead":"A mérések szerint a határértéket sehol nem haladja meg a gázkoncentráció.","id":"20250221_2es-metro-gazszag-katasztrofavedelem-fovarosi-gazmuvek-bkv-potlobuszok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09bacbab-973c-43ca-b60b-d11b7010ecdb.jpg","index":0,"item":"06226075-7a97-4211-9207-9dee86f7efa8","keywords":null,"link":"/itthon/20250221_2es-metro-gazszag-katasztrofavedelem-fovarosi-gazmuvek-bkv-potlobuszok","timestamp":"2025. február. 21. 12:49","title":"A metróban terjengő gázszag miatt pótlóbuszok járnak az Örs vezér tere és a Deák Ferenc tér között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e1cc6273-2e49-4438-91c6-8d201a37a254","c_author":"Németh András","category":"360","description":"Dmitrij Kiszeljov 1991-ben még elutasította, hogy beolvasson egy hazug hírt, ma szakmányban nácizza az ukránokat. Végül is kifizetődött neki.","shortLead":"Dmitrij Kiszeljov 1991-ben még elutasította, hogy beolvasson egy hazug hírt, ma szakmányban nácizza az ukránokat. Végül...","id":"20250222_hvg-kontur-dmitrij-kiszeljov-ujsagirobol-propagandista","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e1cc6273-2e49-4438-91c6-8d201a37a254.jpg","index":0,"item":"5e136079-59b5-4289-94b9-6d2cd88cb0a8","keywords":null,"link":"/360/20250222_hvg-kontur-dmitrij-kiszeljov-ujsagirobol-propagandista","timestamp":"2025. február. 22. 12:00","title":"Hogyan lett egy BBC által is példaképnek tekintett tudósító a Kreml fő szócsöve?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2b00d850-381a-4d84-9862-7c792ed78e31","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A szélsőjobboldali tüntetők felgyújtották az uniós képviselet bejáratát.","shortLead":"A szélsőjobboldali tüntetők felgyújtották az uniós képviselet bejáratát.","id":"20250222_Az-euro-bevezetese-ellen-tuntettek-Bulgariaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b00d850-381a-4d84-9862-7c792ed78e31.jpg","index":0,"item":"d9201961-c2a1-4a54-b771-89477c44d37c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250222_Az-euro-bevezetese-ellen-tuntettek-Bulgariaban","timestamp":"2025. február. 22. 18:36","title":"Az euró bevezetése ellen tüntettek Bulgáriában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"91b083b9-0eb0-4fd4-8eee-bc05c096b1b3","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A most kamatfizetési fordulónaphoz érkezett Prémium Magyar Állampapír (PMÁP) befektetői dönthetnek úgy is, hogy megtakarításukat devizában folytatják. A devizaváltással azonban elveszíthetik a már megtermelt kamataik egy részét. A BiztosDöntés.hu összeszedte, hogy az állampapír-befektetők hogyan tudják a lehető legkedvezőbben átváltani a forintjukat devizára.","shortLead":"A most kamatfizetési fordulónaphoz érkezett Prémium Magyar Állampapír (PMÁP) befektetői dönthetnek úgy is...","id":"20250221_pmap-devizabefektetes-penzugyek-allampapir-kamat-biztosdontes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/91b083b9-0eb0-4fd4-8eee-bc05c096b1b3.jpg","index":0,"item":"e85266de-fb48-4432-99f5-7cd29bd14b7f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250221_pmap-devizabefektetes-penzugyek-allampapir-kamat-biztosdontes","timestamp":"2025. február. 21. 11:51","title":"Nagy bukó lehet, ha nem vigyázunk, hogyan csatornázzuk Nagy Márton „pénzesőjét” a devizák felé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Több szabad parkolóhelyet, de áremelést is hozhat egy új fővárosi parkolási rendszer
szerző:
Serdült Viktória - Windisch Judit
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Tarlós István évek óta szerette volna elérni, most mégis a Karácsony Gergely vezette Fővárosi Önkormányzat vághat bele a budapesti parkolási rendszer egységesítésébe. Ehhez első körben kormányzati jóváhagyásra sem lesz szükség, hiszen a bevételek a kerületeknél maradnak, az autósok viszont akár ingyen parkolhatnak az első negyed órában, majd sávosan emelkednének a díjak. Azt a főváros is elismeri: a felülvizsgálat után bizonyos helyeken többet kell majd fizetni a parkolásért.
Hosszú évek óta téma a fővárosi parkolási rendszer felülvizsgálata, ám a budapesti autósok eddig ebből sokat nem érzékelhettek. (Ha nem számítjuk, hogy a kormány a járványveszély miatt július 1-ig ingyenessé tette a parkolást az egész országban.) Karácsony Gergely főpolgármester viszont egészen konkrét tervvel állt elő csütörtökön a Budapest Restart című beszélgetéssorozatban.
Olyan rendszert szeretnénk, ami kedvezményeket ad az autósoknak, de azt is világossá teszi, hogy a városban van egy dolog, amiben szűkösek az erőforrások és nem ingyen osztogatjuk, ez pedig a közterület
– mondta.
A főváros tervei egyszerűek: a belső kerületekben progresszív díjazási rendszert vezetnének be, vagyis időarányosan növekedne a parkolásért fizetendő összeg. Ebbe az is beletartozna, hogy az első negyedórában kedvezményesen, vagy akár teljesen ingyen lehessen parkolni. (Az, mint kiderült, nem eldöntött még, hogy mely kerületekre vonatkozna az új szabályozás. Az V., VI., VII., VIII. benne lenne ebben a körben, de még nem tudni, kiterjesztik-e ezen túl is.)
MTI / Szigetváry Zsolt
Karácsony Gergely hangsúlyozta: a cél az, hogy mindenki csak addig parkoljon, amíg az feltétlenül szükséges, így gyorsabban váljanak szabaddá a helyek. A parkolás ingyenessé tétele ezzel éppen ellentétes hatást váltott ki, hiszen sokan hetekig egy helyen hagyják az autójukat.
Az elképzelés egyébként egyáltalán nem új. Tarlós István már 2006-os főpolgármesteri kampányában is felvetette a parkolási egységesítését, aztán a gondolat szerepelt a 2012-ben a kormány elé terjesztett javaslatai között is, majd tavaly ismét előkerült. Igaz, Tarlós ötlete akkor az volt, hogy a főváros szedje be a díjakat, a pénzből részesültek volna a kerületek, a nagyobb része pedig közösségi közlekedés költségvetésébe került volna. Sőt, a 2019-es kampányban Tarlós javasolta azt is, hogy az első 20 percnyi parkolás legyen ingyenes.
Nem a díjszabás egységes, hanem a rendszer
A változás most ennél sokkal kevésbé lenne drasztikus, hiszen Karácsony Gergely terve szerint a bevételek ugyanúgy a kerületeknél maradnának. Ez azért is fontos, mert így nincs hozzá szükség törvénymódosításra – vagyis a kormánypártok (lényegében a kormány) támogatására. A Fővárosi Közgyűlés jövő heti napirendjei között már szerepel is egy előterjesztés a parkolási rendelet átfogó felülvizsgálatáról.
Fazekas István
Információink szerint a tervet az érintett polgármesterek többsége is támogatja, és hamarosan indulnak az egyeztetések. Ezeken a legnehezebb kérdés valószínűleg a díjszabás lesz, hiszen a kerületek parkolásai díjai között jelentős eltérések is lehetnek – az V. kerületben például 525 forint egy óra, míg a szomszédos Erzsébetvárosban lehet 440, a VIII. kerület egyes részein pedig csak 265. Ezért nem ritka, hogy az alacsonyabb díjszabás miatt az autósok szándékosan néhány utcával arrébb állnak meg, aránytalan terhe róva egy-egy városrészre és lakóira.
A tervekről Balogh Samu, Karácsony Gergely kabinetfőnöke a hvg.hu-nak azt mondta: a progresszív parkolási rendszertől ugyan még nem lesz több parkolóhely, de a nagyobb fluktuáció miatt lényegesen jobb lesz azok kihasználtsága.
A cél, hogy ha valaki autóval érkezik és meg kell állnia valahol, akkor jó eséllyel találjon magának parkolóhelyet.
Arra a kérdésre, nem félnek-e attól, hogy pont emiatt lesz nagyobb a forgalom a belső kerületekben, a kabinetfőnök úgy fogalmazott: a forgalomcsillapításnak vannak más eszközei is. Így viszont, ha valaki már autóba ült, akkor kevesebb időt kell keringenie, hogy parkolóhelyet találjon.
Bár Karácsony Gergely a már idézett beszélgetésben ingyenes első negyed óráról beszélt, Balogh Samu szerint a konkrétumokról később döntenek majd, de természetesen ez a lehetőség sincs kizárva.
Az egységesítés viszont nem azt fogja jelenteni, hogy mindenhol azonos lesz a díjszabás.
A lényeg, hogy kiterítsük a térképet, és úgy alakítsuk ki a rendszert, hogy minden kerület igényét figyelembe vegyük, majd ez alapján készüljön el az egységes felülvizsgálat
– mondta. Vagyis a kerületek díjszabásai között lesznek különbségek, de maga az árképzés rendszere egyformává válik.
A kabinetfőnök elismerte: a változás Budapest egyes részein a parkolási díjak emeléséhez vezethet. Ezt viszont nem a fűnyíró elv szerint kell elképzelni. A díjak most a BKK jegyhez vannak igazítva, az alapon pedig most sem akarnak változtatni. Inkább azt kell megnézni, hol van szükség beavatkozásra ahhoz, hogy több legyen az elérhető parkolóhely.
„Van, ahol tökéletesen elegendő a mai tarifa, ilyen például a Budapesti Műszaki Egyetem előtti terület, ahol a legalacsonyabb díjtétel is elég volt ahhoz, hogy felszabaduljanak a parkolóhelyek” – mondta.
Ezen kívül egy maximum összeget is meg kell határozni, és az is a konkrét részletszabályokon múlik, hogyan akadályozzák meg az ingyenes időszak miatti esetleges visszaéléseket, vagy adott esetben a mobilfizetés módját. Erről az egyeztetéseket a polgármesterekkel a következő hónapokra tervezik, a bevezetés előtt pedig türelmi időre is szükség lesz.
Nem lesznek elrettentő díjak
A hvg.hu-nak mindenesetre több belvárosi kerület vezetője azt mondta, támogatja az elképzelést. Terézváros már most azt tervezi, hogy október-novembertől este 6 órától reggel nyolcig parkolóhelyeket foglal le a helyiek számára, Soproni Tamás polgármester pedig az időarányos parkolási díjjal is egyetért.
Fazekas István
A VI. kerület vezetője szerint a dinamikus árszabás segítheti a parkolóhelyek gyors pörgését. Terézvárosban gondot okoz az is, hogy a szomszédos V. kerületben a legdrágább a parkolás, így sokan náluk teszik le az autót, amire Soproni szerint reagálniuk kell:
Ha az V. kerület nem csökkenti a díjakat, akkor nekünk kell emelnünk.
A fizetős parkolásnak ugyanakkor véleménye szerint nemcsak az árbevétel a célja, hanem a forgalomcsökkentés is. "Elrettentő díjak nem lesznek” - jegyezte meg, de arra nem mondott konkrétumot, hol húzná meg a határt. Viszont kiemelte, hogy az intézkedésekkel elsősorban azokat kell kiszorítani, akik kényelmi szempontból jönnek be autóval a városba, nem pedig azokat, akik a munkájukat végzik.
Bár az árakról az eddigi egyeztetéseken egyáltalán nem volt szó, Niedermüller Péter, a VII. kerület polgármestere el tudná képzelni, hogy a BKV jegyárak 1,5-szerese helyett a 2-2,5-szeresét (7-800 forintot) kérjék el maximális összegként.
Azt ő is támogatja, hogy az első 15 perc legyen ingyen, utána fokozatosan emelkedjen a parkolási díj, hiszen "így az igazságos".
Most nagy az összevisszaság, jó lenne, ha végre egységes parkolási rend lenne a fővárosban
– mondta. Kerestük az V. kerület - kormánypárti - polgámesterét is, de nem kaptunk választ a felvetéseinkre.
Nagy kérdés, hogy az autósok – akik már az ideiglenes kerékpársávok kialakítása miatt is felháborodtak – miként fogadnának egy hasonló emelést.
A Magyar Autóklub jogi bizottságának elnöke a hvg.hu-nak azt mondta, önmagában a sávos parkolási rendszer nem elvetendő. Kovács Kázmér szerint azonban a díjmentes időszakot negyed óra helyett jobb lenne fél órában megállapítani, ennyi időre ugyanis mindenképpen szükség van, ha valaki ügyeket akar intézni.
Bár véleményt csak a pontos részletek ismeretében tudnak mondani, Kovács aggályosnak nevezte, hogy a változás burkolt áremeléssel is járhat.
„Az eddigi forgalomcsillapítási elképzelések célja, hogy az autós forgalmat minél inkább kiszorítsák a városból, ezért félő, hogy az új rendszert a parkolási díjak burkolt áremelésére fogják felhasználni” – mondta.
A Magyar Autóklub egyébként már évtizedek óta az egységes parkolási rendszer mellett érvel, ami az autósok érdeke is – tette hozzá.
A civil szervezet szerint mostanra megsokszorozódott a szabálytalanul parkolók száma, és többen járnak kocsival, mint korábban. Ez utóbbi pedig a levegőnek nem tesz jót.
A miniszterelnök évértékelő beszéde alapján hajtóvadászatról, fenyegetésről, betiltásról és alamizsnáról szól majd a kampány. Nem rukkolt elő vonzó ajánlattal a miniszterelnök.
Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait!