Tetszett a cikk?

Bár az országgyűlési választások óta külön hirdetésekkel nem tolja influenszereit a Megafon Központ, vezetőjük, Kovács István ambiciózus célokat fogalmazott meg a következő évekre: új embereket keres, akikkel az egész interneten szeretné áttörni a „balliberális túlsúlyt”.

Azt követően, hogy a Fidesz a negyedik kétharmados győzelmét aratta, talán meglepetésként hatott, hogy mégis a kormánypárti, illetve a részben fideszes körökhöz kapcsolható médiában indultak meg a leépítések. Gyorsan megszűnt a City7 ingyenes lap, az Orbán Viktor sportújságírója, Szőllösi György által szerkesztett FourFourTwo fociújság, aztán kiderült, hogy a 168 Óra Rogán Antalhoz közeli tulajdonosa már nem fogja tudni finanszírozni a lapot úgy, ahogyan addig, és leépítések kezdődtek, legutóbb pedig a kormányközeli fiataloknak szóló Pesti TV bezárását jelentették be.

Utóbbiról cikket is írtunk, amelyben elmagyaráztuk, micsoda félreértés az egész fideszes médiát egyetlen homogén tömbnek tekinteni, amelybe következmények nélkül ömlik a pénz, a valóságban ugyanis – így fogalmaztunk – a fideszes pénzcsap előtt is sorban állás és versengés van, és ha pénzhez jut valaki, bizonyos piaci elvárásoknak is meg kell felelni. Annak a médiumnak, amelyet nem néz és nem követ senki, a propagandaértéke is csekély, és ezen logikából kiindulva valószínűsítettük azt cikkünkben – ehhez értesüléseinkre is támaszkodtunk –, hogy az eddig megszüntetett NER-közeli orgánumokat mások is követik majd.

A Pesti TV bezárása bizonyítja, hogy a fideszes média sem herdálhatja a pénzt számolatlanul

Csökken az állami költés a médiában, így azokat a termékeket, amelyek az amúgy torz piacon még az átlagosnál is rosszabbul muzsikálnak, nem feltétlenül áll érdekében finanszírozni a NER-elitnek, elsősorban Mészáros Lőrincnek. Ezzel magyarázható a Pesti TV dicstelen vége, de vannak még olyan kormánypárti médiatermékek, amelyek a közeljövőben hasonló sorsra juthatnak.

Aki fideszes véleményformáló szeretne lenni, annak másfajta perspektívák ettől még nyitva maradnak, legalábbis ez következik abból, hogy a kormánybarát influenszereket képző Megafon Központ szerepét nem hogy nem építették le a választások után, de még bővítést is terveznek. „A Megafon a győztesek csapata! Csatlakozz hozzánk!” – ilyen és ehhez hasonló szövegeket posztolnak a Facebook-oldalukra, Kovács István, a központ igazgatója pedig az elmúlt hónapban végigturnézta a kormánypárti sajtót (KarcFM, TV2, Pesti Tv) azzal, hogy ők a Fidesz választási diadala ellenére – amely örömünnep volt számukra – sem végeztek még a feladatukkal.

„A mi céljaink nem kevesebbek, minthogy megváltoztassuk az egész internetet, azt a világot, amiben élünk. Mi még durvább tartalmakat akarunk csinálni, még több embert akarunk elérni, új platformokra felmenni” – jelentette ki Kovács, ehhez pedig az őket követők támogatását kérte vagy pénzben, vagy úgy, hogy csatlakoznak a Megafon Központhoz. A Megafon a kampányában aktívan használja saját influenszereit is: Déri Stefi saját oldalán hirdeti a közösségimédia-képzést, a központ pedig Bohár Dániellel és Trombitás Kristóffal promózza a tréninget.

Mi a baj a Netflixszel?

A Megafon Központról már több cikket is írtunk. Ez a szervezet fiatal jelentkezőket képez ki arra, hogy olyan, politikai témájú videókat készítsenek, amelyek megfelelnek a Fidesz narratívájának. Hogy erre a képzésre milyen összeget fordított a központ, azt nem tudjuk, ahogyan arról sem beszélnek a fiatal influenszerek, hogy milyen fizetést kaptak ezért. Azt azonban tudjuk, hogy a Facebookra feltöltött videók népszerűsítésére százmilliókat költött a propagandaszervezet, és mivel a hirdetéseket a kiválasztott fiatal célközönségre targetálták, azokhoz is eljutott a fideszes üzenet, akik egyébként nem kormánypártiak. Tehát míg például a Pesti TV célközönsége egyszerűen tovább kapcsol, ha meglátja a csatorna logóját, addig a Megafon videóiba akkor is belebotlik az ember, ha nem akar.

Résztvevő a Megafon Központ oktatásán
Facebook / Megafon Központ

Saját oldalán azt írja a Megafon, hogy „jobboldaliak százait” tanították, képzéseikre pedig több ezren jelentkeztek, és azt tervezik, hogy akkorára duzzasztják közösségüket, amelyet „már nem lehet elhallgatni az online térben. Nincs az az algoritmus, nincs az a cenzor, ami láthatatlanná tenné a jobboldali hangokat”.

Most, hogy a kampány véget ért, a Megafon már nem költ pénzt a videósok posztjának reklámozására, de az influenszereket a 2024-es önkormányzati és EP-választási kampányba is bevethetik. Ilyen lehet az országgyűlési kampány utolsó heteiben már pénzzel is reklámozott Korondy Tamás, vagy a megafonos szerkesztőből influenszerré avanzsáló korábbi MTVA-s bemondó Hradeczky Viktor is.

Kovács István több, a jobboldali médiának adott interjújában kiemelte, hogy a Megafon céljai között szerepel az „egész internet megváltoztatása”, igaz, erről a célról lehet a legkevesebbet megtudni a megafonos influenszerek, vagy akár Kovács oldalairól. A Megafon vezére egy, a Karc FM-nek adott interjújában fogalmazott csupán konkrétabban, ahol a Facebookot és a Netflixet kiemelve beszélt arról, hogy az összes platformon „balliberális túlsúly” érezhető, a Megafon célja pedig az, hogy egyenlő feltételeket teremtsen jobb- és baloldali emberek számára is.

A megafonosok által emlegetett narratíva mélyen rögzült a fideszes oldalon. Orbán Viktor rendszeresen sajnáltatja magát, azt állítva, hogy az újságíró társadalom nagy része baloldali-liberális, ilyenformán a Fideszt támadja. A miniszterelnök más környezetben aztán hajlandó elismerni, hogy ezt az állítólagos baloldali médiatúlsúlyt már helyreállították Magyarországon. Az korántsem tisztázott, hogy a megafonosok hogyan és milyen tartalommal tennék ezt akár a Netflix, akár „az egész internet” esetében, attól viszont tarthatunk, hogy közpénzek becsatornázása nélkül nem fog menni.

Facebook / Megafon Központ

Platformok csatája

A Fidesz a 2019-es európai parlamenti és önkormányzati választásokból a jelek szerint azt a tanulságot vonta le, hogy a közösségi média aktív, folyamatos használata és a fiatalok megszólítása nélkül elúszhat a következő választás. A fiatalok megszólítását 2020 őszétől két, egymástól teljesen különböző, önmagában is generációs ellentétben álló platformon próbálták meg abszolválni: a televízióban és a Facebookon. A két projekt szereplői részben átfedésben dolgoztak, vagyis a Megafon influenszerei felbukkantak a tévéstúdióban is. Azt már tudjuk, hogy a platformok csatáját ki nyerte, a Pesti TV június tizedikén befejezi a sugárzást, a Megafon Központ pedig törtet tovább, vagyis ár/érték arányban vélhetően jobban megtérül a működtetésük, mint egy hagyományos kábeltelevízióé.

Hogy mennyiből finanszírozta a választások előtti időszakban a közösségi médiás kampányát a Megafon Központ, az nem világos, kérdésünkre, ahogyan korábban, úgy most sem válaszolnak. Arra látunk csak rá, hogy mennyit költöttek el a Facebookon a bejegyzések kiemelésére: nagyjából egymilliárd forintot.

Tóta W.: A papagáj halott

„Mészáros Lőrincet" alaposan átejtették, de meg is érdemli, ha elhitte, hogy a fiatalok fideszesek lesznek attól, ha egy kábeltévén libériás inasok NER-potentátokkal nyalakodnak. Vélemény.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!