szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A nagyobb hazai szervezetek és vállalatok döntéshozatali folyamataiban a vezetők szerint túlnyomórészt a demokratikus megközelítés kap teret: a döntések előkészítésben a közvetlen munkatársak véleményének tulajdonítanak legnagyobb fontosságot az érintettek – derült ki egy, a napokban lezáruló kutatásból.

A DEVISE Hungary és az RSM DTM Hungary által készített kutatás arra a kérdésre kereste a választ, hogyan, s milyen alapon döntenek a hazai vezetők. A válaszadók többsége úgy nyilatkozott, hogy felvállalja a konfliktushelyzeteket, csupán 32 százalékuk érzi úgy, hogy konfliktuskerülő magatartást tanúsít a döntés-előkészítési folyamat során. Annak ellenére, hogy a vezetőktől elvárják, hogy a piacon a legjobbak legyenek, s az általuk irányított szervezet sikeres, eredményes legyen, a kooperáció, vagy versengés tekintetében a középutat választó, konszenzust keresők vannak a legtöbben (43 százalék). A válaszadók harmada kifejezetten együttműködőnek érzi magát, s kisebbségben vannak a versengő magatartásúak.

sxc.hu

Vezetői szinten kevéssé jellemző az érzelmi alapú vagy intuíció alapján meghozott döntés, legalábbis ezt vallják az érintettek. Többségük (72 százalékuk) állítja, hogy racionális döntéseket hoz. Érdekes, hogy a nagyobb szervezetek döntéshozatali folyamatait a válság az esetek több mint felében a központosítás irányába mozdította el, s csupán kevesebb, mint 15 százaléknál a delegálás irányába. A szervezetek közel harmadánál nem történt változás - derül ki a kutatásból.

 „Az eredmények azért is érdekesek, mert a központosítási „trendek” ellenére a vezetőknek csupán harmada vállalja magára a döntéseket, a többség delegálná azokat”- összegzi Dara Péter, a DEVISE Hungary ügyvezető igazgatója.

Hogyan körvonalazható a döntéseket befolyásoló tényezők szerepe? A megkérdezettek szerint a pénzügyi helyzet, a tulajdonosi elvárások és a gazdasági jogszabályi környezet változása a legfontosabb, míg a döntéseket legkevésbé befolyásoló tényezők között az állás megtartását, a családi helyzetet, és a kiégéstől való ódzkodást említették a legkevesebben. A válaszadók döntéseik eredményességét tekintve összességében elégedettek: az esetek 80 százalékában hatékonynak bizonyulnak.

A felmérés készítői arra is keresték a választ, hogy hogyan viszonyulnak az érintett döntéshozók a közösségi médiához. A válaszokból az derül ki, hogy a megkérdezettek - dolgozzanak bármilyen szektorban -, ismerik a közösségi média valamely szegmensét. Az érintettek fele tájékozódáshoz használja; mások háttérinformáció-szerzésre, személyes kapcsolattartásra és olykor HR-szűrőként. A válaszadók fele viszont tudatosan elzárkózik mindenféle közösségi média használatától.

A válaszadók 50 százaléka magyar tulajdonú társaságnál, 30 százalék külföldi tulajdonú vállalatnál, további 10 százalék pedig állami vagy önkormányzati szervezetnél, vagy e körbe tartozó vállalatnál dolgozik. A kutatásban részt vevő vezetők 69 százaléka budapesti szervezetet képvisel.

hvg.hu Karrier

A legmegdöbbentőbb céges juttatások

A válság kirobbanása előtt számtalan külföldi nagyvállalat kedveskedett dolgozóinak béren kívüli extra juttatással, mint a nyárköszöntő céges parti, a pihenéssel egybekötött többnapos csapatépítő tréning. Manapság inkább az apró figyelmességek jellemzőek. Melyek a legötletesebb céges juttatások?

Nem közölt a Washington Post egy rajzot, amin Jeff Bezos egy zsák pénzzel hódol Trump szobra előtt

Nem közölt a Washington Post egy rajzot, amin Jeff Bezos egy zsák pénzzel hódol Trump szobra előtt

Olyan lángszóróval gyakorlatozik Kína, ami megolvasztja az emberi húst

Olyan lángszóróval gyakorlatozik Kína, ami megolvasztja az emberi húst

Magyar Péter: Ha a miniszterelnök minden családtagja százmilliárdossá válik, az államfőnek meg kell szólalnia

Magyar Péter: Ha a miniszterelnök minden családtagja százmilliárdossá válik, az államfőnek meg kell szólalnia

Két hét után egy vietnámi luxushotelből került elő Robert Fico

Két hét után egy vietnámi luxushotelből került elő Robert Fico