HVG Extra Business
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?

A közösségi médiában az ember igyekszik a legjobb arcát mutatni – és általában másoknak is a legjobb oldalát látja. Tökéletesen elkészített ételekről, tökéletes nyaralásról, tökéletes bulikról és tökéletes gyerekekről teszünk fel fényképeket. Tegye próbára magát ön is, mennyire rabja a Facebooknak!

Online élményeink közben könnyen eltávolodunk offline önmagunktól: óriási szakadék támad a valós és az interneten közzétett életünk között - így aztán mások állítólagos boldogságát nézve kétségeink támadhatnak saját boldogságunkkal kapcsolatban. Minden kattintással azt látjuk, hogy ismerőseink bulizni járnak, boldog kapcsolatban élnek, és a munkájukban is sikeresek – velünk ellentétben.

A jelenség pontosabb megértésére az Essexi Egyetem pszichológuscsapata Andy Przybylski vezetésével kidolgozta a „Fear of Missing Out” (FoMO), vagyis a „félelem a lemaradástól” tesztet.

A 35 év alattiak 40 százaléka FoMO-ban szenved, méghozzá a férfiak a nőknél, a fiatalkorúak pedig a felnőtteknél nagyobb számban. Aki magányosnak vagy stresszesnek érzi magát, vagy épp csak unatkozik, felmegy a Facebookra. Ezzel azonban felerősíti magában azt az érzést, hogy netán éppen lemarad valamiről. Ez egy ördögi kör.

Ha valaki 24 óra leforgása alatt 60-nál többször nyit meg egy alkalmazást, azt a pszichológusok már függőnek nevezik. A kényszer másik ismertetőjele, ha valaki felkelés után azonnal vagy közvetlenül a lefekvés előtt rápillant az okostelefonjára.

Az alábbiakban Mikael Krogerus és Roman Tschäppeler Tesztkönyv című könyvéből mutatunk be egy Andy Przybylski munkáján alapuló, egyszerűsített tesztet. A szerzőkkel egy másik cikkünkben olvashatnak egy interjút az egyszerűsítés lehetőségeiről.

Tesztkönyv

A fenti cikk a HVG Extra Business közreműködésével készült. A lap legfrissebb számát - amely a hatékonyság, a fókuszálás és időmenedzsment témákat dolgozza fel - itt rendelheti meg. A magazinra pedig itt fizethet elő kedvezményesen.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Megölték a medvét, ami két napra bevette magát egy szupermarketbe

Megölték a medvét, ami két napra bevette magát egy szupermarketbe

Az állam kárára nőtt Mészáros Lőrinc érdekeltsége az MBH Bankban

Az állam kárára nőtt Mészáros Lőrinc érdekeltsége az MBH Bankban

Közel nyolcezer fröccsöntött Petőfi-, Széchenyi- és Jókai-babát rendelt meg a Petőfi Kulturális Ügynökség

Közel nyolcezer fröccsöntött Petőfi-, Széchenyi- és Jókai-babát rendelt meg a Petőfi Kulturális Ügynökség

A nagy Temu-kérdés: kell-e félni a cégtől, amelyiknél már másfél millió magyar vásárolt?

A nagy Temu-kérdés: kell-e félni a cégtől, amelyiknél már másfél millió magyar vásárolt?