szerző:
Gyenis Ágnes
Tetszett a cikk?

Fel is jelentheti a jegy nélkül utazókat a MÁV, amely az utóbbi időben erőteljes behajtási módszereket vet be a bliccelőkkel szemben – közölte a társaság hvg.hu-val. Rejtély ugyanakkor, miért vette meg a társaságtól 5-10 éves követeléseit egy faktorcég, hiszen azok beszedése költséges és szinte esélytelen.

Ötmilliárd forinttal tartoznak az utasok a MÁV-nak, legalábbis azok, akiknek az adatait ismerik. Az ellenőröknek ugyanis joguk van arra, hogy igazolványt kérjenek azoktól, akik a vonaton sem vesznek jegyet. Rendőrt is hívhatnak segítségül, ez további nyolcezer forintjába kerül a lógó utasnak. Egy tömött járaton azonban nem biztos, hogy ez megoldható, így a vasúttársaság a bliccelők egy részét nem tudja zaklatni.

Akiknek viszont megtudja az adatait, azokat nemcsak levélben, hanem telefonon, SMS-ben, e-mailben is megkeresi a MÁV Start Zrt. – akárcsak egy profi behajtócég. Ha ennek sincs foganatja, végrehajtást vagy pert indít, sőt akár büntetőfeljelentést is tesz. Mint a MÁV kommunikációs osztálya a hvg.hu érdeklődésére elmondta, az utasok egy részére hatottak az új módszerek, és fizetnek. Legutóbb egy utas egyszerre 400 ezer forintot rótt le, ekkorára dagadt a tartozása büntetéssel, késedelmi kamattal együtt.

A régi követelésekkel viszont nem boldogulnak, azokat átlagosan 20-30 százalékos arányban tudták csak beszedni. Ezért hirdették meg több mint 430 ezer utassal szembeni, 7,6 milliárd forintnyi, 2007–2012 között keletkezett követelésüket, ami eredetileg tízmilliárdnyi volt. Ajánlatot két faktorcégtől kaptak, a szigethalmi Delta Faktortól és a budapesti Arthur Bergmanntól. A tendert az előbbi nyerte 225 millió forintos ajánlatával. Kérdés azonban, hogy miért ért meg neki ennyi pénzt is ez az üzlet, hiszen akár egy évtizede meg nem váltott vonatjegyek behajtása nem épp reményteljes feladat. (A MÁV Start 2008-ban már hirdetett hasonló pályázatot, akkor 65 millió forintnyi friss követelésért 43 millió forintot fizetett a győztes Creditexpress.)

MÁV

A pályázat iránt eredetileg egy-két ismert nagy faktorcég is érdeklődött, abból kiindulva, hogy ennyi utas adatainak a kezeléséhez komoly informatikai háttér, a kapcsolattartáshoz pedig szakembergárda kell – mondták el a hvg.hu-nak. A kockázatok miatt azonban visszatáncoltak. Az utasokat például egyenként értesíteni kell arról, hogy a MÁV átadta a követelését. Önmagában e levelek kiküldése százmilliós tétel, hiszen 436 ezer bliccelésről van szó.

A MÁV ráadásul nem vállal felelősséget az adatok érvényességéért, azokat a nyertes faktorcégnek kell frissítenie. Nyilván lesz is mit, hiszen ennyi idő alatt sok ügyfél költözhetett el, cserélhetett okmányokat vagy meg is halhatott.

Bizonytalansági tényező az is, hogy a követelések egy része – mivel ötévesnél régebbi – el is évülhetett, jóllehet a rájuk vonatkozó régi Ptk. szerint az elévülés megszakítható volt. Például azzal, hogy kiküldtek egy fizetésre felszólító levelet.

Egy dolgot azonban érdemes szem előtt tartani: „a követelés jogalapja, ebből eredően az adósok teljesítési kötelezettsége az elévülési időtől függetlenül mindaddig fennmarad, míg a tartozást nem rendezik” – mondták erre a hvg.hu-nak a MÁV-nál. Vagyis a Delta Faktor a bíróságra ugyan nem mehet egy elévült követelés miatt, de a maga eszközeivel próbálkozhat a behajtással.

MTI / Komka Péter

Aki eddig nem fizetett, az persze valószínűleg ezután sem fog. A faktorcég azért abban bízhat, hogy mindig akad olyan ügyfél, aki megretten a behajtók intenzív zaklatásától és fizet, csak hogy leszálljanak róla. A Delta Faktor egyébként a megbízással közel félmilliónyi ügyfél személyes adataihoz juthatott hozzá, igaz, ezeket az adatokat a vonatjegytartozások beszedésén túl másra nem használhatja fel.

A győztes cégről sok nem tudható, többségi tulajdonosa egy szigethalmi vállalkozó, Becz Sándor. Az igazgatóságában ül Simsa Péter, az egykori Egészségbiztosítási Önkormányzat alelnöke, aki annak idején az önkormányzat és a hajdani Postabank közötti vagyoni ügyeket is intézte. Simsa az utóbbi időben több olyan, máig létező cégnek a vezetését vette át, amelyeket korábban a 2015 elején összedőlt Buda-Cash előzetesbe vetett vezetői igazgattak. A BC 2000 és a Farasan Kft.-kben Gyarmati Jánost, a Gorgonia Kft.-ben pedig Tölgyesi Pétert váltotta. A hvg.hu erről is, a Delta Faktor bliccelőkkel szemben tervezett lépéseiről is érdeklődött, ha választ kapunk, közöljük.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!