szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Több légitársaság is rosszul járt a Boeing 737 Max földre rendelése miatt. A Ryanair a vártnál kisebb mértékű utasforgalom-bővülésre, a veszteséges bázisok bezárására készül.

Elhalasztja budapesti járatának bevezetését a Flydubai a Boeing 737 Max repülőgépek körül kialakult helyzet miatt – jelentette be a dubaji székhelyű légitársaság szóvivője.

Az Arabian Business című lap tudósítása szerint a cég 14 új típusú repülőgépet vásárolt a Boeingtől, csakhogy a gépeket a földre rendelték, miután az indonéz és az etióp társaság egy-egy ilyen járata lezuhant. A szakemberek a vizsgálat során megállapították, hogy utóbbi légikatasztrófát a Boeing automatikája, az úgynevezett átesés megakadályozására kifejlesztett MCAS rendszer okozta, amely hibás adatokat kapott egy érzékelőtől, emiatt pedig megdöntötte a gépet.

Mivel a javítások elhúzódnak, és a gépeket még mindig nem engedik felszállni, a Flydubai is arra kényszerült, hogy elhalassza az október elsejére tervezett budapesti járatának bevezetését. (Az eredeti közlemény még júniusi járatindulásról beszélt.)

Akik már megvették a jegyüket, azok átfoglalhatják az Emirates valamelyik dubaji járatára, vagy a Flydubai bármelyik másik desztinációjára, ha pedig úgy döntenek, a jegy teljes árát visszakaphatják pénzben vagy utalványon.

A budapesti egyébként az egyetlen érintett új járat, a nápolyi, a szocsi, a kozsíkódei és a taskenti gépeket nem befolyásolja a helyzet.

Gondban a Ryanair

Nem a Flydubai az egyetlen légitársaság, mely hasonlóan járt. A Ryanair lapunknak is eljuttatott közleményben jelentette be, hogy a vártnál kisebb mértékű utasforgalom-bővülésre, a veszteséges bázisok bezárására készül a a téli és a jövő nyári menetrendi időszakban. Az ok szintén a Boeing 737 MAX újbóli forgalomba állításának elhúzódása.

Michael O’Leary szerint a Ryanair továbbra is elkötelezett a Boeing 737 MAX-ok iránt, és jelenlegi várakozásaik szerint a típus 2019 vége előtt ismét forgalomba állhat, de a pontos dátum ismeretlen. A Ryanair számára az is gondot jelent, hogy az általuk rendelt MAX200 egy alváltozat, amelyet külön kell engedélyeztetni, O’Leary szerint erre két hónappal a MAX vizsgája után kerülhet sor.

A vezérigazgató arra számít, hogy a Ryanair valamikor 2020. január és február között kapja meg az első MAX200-ast. Mivel a társaság havonta 6-8 új gépet tud átvenni, a 2020-as nyári menetrendjüket vissza kell fogni, mivel május végéig 30 gépet kapnak, viszont korábban 58 MAX200-assal számoltak.

A Ryanair ezért úgy állítja össze jövő nyári menetrendjét, hogy abban 30 új repülőgéppel számol, így a növekedés üteme 7-ről 3 százalékra csökken, a 12 havi gördülő utasforgalom 2021. március végén 162 millió helyett 157 millió lehet. A kevesebb gép miatt a Ryanair ideiglenesen több alulteljesítő és veszteséges bázisát bezárja, vagy csökkenti a méretét már az idei téli menetrendben is.A cég erről már megkezdte a tárgyalást a repülőterekkel, szakszervezetekkel

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!