Vannak hatékony eszközök a devizapiaci kockázatok kezelésére
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Az újonnan felállított korrupcióellenes testület érdeklődését a Püspökladány–Biharkeresztes vasúti felújítási munkálatok keltették fel, miután több alvállalkozót nem fizetett ki Mészáros Lőrinc cége, az R-Kord Kft.
Már az Integritás Hatóság (IH) ingerküszöbét is elérték Mészáros Lőrinc cégeinek ügyei – tudta meg a Szabad Európa. A lap információi szerint a testület figyelmét a Püspökladány és Biharkeresztes között zajló vasúti felújítási munkálatok keltették fel. Itt uniós forrásból az R-Kord Kft. és a Strabag Rail Kft. konzorciumban végzi a munkákat fővállalkozóként.
A beruházás körül azonban több furcsaság is van: az R-Kord felbontotta egyik alvállalkozójával, a Vasútvill Kft.-vel a szerződését. Az ügy érdekessége, hogy a Vasútvill tulajdonosa Homlok Zsolt, Mészáros Lőrinc veje, legalábbis márciusban még ez volt a helyzet. De már akkor arról írtunk, hogy Homlok Zsolt házassága valószínűleg megromlott, erre utalhatott az is, hogy Mészáros Ágnes időközben távozott a Vasútvillben betöltött felügyelőbizottsági posztjáról.
Nem fizettek
Az R-Kord mint fővállalkozó ugyanakkor több alvállalkozót nem fizetett ki – nem csak ezen a vonalon, máshol sem. A legtöbben a kivitelezést végzők közül a GSM-R néven futó vasúti informatikai fejlesztés során jártak rosszul, tíz-, százmilliós nagyságrendű adósságok is összejöhettek. Azóta az alvállalkozók egy részét már kifizették, de többen még mindig várnak a pénzükre.
A beruházások eközben jellemzően erős késésben vannak, Püspökladány és Biharkeresztes között is el kellett volna már készülnie a felújításnak. Valószínűleg ezen együttes körülmények érték el az IH ingerküszöbét.
Maga az R-Kord eközben érdekes átalakuláson megy keresztül: a cég alkalmazottainak létszáma az OPTEN céginformációs rendszer szerint júniusra 38 főre csökkent, miközben korábban akár 250-en is dolgozhattak a társaságnál.
Több alvállalkozó is arról számolt be, hogy a korábban R-Kord-színekben dolgozó mérnökök, építésvezetők, műszaki ellenőrök mára már más, Mészáros Lőrinchez tartozó társaságok (jellemzően a V-Híd Zrt.) alkalmazottai lettek, miközben ugyanazt a tevékenységet végzik.
Egy ilyen helyzet ugyanakkor a mindenkori konzorciális partnerek számára lehet aggasztó, hiszen a magyar törvények értelmében a konzorciumba tömörült partnerek valamennyien egyetemleges felelősséggel tartoznak a beruházásért, így ha valamelyikük csődbe megy, fizetésképtelenné válik, az őt terhelő kötelezettségek automatikusan a többiekre terhelődnek.Ez akár arra is utalhat, hogy kiürítik az R-Kordot, vagyis fokozatosan más cégekbe szervezik át alkalmazottait, vagyontárgyait.
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Költséghatékony és magas minőségű szolgáltatások érhetők el, akár a teljes munkavállalói körre, akár csak a kulcspozícióban lévő alkalmazottakra.
Akkor igazán előnyös egy ilyen beruházás, ha a fogyasztás jelentős része egybeesik a napsütéses időszakokkal.
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
A július 1-i határidő előtti utolsó pillanatban, a hétfői rendkívüli közgyűlésen dőlt el, hogy a fővárosi képviselők kiigazították a már korábban, konszenzussal elfogadott 2025-ös költségvetést, így van újra érvényes büdzséje a fővárosnak – év végéig. Ha nem így lett volna, durva korlátozásokkal és pénzügyi nehézségekkel járó állapotra kellett volna készülni.
A rendelkezés alól csak olyan kiemelt cégek mentesülnek, mint a MÁV vagy az MVM.
Arról is beszélt, ha szemmel lehetne ölni, Brüsszelben egy sortűzzel elintézték volna.
A kormánypárt támogatottsága pedig mélyponton van.
Ha erre nincs jó válasz, a százezres menet csak színes emléknek lesz jó.
A volt vezérkari főnök azt mondta, jobb lenne, ha például a kézigránát-baleset miatt elrendelt vizsgálat eredményét tennék közzé végre.
A légitársaság szerint még este tíz óra előtt újra felszállhatnak.