Tetszett a cikk?

Miközben a magyar nézők tízezreket is hajlandók kifizetni egy jegyért a veterán nemzetközi sztárok idei koncertjeire, a rétegzenék képviselői pár száz fős klubokban, jó esetben félház előtt játszanak - ha valaki egyáltalán Magyarországra meri hozni őket.

A koncertkínálatot a média
befolyásolja
© sxc.hu
Paul Rodgersszel, megváltozott felállásban és várhatóan telt ház előtt lép fel a hét végén a több mint 10 ezer férőhelyes Papp László Budapest Sportarénában a legendás Queen együttes. A hippikorszak utáni rockhullámot nyitó Bad Company és a Free egykori énekese a hírek szerint nem a halhatatlan Freddie Mercury, hanem saját stílusában adja elő a klasszikus Queen-nótákat, sőt egykori bandáinak repertoárjából is válogat. Bár valószínűleg még ez sem vigasztalja a magyar U2-rajongókat, akik már januárban megtudták, hogy csak Bécsben vagy Katowicében nézhetik meg a világ élvonalába tartozó négytagú ír rockbandát - a zenekar menedzsmentjével tárgyaló Multimedia Concerts Kft.-nek (MC) ugyanis mégsem sikerült budapesti megállóra bírnia a turnét. Szemben a régióbeli szervezőkkel, akik nem csupán a középgenerációk fizetőképességére számítanak. Magyarországon ugyanis a koncertszervezők szerint szinte kizárólag ők szánnak 15-20 ezer forintot egy-egy belépőre. A most feltörekvő, külföldön már stadionokat megtöltő zenekarokra pedig ennyi pénzért nem sokan kíváncsiak Magyarországon.

A koncertévet januárban az underground pop-rockot játszó, egy évtizede világsztárnak számító amerikai R.E.M. kezdte a Sportarénában 11 ezer néző előtt - a tavaly 1,5 milliárd forintos forgalmat elért Showtime Budapest Kft. rendezésében. A nigériai-brazil soul-énekes Sealt léptette fel ugyanott múlt vasárnap a hazai piac másik nagyhala, a szintén 1,5 milliárdos forgalmú MC, amely e hét végére a Queent hívta meg. A negyedszázad után újra összeálló brit new-wave-bandával, a Duran-Durannal, az 1970-es évek óta pop-rockot játszó Dire Straits egykori frontemberével, Mark Knopflerrel, valamint az egykori Genesis-énekes-dobos Phil Collinsszal is az MC csábítja a nagyérdeműt, így a két piacvezető koncertszervező közötti versenyben - legalábbis ami az arénabeli eseményeket illeti - a Showtime marad alul, hiszen már csak a soulveterán Joe Cockert tudja kiállítani májusban. A Showtime árusítja egyébként a sokadik "másodvirágzását" élő Rod Stewart kisstadionbeli, illetve a dzsesszlegenda Pat Metheny Group margitszigeti koncertjére szóló 10-19 ezer forintos jegyeket is.

A Sportaréna általában a nettó jegyárbevétel 15 százalékát kéri bérleti díjként, ami egy telt házas bulinál akár 20 millió forint feletti összeget is jelenthet. Eközben a veterán sztárok gázsija 200-400 ezer euró körül mozog - ismerik el a riválisok, akik szerint ráadásul az áralkuban egyre kevésbé lehet hivatkozni a "hátrányos helyzetre". Igazán nagy sztárokat egyébként csak akkor tudnak megfizetni a magyar szervezők, ha európai turnéjuk részeként lehet Budapestre hívni őket. "Ha csak miattunk jön valaki Amerikából Európába, az háromszor-négyszer is többe kerülhet" - mondta Kiss Imre, a márciusban megnyílt Művészetek Palotáját (MP) működtető kht vezérigazgatója.

A latin világzenét játszó Buena Vista Social Club koncertkörútjára például kétszer is rá tudott kapcsolódni az MP: az áprilisi, Omara Portuondo énekesnőt felvonultató két koncert után az együttes májusban visszatér Budapestre, ezúttal Ibrahim Ferrer társaságában. Míg a komolyzenei hangversenyeknél jó, ha a bekerülési érték 30 százalékát fedezik a jegyárbevételek, egy világzenei koncertet Kiss Imre szerint majdnem nullszaldósra ki lehet hozni. A Buena Vista április eleji telt házas előadásának bevétele nagyjából fedezte a költségeket, úgy, hogy az 1700 férőhelyes teremben minden jegy elkelt - a legolcsóbb 5500, a legdrágább 8900 forintért. Az idén bruttó 1 milliárd forint költségvetési támogatásból gazdálkodó MP-ben a jegyárak érthetően alacsonyabbak, mint más koncertszervezők magyarországi meghívottjainak előadásain. A portugál népzenét, azaz fadót játszó Madredeus együttes júniusi koncertjére például a legdrágább jegy is mindössze 6900 forintba kerül. De itt lehet kapni a város legolcsóbb, 200 forintos koncertjegyeit is - esténként 130-150 darabot, diákigazolvány felmutatásával.

Az alternatív popzenét játszó, magyar felmenőkkel büszkélkedő kanadai énekesnő, Alanis Morissette május eleji koncertjére a Multimédia egymillió forintért vette kölcsön az MP hangversenytermét. Nem sikerült ugyanakkor megegyeznie az MP-vel a hazai zenerajongók előtt még nem nagyon ismert nemzetközi dzsesszmuzsikusok magyarországi koncertjeinek szervezését is felvállaló Private Music koncertirodának, pedig - mint Drienyovszki András igazgató a HVG-nek elmondta - júliusban szívesen játszott volna ott a fúziós dzsesszt előadó Stanley Clark, Jean-Luc Ponty, Béla Fleck hármas is. "A nagyon szűk árrés nem bírja el a milliós terembérleti díjakat" - fogalmazott Drienyovszki, hozzátéve, hogy mindössze négy munkatársat foglalkoztató cégének meg kell küzdenie azzal a hendikeppel, hogy egy szűkebb rétegnek szóló műfaj képviselőivel dolgozik. Még az esetenként 10 millió forintot is elérő gázsiért megszerezhető nagy nevek koncertjére sem lehet tízezer forintokat kérni a belépőkért - a Magyarországon már "bejáratott" norvég szaxofonművész, Jan Garbarek tavaly novemberi körcsarnokbeli előadását például 8000-9500 forintért lehetett meghallgatni. "Csak komoly szponzorral kerülhető el a veszteség" - véli Drienyovszki. A márciusban a Millenáris Fogadójában rendezett Oregon-koncertre pedig mindössze 300 néző vette meg a 6000 forintos belépőt, szerencséjük a szervezőknek, hogy ezúttal csak jelképes bérleti díjat kellett fizetniük.

"A magyar nagyközönség nincs hozzászokva, hogy létezik kultúra azon kívül, ami a kereskedelmi rádiókból hallatszik" - indokolta a HVG-nek a viszonylag szűk műfaji kínálatot Móra Gabriella, a Petőfi híd budai hídfőjénél horgonyzó A38 hajó programszervezője. Emiatt a hajón általában egy ismertebb magyar zenekart párosítanak az itthon ismeretlen külföldi előadókkal, bízva abban, hogy így jobban bejön a közönség. A jegyárakat pedig a külföldiek esetében sem nagyon viszik 5000 forint fölé, a rekord 6900 forint volt a funkot rockkal vegyítő New York-i zenekar, a Living Colour tavalyi koncertjére. Móra szerint szerencse, hogy a kulturális intézetek, például a Francia vagy a Goethe Intézet, szívesen szponzorálják rétegzenészek koncertjeit. Műfaji szelekció nincs az A38-on, csak a nagyon populáris pop nem fér bele. A hajó áprilisi kínálatában szerepel többek között rockzene a norvég De Lillos zenekartól, cigányzene Vera Bilától, a cseh énekes cigánykirálynőtől, északi fémzene a svéd Pain of Salvationtől, valamint klezmer az osztrák Nifty'stől. "Ezeknél a külföldön igen ismert, ám Magyarországon még soha nem látott zenészeknél jó, ha félig megtelik a koncertterem" - mondta Móra, hozzátéve, hogy kulturális programokból nem lehet egy klubot finanszírozni, az esetleges veszteséget a bárpultok bevétele fedezi.

G. TÓTH ILDA, VAJNA TAMÁS

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Kult

Pop, állam, satöbbi…

A könnyűzenei irányzat prominens szereplői levelet írtak a kulturális kormányzathoz, amelyben többek között azt tudakolják tőle: "minek tekinti a popzenét", illetve "tervezi-e, hogy státusát valamilyen módon pozitív irányba elmozdítsa?" A már a hivatalos publikálás előtt "kiszivárogtatott" levél apropóján felmerül a kérdés: támogassa-e az állam, illetve a kultúrafinanszírozás a jelenleg szigorúan piaci alapon működő popzenét vagy sem?

Hárs Géza Kult

Gázsi-horizontok a magyar popzenében

Csokonai drámáját, a Méla Tempefőit parafrazeálva elmondhatjuk, az is bolond, aki popzenésszé lesz Magyarországon. Vagyis kijelenthető, hogy popzenéből nem lehet megélni nálunk? Nos, a slágeripar talán kínál valami effélét. Legalábbis ideig-óráig.

Hárs Géza Vélemény

Megáll az idő

Déja vu érzetünk támad, ha a pesti utcán a nagy popkoncerteket hirdető plakátokat böngésszük. Joe Cocker, Rod Stewart, Pat Metheny, Mark Knopfler. Tíz évvel ezelőtt pontosan ugyanezeket a neveket lehetett látni.