Február 10-ig látható a Műcsarnokban a belga kortárs művészet nemzetközi viszonylatban legjegyzettebb művésze, Luc Tuymans retrospektív kiállítása. Sztárművész: ma már a milliós kategóriában eladott Tuymans-festményekről szóló hírek sem okoznak meglepetést.

Luc Tuymans: A hívő, 2004
© Műértő
Amikor a most 49 éves Tuymans a kilencvenes évek közepén festményeivel megjelent az éppen más médiumok által uralt kortárs színtéren, sokan a klasszikus médium egyik megújítójaként, a diskurzusba visszavezető alkotójaként tekintettek rá. Munkái a piacon is hamar elérték a sztárművészek árszintjét: dollár-, font- és eurószázezreket fizetnek vásznaiért, sőt ma már a milliós kategóriában eladott Tuymans-festményekről szóló hírek sem okoznak meglepetést. Műcsarnok kezdeményezte kiállítás (kurátorai Petrányi Zsolt és Pribilla Ottilia antwerpeni galériás) első szereplése lesz régiónkban. Innen Varsóba és Münchenbe, a tárlat létrehozásában közreműködő társintézményekhez, a Zachetába, illetve a Haus der Kunstba utazik tovább.

Műértő: Kezdjük a műcsarnoki kiállítással!

Luc Tuymans: Visszatekintő tárlat lesz, a hetvenes évek közepétől 2004 - 2005-ig készült munkákat mutatok be. Ezenkívül egy falfestményt kifejezetten a Műcsarnok számára készítek a helyszínen. A kiállítás célja elsősorban a munkáim megismertetése Magyarországon és a régióban. A 71 képet nem kronológiai rendben, hanem különböző szempontok szerint csoportosítva helyezzük el.

Műértő: Tematika szerint?

L.T.: Nem csak tematikus csoportokba rendezzük a műveket. Lesznek persze történeti, első látásra a történelemmel foglalkozó munkák is. Például a Die Zeit (Idő) című, négy részből álló mű, amelyik a II. világháborúhoz nyúl vissza. Megjelenik benne a holokauszt - annak a Reinhard Heydrichnek a portréja, aki, hogy úgy mondjam, kidolgozta a holokauszt „logisztikáját”. De ennél több rétegű lesz az anyag. Szerepel a The Worshipper (A hívő) is, amely a vallással, a fundamentalizmussal és a fanatizmussal foglalkozik. Éppen most véglegesítjük a művek elrendezését (az interjú november elején készült - a szerk.). A Műcsarnok hatalmas átriumában a jelenlegi állás szerint kisméretű munkák szerepelnek majd, s a modellek világára, a modellezésre utalnak. A gigantikus tér és az apró képek így dialógusba kerülnek. A modellezésben megjelenik a megalománia ideája is, az apró dolgokkal való eljátszadozáson, rendezgetésükön keresztül a mindenhatóság érzete.

Műértő: A történelem mint történetiség és a politika mint a jelen lévő történelem, az adott pillanat történelme állandó eleme a munkáinak.

L.T.: Sokan akartak már a XIX. századi történeti festőkéhez hasonló kategóriába besorolni, a műfaj megújítójaként megközelíteni. Ennél azonban a munkák rétegei lényegesen összetettebbek. Sokkal inkább a valóság és a reprezentáció kérdéseiről van szó -- ezekkel és tartalmi elemekkel, jelentésrétegekkel dolgozom, amelyek sok szempontból meghaladják a figuratív reprezentációs aspektust. A sokrétegű vizuális elem révén nem egy jelentés, hanem jelentésrétegek rendszere, hálózata jön létre. Nem tényeket és valóságelemeket reprodukáló vagy leképező, hanem rekonstrukciós aktus eredményeként tekintek a művekre. Hiszen a puszta reprodukció már önmagában sem lenne adekvát, mivel az emlékezetre hagyatkozik, márpedig az szintén nem hiteles, csalhatatlan, objektív forrás.


Tömegmédia, politika, művészet (Oldaltörés)



© Műértő
Műértő: Munkáiban gyakran felbukkannak a tömegmédiából ismerős képek. Jó példa erre Condoleezza Rice amerikai külügyminiszter portréja.

L.T.: A műveimre részben áll, hogy kötődnek a médiában megjelenő képekhez. Az említett munka egy Proper (igazi, megfelelő, helyes, valóságos) című kiállításon szerepelt New Yorkban, 2005-ben. Jelentésrétegeinek egy része aktuális, a mindennapokhoz közvetlenül kötődő, a többi viszont nem. A kiállítás címe, a Proper fogalma annak ellentettjét, az impropert is szükségszerűen implikálja. A kép társadalom egészére vonatkozó jelentése utalás arra, hogy a társadalom mára a korábbinál jóval konzervatívabbá vált. Ugyanez a gondolat jelenik meg a Ballroom Dancing (Báli tánc, 2005) című képemben is. Harmincas-negyvenes évekbeli népszerűségük után mára újra divatba jöttek a bálok. Az interneten szörfölve bukkantam rá egy texasi bálon valamikor 2004-ben készült fotóra. A bált egy texasi kormányzó adta. A festmény alapötlete ettől a fotótól származik. Nem sokkal azután, hogy ezt a fényképet megtaláltam, Condoleezza Rice Belgiumba látogatott, és találkozásuk alkalmával külügyminiszterünk enyhén szexista kijelentést tett róla. Valami olyasmit mondott, hogy Rice erős asszony, és nem csúnya (not unpretty). Én pedig a két dolgot összekapcsoltam, és ahelyett, hogy direktben bíráltam volna a Bush-kormányzatot, úgy éreztem, sokkal jobb, ha a benne megnyilvánuló torzulásokat mutatom meg - erre szolgált Condoleezza Rice portréja. A dolog ironikus oldala, hogy a rabszolgaságot Amerikában annak idején a republikánus párt törölte el, nem a demokraták (mert időközben a két párt ideológiailag helyet cserélt - a szerk.) . Mindehhez egy harmadik réteg kapcsolódott: találtam egy kézikönyvet, amelyet amerikai háziasszonyok számára írtak. Benne praktikus tanácsok, például arról, hogyan kell rendesen, hagyományos módon megteríteni egy asztalt. Condoleezza Rice-szal és Colin Powellel kapcsolatban az is érdekes, hogy afroamerikai családból származnak, és egy olyan társadalomban, amely korábban (a hagyományaiban) magában hordta a rasszizmust, ők felépítették a maguk konzervativizmusát. A Rice-ról készült festmény tehát olyan mű, amelynek a jelentésrétegei túlterjednek egy politikus portréján. Ugyanezen a kiállításon szerepelt a Demolition (Házbontás, 2005) című képem is. Ezen egy ház bontásának porfelhője látható, és ez szeptember 11-ére vonatkozó asszociációkat is kelthet, de a konkrét motívum egy chicagói ház volt. A MoMA ezt is, és a Rice-portrét is megvásárolta. Az utóbbiról a vásárlásról döntő vezető azt mondta, többek között azért veszik meg, mert közszereplő jelenik meg rajta, ezért indolkolt, hogy közgyűjteménybe kerüljön. Egy magángyűjteményben akár félreérthető is lehetne.

Műértő: Ha már szeptember 11-nél tartunk: a terrortámadás után hatalmas csendéletet festett (Still Life, 2002) -  benne almával.

L.T.: Sohasem hittem, hogy egy művet eleve meg lehet tölteni politikai tartalommal. Egy bizonyos pillanatban lehet politikai tartalma. Az említett munkát a Documenta 11-re készítettem. A Still Life-ban fontos az understatement, vagyis az, hogy egy állítást nem közvetlenül - vagyis nem konkrét figurális tárgyiasságában és annak egy az egyben megfelelő eszközökkel - teszünk. A kép hatalmas (347x500 cm), a gyümölcsök látványa így már közvetlenül nem élvezhető, nem feldolgozható. Szeptember 11. után a teljességet, a harmonikus egészt megmutatni, a kettőt kontrasztba helyezni - ez volt a szándékolt csavar, amit sokan megértettek. A feleségemmel egyébként éppen New Yorkban tartózkodtunk a támadás idején, s a mű a személyes reakcióm az eseményre.

Műértő: A képei ebben az értelemben is a figurativitás, a reprezentáció és a konceptualitás festői kérdéseit feszegetik.

L.T.: Olyan időszakban kezdtem festeni, amikor nem volt magától értetődő, hogy egy művész fest. Sokan azt mondták, a festészet már halott. Az erről szóló diskurzust én valójában nevetségesnek tartom. Az, hogy a festészet már nem „a” kitüntetett médium, csak még fontosabbá teszi, mert a periferiális művészet egyre erősebbé válik. Ami a figurativitás kontra absztrakció kérdését illeti: ha egy régi mester munkáját az ikonografikus, a vallásos vagy egyéb narratív jelentéseitől, kontextusától megfosztva, azokat nem ismerve szemléljük, egy absztrakt műalkotás előtt állunk. Számomra a figurativitás ezért absztraktabb, mint maga az absztrakt festészet, az absztrakció pedig emotívabb, mint a figurális művészet. (www.mucsarnok.hu)

Kozma Zsolt

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Hadházy bűnpártolás miatt tesz feljelentést, mert az ügyészség nem tartóztatta le Simonka Györgyöt

Hadházy bűnpártolás miatt tesz feljelentést, mert az ügyészség nem tartóztatta le Simonka Györgyöt

Simonka még törvényt is módosíttatott a saját érdekében

Simonka még törvényt is módosíttatott a saját érdekében

 A Nike magyar tervezője: "Olyan anyagokkal dolgozunk, amikről nem is hallottam korábban"

A Nike magyar tervezője: "Olyan anyagokkal dolgozunk, amikről nem is hallottam korábban"

Hit és hozzáállás – Rossi szerint ennyi kell a válogatott sikeréhez, mi azért számolgattunk is

Hit és hozzáállás – Rossi szerint ennyi kell a válogatott sikeréhez, mi azért számolgattunk is

Vajna Tímea nem tud cége 13 milliárd forintos kötelezettségéről

Vajna Tímea nem tud cége 13 milliárd forintos kötelezettségéről

Olcsón venne androidos telefont? Jobb, ha nagyon vigyáz vele

Olcsón venne androidos telefont? Jobb, ha nagyon vigyáz vele