Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"253751d3-e889-4c76-9b29-5e4196a9efb1","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Tizenöt segélymunkással végzett az IDF Gázában, mert ellenségnek hitték őket.","shortLead":"Tizenöt segélymunkással végzett az IDF Gázában, mert ellenségnek hitték őket.","id":"20250420_Gaza-segely-konvoj-izraeli-hadsereg-IDF","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/253751d3-e889-4c76-9b29-5e4196a9efb1.jpg","index":0,"item":"65f75399-07ad-42c3-b4ae-0126b48e4e88","keywords":null,"link":"/vilag/20250420_Gaza-segely-konvoj-izraeli-hadsereg-IDF","timestamp":"2025. április. 20. 20:23","title":"Izraeli hadsereg: \"műveleti félreértés\" okozta a palesztin segélykonvoj elleni halálos támadást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"567bae6f-2e3f-454d-a5c2-421c7a6c6692","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20250420_ct-daganat-lab-erossege-fogyaszto-tabletta-android-automata-sms-facebook-ismerosok-torlese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/567bae6f-2e3f-454d-a5c2-421c7a6c6692.jpg","index":0,"item":"7d1838b7-4c0b-44f6-971a-3a92284be710","keywords":null,"link":"/tudomany/20250420_ct-daganat-lab-erossege-fogyaszto-tabletta-android-automata-sms-facebook-ismerosok-torlese","timestamp":"2025. április. 20. 12:00","title":"Ez történt: Kiderült, hogy az egyik kórházi vizsgálat rákot okoz, ha valaki sokszor igénybe veszi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17696158-8539-4d16-8812-f573e79d5fa9","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Halat fogott az Ipolyban, és megette.","shortLead":"Halat fogott az Ipolyban, és megette.","id":"20250421_halaszsas-halat-fogott-es-megette-video-termeszetvedelem-bukki-nemzeti-park-koltozo-madar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17696158-8539-4d16-8812-f573e79d5fa9.jpg","index":0,"item":"c2dbc27d-0792-408c-bba2-8e364fa872ed","keywords":null,"link":"/zhvg/20250421_halaszsas-halat-fogott-es-megette-video-termeszetvedelem-bukki-nemzeti-park-koltozo-madar","timestamp":"2025. április. 21. 12:44","title":"Az Ipoly árterében kapták lencsevégre a jóízűen falatozó halászsast – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"313d5f89-9480-4392-ab32-d841491b0c7b","c_author":"Puszta Dóra","category":"360","description":"A Müpában látható előadás látlelet, színpadi szociográfia, drámai műalkotás, amely a kulturális pusztulás korában a megújuláshoz és az újrateremtéshez kíván igazodási pontokat találni.","shortLead":"A Müpában látható előadás látlelet, színpadi szociográfia, drámai műalkotás, amely a kulturális pusztulás korában...","id":"20250420_Mezoseg-Mikrokozmosz-Erdely-Forte-Tarsulat-Horvath-Csaba-Foldeaki-Nora-Tancszinhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/313d5f89-9480-4392-ab32-d841491b0c7b.jpg","index":0,"item":"b81843e6-81c0-4452-b255-547ce888d2af","keywords":null,"link":"/360/20250420_Mezoseg-Mikrokozmosz-Erdely-Forte-Tarsulat-Horvath-Csaba-Foldeaki-Nora-Tancszinhaz","timestamp":"2025. április. 20. 16:15","title":"A Mezőség zenei, táncos és irodalmi hagyományai jelennek meg a Forte Társulat új összművészeti előadásában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c785c7bc-262d-41cf-8603-c1ba6e00925c","c_author":"HVG","category":"360","description":"Min múlik, hogy milyen jól vagy kevésbé jól hall valaki, ha kizárják az öregedés és a zajterhelés negatív hatását? – tették fel a kérdést kutatók, majd többféle populáción végeztek kutatásokat, hogy választ kapjanak. Máshogy hallanak a nők és a férfiak, az életkor mellett a nyelv is számít, a lakóhelyről már nem is beszélve.","shortLead":"Min múlik, hogy milyen jól vagy kevésbé jól hall valaki, ha kizárják az öregedés és a zajterhelés negatív hatását? –...","id":"20250421_hvg-hallast-befolyasolo-tenyezok-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c785c7bc-262d-41cf-8603-c1ba6e00925c.jpg","index":0,"item":"e9f7a4cd-5b6d-4225-8831-863386371a30","keywords":null,"link":"/360/20250421_hvg-hallast-befolyasolo-tenyezok-kutatas","timestamp":"2025. április. 21. 10:45","title":"Elég meglepő dolgok derültek ki arról, kinek milyen a hallása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8cc6da69-52a6-4a1e-b389-978f4405ca83","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A katolikus egyházfő 88 éves volt. A XVI. Benedek lemondása után megválasztott Ferenc sem vetette el a lemondás gondolatát, ha egészségi állapota azt kívánja, de végül haláláig hivatalban maradt.","shortLead":"A katolikus egyházfő 88 éves volt. A XVI. Benedek lemondása után megválasztott Ferenc sem vetette el a lemondás...","id":"20250421_Ferenc-papa-elhunyt-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8cc6da69-52a6-4a1e-b389-978f4405ca83.jpg","index":0,"item":"b860e784-172b-403a-9af6-6124987c2457","keywords":null,"link":"/elet/20250421_Ferenc-papa-elhunyt-ebx","timestamp":"2025. április. 21. 10:26","title":"Meghalt Ferenc pápa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5531c861-db85-42a7-8860-3a44d87a0131","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy új kutatás azonosított egy génvariánst, amely hajlamosít az elhízásra mind az emberek, mind a Nagy-Britanniában kitenyésztett labradorok esetében.","shortLead":"Egy új kutatás azonosított egy génvariánst, amely hajlamosít az elhízásra mind az emberek, mind a Nagy-Britanniában...","id":"20250420_kozos-genvarians-hizas-emberek-labradorok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5531c861-db85-42a7-8860-3a44d87a0131.jpg","index":0,"item":"cadbb8b9-e18b-4475-9166-35c40373f106","keywords":null,"link":"/tudomany/20250420_kozos-genvarians-hizas-emberek-labradorok","timestamp":"2025. április. 20. 14:03","title":"Találtak egy közös gént a hízásra hajlamos emberekben és a labradorokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"50ca64c3-7b0d-49b7-a5d1-cff58494b8c1","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az N7 Zrt. vezérigazgatójának lecserélése a húsvét előtti napra datálódik, húsvét hétfőn jelentette be szűk szavú közleményben a minisztérium.","shortLead":"Az N7 Zrt. vezérigazgatójának lecserélése a húsvét előtti napra datálódik, húsvét hétfőn jelentette be szűk szavú...","id":"20250421_Nagy-Marton-husvet-elott-fejet-cserelt-a-hadiipari-beszerzeseknel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/50ca64c3-7b0d-49b7-a5d1-cff58494b8c1.jpg","index":0,"item":"496b0df6-a39b-4dbb-8dcd-3e6f6ea51949","keywords":null,"link":"/kkv/20250421_Nagy-Marton-husvet-elott-fejet-cserelt-a-hadiipari-beszerzeseknel","timestamp":"2025. április. 21. 16:18","title":"Nagy Márton húsvét előtt fejet cserélt a hadiipari beszerzéseknél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A parlamenti választások közeledte az OSZK Plakát- és Kisnyomtatványtárának munkatársait arra ösztönözte, hogy kiállítást rendezzenek a politikai kommunikáció történetét feldolgozó választási plakátokból. Az előkészületek során kiderült, hogy a jobb- és baloldali pártok választási plakátjai nemcsak stílusuk szerint, de ikonográfiailag is eltérők. Bármennyire is leegyszerűsítésnek vagy általánosításnak tűnhet első pillantásra ez a megállapítás, olyan kényes kérdéseket érint, amelyekről nem szokás beszélni. A jelenség mögött meghúzódó történelmi, művészetszociológiai okok felfejtése lehetőséget ad a politikai véleménytől független értelmezésre. A Műértő cikke.
A plakát alkalmazott műfaj, alkotója nem élhet az autonóm művész szabadságával. A megrendelő számára minden más alkalmazott művészeti formánál fontosabb, hogy a végeredmény megfeleljen az elvárásainak. Ő ugyanis a közvéleményt szeretné formálni, saját igazáról meggyőzni, ezért a tartalmat és a formát alárendeli az üzenet leghatékonyabb átadásának. A megrendelő elvárásai mellett a végeredményt ugyanakkor a grafikus tehetsége és ötletessége is alakítja. A választási plakátot rendelő párt a saját ideológiájának megfelelő ikonográfiát (szimbólumrendszert) és stílust vár el. A XX. század elejére már kialakult az a jelképrendszer, amelyet a két politikai oldal és a hozzá tartozó pártcsaládok használtak.
A baloldalé nagyrészt internacionális: a szocializmus és a kommunizmus jelei (sarló, kalapács, üllő) kapcsolódnak benne össze a helyi invenciókkal (mint a vörös, kalapácsot lendítő figura - lásd keretes írásunkat). A magyar plakátokon a helyi viszonyokat tükrözve egészül ki a szocialista művészet főszereplője, a nagy tenyerű, erős munkás a hasonlóan robusztus, bajszos, kaszát fogó paraszttal. A jobboldali jelképrendszer jellemzője a „nemzeti gondolatkör szakralizálása, ugyanakkor a keresztény vallásos eszmerendszer nemzetivé tétele” - fogalmaz Vörös Boldizsár, a Történelmi Szemlében nemrég megjelent Jelképek, szállóigék, ünnepségek című cikkében. A két alapvető mozzanat: a keresztény-vallásos eszmerendszer és a nemzeti gondolat a Horthy-kor szinte minden politikai plakátján megjelent. Ez a gondolati tartalom a nemzeti és a keresztény ikonográfiai elemekben ölt testet: gyakori a zászló, a korona, a Nagy-Magyarország-térkép, a népies viseletű figurák. A vallásra általában a kereszt jele utal, a keresztény jelzőt szinte minden párt az elnevezésébe is belefoglalta.
A bal- és a jobboldali jelképrendszer komplex kölcsönhatásban áll egymással. Gyakran veszik át és értelmezik át egymás jelképeit, használják fel azokat a másik feletti győzelem kontextusában. A vörös kalapácsos figura például a húszas években számos jobboldali plakáton is szerepelt. A Keresztény Nemzeti Egyesülés Pártja 1922-es E jelben győzünk! feliratú plakátján leomlott szobrán lép át egy magyaros ruhájú alak, de találkozunk vele Manno Miltiades néhány munkáján is, amelyek a Tanácsköztársaság bűnösségét emelik ki a háború elvesztésében és a kedvezőtlen békekötésben. Hasonlóképpen jelenik meg a fasiszta fekete ruhás alakja az 1945-ös plakátokon.
[[ Oldaltörés (Második oldal) ]]
A jobb- és a baloldal politikai kommunikációja a jelképrendszeren túl stílusában, a grafikus által választott előképek függvényében is eltér egymástól. A Bethlen István vezette politikai csoport elképzelései szerint a húszas években kialakult politikai rendszer két alappillére a biztonságos választójogi rendszer és a kormányzásból kibillenthetetlen, egységes párt. A bethleni berendezkedés mintaképe a dualizmuskori Magyarország volt: egy olyan demokrácia, amelyben a lakosság 5-6 százaléka rendelkezett választójoggal. Ezzel párhuzamosan a dualizmus kora a politikai plakátok képi világának is legfőbb mintaképévé vált. A századforduló gazdasági és kulturális virágkora a visszasírt békeidőket jelentette, amikor a szecesszió stíluseszközeit felhasználó (kereskedelmi!) plakátművészet a műfaj egyik csúcskorszakát élte. A KNEP említett hirdetése is a századforduló dekoratív, realisztikus plakátmodorát követi, mintha az avantgárd robbanás meg sem történt volna.
A jobboldali jelképrendszer alapelemei
Magyar címer: az I. világháború idején számos plakáton szerepelt a címer vagy annak részei. Tömör utalás a hazafias érzelmekre például a főalak mögött felmagasodó három domb, rajta a kettős kereszttel. Ekkoriban terjedt el a címernek az a verziója is, amelyen nem griffek, hanem angyalok között jelenik meg a koronát hordozó címerpajzs. Ez is illusztrálja a nemzeti és a vallásos ideológia és ikonográfia szoros összefonódását.
Nemzeti trikolór: a jobboldali plakátok kedvelt eszköze a nemzeti színek használata, a kép részleteiben, vagy akár az egész kompozíciót meghatározó módon. Egy figura kalapjára, hajtókájára tűzött szalag vagy egy kézben tartott, lobogó zászló is hangsúlyozhatja az adott párt elkötelezettségét.
Míg a baloldali plakátokon az ábrázolt figura általában a munkás, a paraszt vagy az értelmiségi, a jobboldaliakon inkább a nemzeti hovatartozás áll a középpontban. Ennek kifejezésére a legjobb eszköz a ruházat magyaros jellege, amely vagy a huszár-egyenruhára emlékeztet (sujtásos kabát, csizma, darutollas föveg, mint Manno Miltiades Előre! feliratú plakátján), vagy inkább a népviseletre, parasztos gúnyára hajaz (így például Unghváry 1920-as Magyarok! Egy táborba! szövegű hirdetésén).
További alapvető, jobboldali kommunikációt meghatározó jelkép volt a korona - előbb a királyság visszaállítását követelő pártok hirdetésein, később pedig a történelmi múltra való utalásként találkozhatott vele a nagyközönség.
A két világháború közötti korszak központi problémáját, a területi revíziót általában a Nagy-Magyarország-térkép jeleníti meg. Ehhez kapcsolódik néha az ország darabjait „elrabló” szomszédos országok gúnyos karikatúrája vagy az ország feldarabolásáért felelőssé tett „vörös rém”.
A századfordulóé mellett az I. világháború plakátjai váltak a korszak politikai hirdetéseinek mintáivá. A háború volt ugyanis az első olyan történelmi pillanat, amikor a konzervatív kormányzatnak szélesebb néprétegeket kellett meggyőznie. Nem mondhattak le a lakosság támogatásáról: a harcokat az önként jegyzett hadikölcsönökből finanszírozták. A háború idején döntően konzervatív, figurális, nemzeti szimbólumokkal telezsúfolt plakátok készültek. A baloldal először a tízes években, az általános választójogért folytatott harc során fordult a plakátolás eszközéhez. Biró Mihály ekkor készített számos olyan politikai hirdetést, amely hosszú időre meghatározta a baloldali ikonográfiát és stílust. (Fontos megjegyeznünk, hogy néhány újítását a húszas-harmincas évek jobboldali plakátművészei is átvették.) Ehhez kapcsolódott a külföldi, döntően baloldali avantgárd művészek plakátművészete, amellyel számos magyar alkotónak állt módjában megismerkedni.
Az eltérő fejlődés részben a történelmi helyzet következménye. A Tanácsköztársaság idején számos kiváló festő és grafikus alkotott plakátot (Bortnyik Sándor, Berény Róbert, Uitz Béla vagy Nemes Lampérth József), így ez a rövid időszak a magyar politikai plakát egyik kiemelkedő korszakának számít. A 133 napot követően a legtöbb baloldali művész emigrálni kényszerült; a Kassák-kör tagjai Bécsbe, sokan pedig Németországba mentek. Bortnyik a weimari Bauhaus hatása alá került, visszatérése után munkái és oktatási tevékenysége révén az ottani modernista plakátstílust honosította meg Magyarországon. Az emigráció pozitív következményeként számos jeles magyar grafikus került be a nemzetközi avantgárd véráramába, s integrálta a tanultakat a magyar művészetbe. Ez a történeti háttér ad magyarázatot a kérdésre, miért különböznek olyan jelentősen a két világháború közötti időszak politikai és kereskedelmi plakátjai.
A Plakáttár anyagából Bakos Katalin által válogatott vándorkiállítás 2010 októberében mutatkozik majd be a Magyar Nemzeti Galériában. Ezeket a műveket letisztult formák, hatásos színek, tömör blokkbetűk és remek képi ötletek jellemzik. Fényévekre vannak tőlük az egykorú választási plakátok. Az ok kettős: egyrészt más grafikusok alkotásai - a Tanácsköztársaság művészei ugyanis elfordultak a politikai plakáttól -, másrészt megrendelőik elvárásai gyökeresen különböztek egymástól. A korszak festészetének helyzetéhez hasonlóan a modern törekvések mellett itt is megjelentek a múlt felé forduló, klasszicizáló törekvések. A stílus és az ikonográfia kérdései mellett a kvalitás problémája is felmerül. A plakát értékét az határozza meg, mennyire hívja fel a figyelmet, és milyen szinten valósul meg benne a tartalom és a megformálás egysége - egyszóval: fokmérője a plakátszerűség. Ilyen szempontból a kommunista hatalomátvétel után készült politikai plakátok (körülbelül 1948--1949-től kezdve) a Horthy-kor jobboldali hirdetéseihez foghatóan gyengék. A merev, előretekintő, karakter nélküli figurák általában a jólét szimbólumaival túlzsúfolt kompozícióban jelennek meg, egy cseppet sem plakátszerű vagy hatásos képben (Tedesco Anna: Mi a Népfrontra szavazunk!).
A kvalitás szempontjából kiemelkedőnek tartom azokat a plakátokat, amelyek az 1945-ös választáshoz készültek. Alkotóik a két világháború közötti kereskedelmi plakátok számos grafikai újítását ötvözték a politikai üzenetek tömör megformálásával. Az induló pártok hirdetésein nagy színfoltok, hatásos feliratok és szlogenek, frappáns figurák szerepelnek. Különös egybeesés, hogy ez a remek plakáttermés a magyar történelem első - és még vagy 40 évig utolsó - szabad választásához kötődik.
A baloldali jelképrendszer alapelemei
Vörös kalapácsos figura: Biró alkotásának jelentőségét mi sem mutatja jobban, mint Aradi Nóra A szocialista képzőművészet jelképei című 1974-es könyvének kezdő mondata: „A kalapácsos vörös ember, Biró Mihály plakátja, a proletárforradalmat jelenti.” A figura a Népszava egyik 1912-es plakátján jelent meg először, a magának jogokat követelő munkásság szimbólumaként. Alakjában az antik férfiakt, Vulcanus és Herkules, illetve a „munkás” XIX. századra kialakult ábrázolási hagyománya - Bakos Katalint idézve: „az ellenségeire lesújtó hérosz és az öntudatos munkásosztály ideáljának egyesítése” - élt tovább.
Az 1912-es plakát sikerének köszönhetően számos újabb hirdetésen feltűnt, 1919. május 1-jén óriási méretű épületdekorációként és szoborként megformázva vált a Tanácsköztársaság jelképévé. A Horthy-kor jobboldali pártjai az ezt követő évtizedekben igyekeztek szalonképtelenné tenni a figurát, megteremtve az ország szétdarabolásáért felelős (szemita vonásokat mutató) „vörös rém” alakját. A jelképhez ennek ellenére hű maradt szociáldemokrata párt a háború után tömören hagyományos értékeire utalhatott vele - az 1945-ös választásokon egyebek mellett a szavazócédulán is a szimbólumaként szerepelt. A későbbiekben - a népfrontos korszaktól kezdve - a kommunista párt „vette át” és tette (párt)állami jelképpé is a figurát.
Sarló, kalapács: a vörös csillaggal kombinálva a két szimbólum 1917-től a szocialista köztársaság, majd a Szovjetunió címerében is látható. A két munkaeszköz a dolgozó parasztság és a munkásság egységét fejezi ki. Konecsni György A kenyér itt kezdődik feliratú 1945-ös választási plakátján hatalmas sarlóra üt a kalapács, a sarló végén pedig idilli parasztház tűnik fel - a hatásos megfogalmazás jelentése: az újjáépítéshez mindenkire szükség van! Tamássi Zoltán 1945-ös Válassz! szövegű hirdetésén a bilincseket egyedül széttörő kalapács válik monumentálissá.
Izomzat: a hatalmas, izmos test a munkásságot megszemélyesítő figurák alapvető attribútuma. Külön jelentőséget kap némelyik plakáton az izmos kar és a lendülő vagy lecsapó ököl. Az erős testfelépítés a nehéz fizikai munka mellett az elnyomott társadalmi csoport erejére is utal. A munkás tipizált alakja és munkaeszközei már a XX. század elejére a szocialista-baloldali ikonográfia alapelemévé lettek, akárcsak a szovjetek szimbóluma, a vörös csillag vagy a XVI. századra visszanyúló forradalmi jelkép, a vörös szín. Érdekesség, hogy a háború végén készült Horthy! feliratú híres plakáton jobboldali kontextusban jelenik meg az izmos kar motívuma.
Vollard-tól a Puskinig – a Szépművészeti Múzeum kiállításáról, Morozov és Scsukin 1918 után, a TEFAF Maastrichtban, az Armory Show New Yorkban, az ARCO Madridban és Németh Hajnal a Kiscelli Múzeumban. Mindez és még sokminden már a Műértő áprilisi számában.
Magyarország az európai adófizetőkkel tol ki, ha nem szavazza meg az Oroszország elleni szankciók meghosszabbítását – erről a Financial Times ír. A Guardian pedig arról, hogy miért van értelme tüntetni Donald Trump ellen.
A maga közvetlenségével bármilyen helyzetben képes volt megragadni az emberek figyelmét, pápaságára mégis rányomta a bélyegét, hogy az egyház traumájából eredt.