50 évvel ezelőtt ellopták Caravaggio 1609-ben készült Jézus születése Szent Ferenccel és Szent Lőrinccel című olajfestményét a palermói Szent Lőrinc-oratóriumból. Jelenleg a képnek a hű másolata tekinthető meg a helyén, a festmény pedig az FBI nyomozati listáján a világ tíz legkeresettebb műalkotásaként van számon tartva. Az alkotást Caravaggio legjobb szicíliai műveként szokták emlegetni.
1969 óta rengeteg elmélet született arról, hogy vajon hová tűnt a kép, és kik metszhették ki borotvapengékkel az alkotást, volt olyan elképzelés is, miszerint a képet egyszerűen szétrágták mostanra a patkányok.
Egészen a tavalyi évig a festmény rejtélyes sorsával kapcsolatban nem sok információ került nyilvánosságra. 2018-ban azonban az olasz parlament maffiaellenes bizottságának egyik jelentése alapján kiderült, hogy egy újraindult nyomozás szerint a festmény annak idején a Cosa Nostra maffiaszervezet főnökei, Stefano Bontade és Gaetano Badalamenti kezébe került.
A történetben az a szomorú, hogy 49 év kellett, hogy hivatalosan is a maffiára terelődjön a gyanú.
Mert, hogy már a hetvenes években felmerült, hogy Szicília legrettegettebb maffiafőnökének van köze a festménylopáshoz, ám ezt az információt akkor még a hatóságok elhallgatták.
Most egy 2001-ben készített, vágatlan interjúfelvétel derített fényt erre. Ezt a videót idén október közepében fogják bemutatni Palermóban, de a felvétel hamarabb eljutott a Guardian szerkesztőségébe. Mint ahogy a lap írja, a Massimo D’Anolfi rendező által forgatott videóban egy 2003-ban elhunyt, Rocco Benedetto nevű pap tesz vallomást, akit a tolvajok a képrablás után megkerestek. Ő már ebben a 2001-es videóban is csak megsimételni tudta korábbi állítását, mely szerint a Caravaggio-mű a maffiavezér, Gaetano Badalamenti birtokában van vagy volt, Badalamenti maffiózói pedig váltságdíjat követeltek a képért.
Mint felidézte: hónapokkal a kép eltulajdonítása után a tolvajok levelet írtak a papnak, hogy a festmény náluk van, és adjon fel az egyház egy hirdetést a helyi lapba, amelyben pénzt követelnek a képért. Benedetto szólt a felettesének, másnap megjelent a hirdetés. Két hét múlva a pap újabb levelet kapott, a borítékban viszont az értékes festmény egy kimetszett darabkája volt – a tolvajok tehát ez esetben úgy jártak el, ahogy a maffia az elrabolt áldozatokkal bánni szokott, amikor a fülüket vagy az ujjukat vágják le a zsarolás nyomatékosítása érdekében.
A kimetszett darabhoz mellékelt levélben az elkövetők újabb hirdetést követeltek a Giornale di Siciliában, ám ezúttal nem tettek eleget a maffia kérésének, Benedettót pedig azzal vádolták meg, hogy valójában ő maga áll a festménylopás mögött. Felettese dobta fel őt a rendőrségnek.
Évekbe telt, míg a pap tisztázta magát a hatóságok előtt, pedig időközben a sejtése, hogy maffiózók lehetnek a tolvajok, beigazolódott. A hetvenes években egy környékbeli pap ugyanis informálta őt arról, hogy látott egy fotót az ellopott festményről, amikor egy másik, szintén meglovasított kép kapcsán kapcsolatba kellett lépnie a maffiához köthető emberekkel.
Ezzel az információval Benedetto azonnal a rendőrséghez fordult, de, mint fogalmaz az interjúban, a hatóságok nem léptek semmit. "A rendőrség évek óta tudott a festmény hollétéről. Palermo közelében volt. A maffiózók arra használták, hogy dicsekedjenek a hatalmukkal" – mondja a pap a videóban.
Az 1990-es években aztán a rendőrség egy Salvatore Cancemi nevű informátora megerősítette Benedetto állítását a hatóságoknak. Cancemi azt mondta, hogy a Jézus születése... című kép tárgyalási alapja volt Szicília legnagyobb főnökeinek, presztízst jelentett a Caravaggio-mű birtoklása.
Jelenleg a kép Svájcban lehet. Valószínűleg Gaetano Badalamenti 2004-es halála után juttatták az alpesi országba, ahol darabonként adhatták el műkereskedőknek. A kép utáni nyomozás folyamatban van.