Irán visszalőtt: Az amerikaiak katari bázisát érte rakétatámadás
Teherán kommunikációjából az olvasható ki, hogy szeretnék az ellenségeskedést ennyiben hagyni.
Azt biztosra vehetjük, hogy Billie Eilish nem fog csalódást okozni, de a ma már korszakosnak nevezhető zenészen kívül több nagy dobásra is számíthatunk az idei Sziget Fesztiválon. Csütörtökön kezdődik a legnemzetközibb fesztivál a Hajógyári-szigeten, ez pedig a szubjektív programajánlónk.
Foals
Ha Foals-koncert, akkor az mindig valami két lábbal a föld fölé emelkedést jelent, amit azoknak a hihetetlen energiáknak köszönhetünk, amelyek az oxfordi zenekar fellépésén általában megmozdulnak. Ezt a felhajtóerőt valahogy egyszerre generálja a görög származású Yannis Philippakis jellegzetes, magas énekhangjának, a korai indie-s, new rave-es és matek rockos kimértségnek a keveredése a sok torzítással és a keményebb gitártémákkal. A Foals a kétezres évek eleji brit rockzenei szcénájának hamar meghatározó szereplőjévé vált (szokás volt a Bloc Partyval egy lapon emlegetni), és kapunk a fejünkhöz, hogy azóta el is röppent két évtized, a zenekar ugyanis közelít a húszéves fennállása felé.
Ez idő alatt próbáltak folyamatosan megújulni (hogy mást ne mondjunk, idén kiadták a tavalyi Life is Yours nagylemezük dub verzióját), ráadásul úgy, hogy mindeközben megőrizték a stílusjegyeiket, a sajátos foals-os hangzást. Tény azonban, hogy a fénykorát a zenekar az első négy lemeze idején élte, azóta kevésbé csinálnak megjegyezhető, korszakos dolgokat, még ha a legutóbbi korongról is leesett egy-két slágernek tűnő szám (a 2am és az album címadó dala például). Éppen ezért őszintén reméljük, hogy a régi, nagy Foals-számokból (Inhaler, Spanish Sahara, What Went Down, My Number) is bőven kijut majd a Szigeten.(augusztus 10., 17:30, Nagyszínpad)
Billie Eilish
A közönségével híresen empatikus Billie Eilish, aki már többször félbeszakította koncertjeit azért, hogy meggyőződjön arról: minden rendben van-e a rajongóival, nincsenek-e rosszul az emberek, végre Magyarországra jön. Arról a koncertszervezés csínját-bínját bemutató cikkünkben írtunk részletesen, hogy a Sziget Fesztivál booking menedzserének mennyire küzdelmes volt Budapestre hoznia a Z generáció talán legfontosabb előadóját, hogy aztán az amerikai énekes a Hajógyáriról durrantsa be az európai turnéját.
A hol bársonyos hangon, hol inkább karcosan éneklő Eilish alig múlt húszéves, de már úgy remegteti a hangszálait, mint a régi nagy dívák (nem véletlenül jutott ki neki egy James Bond-dal), és igazán egyedi, ahogy ebbe a vintage, szelíden szomorkás játékába keveredik bele a hiphop, a trap-pop, vagyis a drámába a dög, ahogy ez utóbbi például a Bad Guyban szól.
A sokszorosan Grammy-díjas Billie Eilish korszakos énekes, aki éppen azért válhatott rendkívül fiatal kora dacára, már tinédzserként megkerülhetetlen ikonná: tehetsége azzal a zsigeri ellenállással párosult, amellyel a felé irányuló elvárásoknak nekiment. Először talán a flegmasága, a nagypulóverbe burkolózás póznak tűnt, de hamar kiderült, hogy ő a kamaszos útkeresése minden pillanatát őszintén felvállalja. Úgy az önbizalomhiányt, mint a depressziót, úgy a sztársággal járó nyomást és a Tourette-szindrómát, mint idővel a saját testének adottságait is. Ezt a természetességet és őszinteséget várjuk a Sziget utolsó napján Eilishtól, és valószínűleg nem fogunk csalódni.
(augusztus 15., 21:15, Nagyszínpad)
The Comet Is ComingAmi az agyasságot és a kísérletezést illeti, nos, ott a Comet Is Coming nagykanállal etet majd bennünket. Az együttes a dzsesszt, az elektronikát és az experimentális zenét rakja be egy turmixgépbe, aminek a működési szabályait senki nem közölte velünk, szóval a végeredmény alapján nem tudjuk, mi miért történik, de amit hallunk, az felettébb tetszik nekünk.
Az üstökös a 2010-es évek első felében csapódott be, 2016-os a Channel the Spirits című első album, amit Mercury Prize-ra, azaz a Brit-szigetek legjobb nagylemezeinek díjára jelöltek, azóta két újabb lemez jött ki. Őrületes koncert ígérkezik a Szigetre, az egészen biztos.
(augusztus 10., 22:45, FreeDome színpad)
Arlo ParksHa valaki némileg lágyabb regiszterekre – viszont nagyon is markáns jelenlétre – vágyna, annak van egy ajánlatunk dalszerző-énekes frontról. Arlo Parks zenéjét az indie pop, a folk és a soul/R&B közé lőhetnénk be valahová. A nigériai, csádi és francia felemenőkkel is rendelkező londoni zenész Collapsed In Sunbeams című lemeze igazi repülőrajt volt, mivel alkotója többek közt elhozta vele a már előbb említett Mercury Prize-t. A folytatás idén érkezett My Soft Machine címmel – a lemez eggyel elektronikusabb és polírozottabb elődjénél, de a személyesség és az érzékenység nem veszett el.
(augusztus 13., 19:15, Nagyszínpad)
M83
Ha már az elektronika és a gitárzene párosítását, meg a nagyívet emlegettük a Foalsnál, akkor itt egy másik zenekar, amely még inkább ebben utazik, sőt kifejezetten álomszerű tájakra invitálja a nézőket-hallgatókat 2001 óta. A francia M83 – ami a nevét stílszerűen egy galaxistól, a Messier 83 nevű rendszertől kölcsönözte – a dolog klasszikus értelmében egyébként nem zenekar, hanem inkább egyszemélyes projekt: a kismillió hangszeren zenélő Anthony Gonzalez műhelye, ami albumról albumra vendégzenészekkel egészül ki. Anthony Gonzalez és a Galaxisok, mondhatnánk. Az idén márciusban kijött aktuális nagylemez, a Fantasy fő társalkotója például az Justin Meldal-Johnsen, aki maga is multiinstrumentalista, és pályafutása során olyan zenészekkel játszott már, mint Beck, a Nine Inch Nails, az Air vagy St. Vincent.
(augusztus 13., 20:45, FreeDome)
Caroline PolachekAz 1985-ös születésű Caroline Polachek már akkor is nagyon népszerű volt, amikor a Chairlift zenekar énekeseként rajongott érte a világ, a Bruises című megaslágert biztos sokan ismerik, de a helyzet azzal sem változott, hogy a zenekar 2016-os feloszlása után Polachek szólókarrierbe kezdett. Valójában már a Chairlift idejében is adott ki saját lemezeket – az elsőt, az Arcadia címűt még Ramona Lisa néven 2014-ben, majd egy másikat 2017-ben, Drawing the Target Around the Arrow címen, CEP (= Caroline Elisabeth Polachek) néven –, ám a valódi szólópálya négy éve indult, a 2019-es Pang és a 2023-as Desire, I Want to Turn Into You borítóján már a Caroline Polachek név szerepel. Polachek olyat tud, amit nem mindenki a popban, egyszerre tud nagyon okos és nagyon popos lenni, és valahogy ez a kettő nála teljesen nyilvánvaló egységben mutatkozik meg. De hogy ez mit is jelent valójában, néhány nap múlva a színpadon láthatjuk.
(augusztus 14., 17:30, Nagyszínpad)
LordeLorde-ról, az idei Sziget egyik legnagyobb sztárjáról sokat írtunk már itt, a hvg.hu-n. Amikor az 1996-os születésű, horvát és ír felmenőkkel rendelkező új-zélandi Ella Marija Lani Yelich-O'Connor 2013-ban berobbant a Royals című dallal, majd a Pure Heroine című nagylemezzel, azt is gondolhattuk, hogy egyszeri csoda szem- és fültanúi vagyunk. Aztán amikor David Bowie búcsúztatásán, a 2016-os Brit Awardson elénekelte a Life on Mars? című örökbecsűt, egy évvel később pedig újabb nagyszerű, a debütáló albumhoz képest is újszerű lemezt jelentetett meg Melodrama címmel, világossá vált, hogy formátumos popszemélyiség. A sort 2021-ben a Solar Power című lemez folytatta – pontosabban olyan értelemben is folytatta, hogy az is egy nagyszerű lemez, és olyan értelemben is, hogy miként az előző nem másolta az elsőt, ez a harmadik lemez is új irányba indult el. A Solar Power az életet, az életörömöt és a szabadságot ünnepli, miközben néha elméláz, néha meg táncoltat, de hát ilyen bonyolult dolog a nyitott horizont.
(augusztus 14., 19:15, Nagyszínpad)
Viagra BoysAz elmúlt évek egyik legnépszerűbb postpunk bandája ismét Magyarországra jön (a 2019-es Bánkitó Fesztivál után), hogy ezúttal a Sziget FreeDome sátrában tartson őrületet. A svéd zenekar – élén egy amerikai frontemberrel, Sebastian Murphyvel – mostanra a világ legfontosabb fesztiváljaiig küzdötte fel magát: játszottak már a Coachellán, a Primavera Soundon és idén a Glastonburyn is. A Viagra Boys hatásmechanizmusa pedig nagyjából olyan, mintha testben és lélekben is újra gyújtanánk a rakétáinkat, vagyis miközben minden porcikánkat megmozgatva mulatunk Murphyék zenéjére, az agysejtjeink között is szikráznak a szinapszisok: a Viagra Boys mind zeneileg, mind szarkasztikus szövegében felvillanyozó, mert messze elkerülik a kliséket.
A 2015-ben alakult együttes kikéri magának a skatulyákat, ők azt csinálják, ami őszintén jólesik nekik, ennél fogva a punk és a gerjedő gitár mellett zajos szaxofonszólókat, kongadobolást, kis jazzt, lírát és popot is kínálnak egyszerre. Az általában meztelen felsőtesttel, olykor egy üveg vodka társaságában a színpadon álló, tetoválóművész-énekes mindeközben pedig antirasszista dalokkal, az oltáselleneseket és a konteóhívőket, az emberi hülyeséget kigúnyoló dalszövegekkel mutat rá, hogy a világ nem megérett az apokalipszisre, de már rég a vesztébe rohant.
(augusztus 10., 20:45, FreeDome)
Bohemian Betyars
Peches, aki a Szigeten kedden fog fellépni: Billie Eilish valószínűleg a fesztiválozók nagy részét behúzza, a többieknél csak az igazán elkötelezett fanok fognak állni. A Bohemian Betyarsnak egy mázlija van: 2009-es alakulásuk óta a zenekar köré egy olyan hűséges követőbázis szerveződött, amelynek tagjai – ha egyáltalán érdekli majd őket Billie koncertje – inkább el fognak indulni a tömegből a Nagyszínpad előtt, hogy odaérjenek a Dropyardhoz, ahol a miskolci csapat fog fellépni.
Hogy lehet valaki úgy hippi, hogy közben magyar népzenébe oltott punkrockot játszik? A kérdésre nincs egyértelmű, megfogalmazható válasz, ezért is érdemes kedden elsétálni a koncertjükre. A Bohemian azonban sokkal több az egyszerű hippilétnél: generációs zenévé értek a műveik, hiszen míg eleinte kamaszkori útkereséseiket, szerelmi bánataikat vitték át a zenébe, mára a számaikba belekeveredett a NER kritikája és a néphagyományok imádata is. A legtöbb magyar fesztiválnak törzsfellépői, reméljük, lesz olyan jó a szigetes bulijuk is, hogy visszahívják őket jövőre is.
Teherán kommunikációjából az olvasható ki, hogy szeretnék az ellenségeskedést ennyiben hagyni.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Az elnökkel egyszer az irodájában, egyszer pedig Lengyelországban próbáltak végezni.
Új idegenrendészeti eljárás indul.
Orbán korábban azt mondta, ez tüdőn lőné a gazdaságot.
Karácsony Gergely ismét felhívta a figyelmet arra: önkormányzati rendezvényről van szó.
A Cargolux három Boeing 747-ese közvetlenül az iráni légtér előtt tűnt el a nyomkövető rendszerekből, és azóta sem tudni, hol vannak.