Tetszett a cikk?

Két élelmiszeripari gyártó céget és két Coop-tagvállalatot keresett fel a 17. alkalommal megrendezett Coop Rally a rendezvény második, záró napján. A kiskereskedelmi forgalom visszaesését mindegyik cégnél megtapasztalták: a vásárlók kedvezőbb árú termékeket keresnek, a brand termékek helyett előtérbe kerültek a sajátmárkás termékek.

Idén 17. alkalommal rendezték meg a minőségi, magyar élelmiszer-előállítást és termékeket népszerűsítő kétnapos szakmai programot. A több mint 100 autóból álló – hazai élelmiszeripari, kiskereskedelmi, szolgáltató és médiacéget képviselő – mezőny a verseny két napján közel 700 kilométert autózva ebben az évben Magyarország nyugati felén látogatott meg élelmiszeripari termelő és forgalmazó cégeket.

Dr. Nagy István, agrárminiszter; Nobilis Márton, élelmiszeriparért és kereskedelempolitikáért felelős államtitkár
A verseny második napjának első állomásaként a tejtermelő és -feldolgozó Alföldi Tej Kft. székesfehérvári üzeme szolgált. A gazdasági környezet (jelentős inflációt kisérő visszaeső kiskereskedelmi forgalom) okozta nehézségek ellenére a társaságnál folyamatosak az innovációk, a jelenlegi fogyasztói trendeket figyelembe véve az egészségtudatos táplálkozás mentén építi fel termékfejlesztési stratégiáját – emelte ki Hang Csaba, a vállalat kereskedelmi igazgatója. Ennek keretében idén két új termékcsaládot is bevezettek. A Pure Milk termékcsalád az egészségtudatos- és minőségi táplálkozást előtérbe helyező vásárlókat célozza meg, míg a Mesés termékek bevezetésének célja, hogy a legkisebbek is előszeretettel fogyasszanak tejterméket. Az idei év első hét hónapjában 2022 azonos időszakához képest 7 százalékkal visszaeső élelmiszer-kiskereskedelmi forgalom kapcsán Hang Csaba elmondta: a cég erős brandjeinek köszönhetően a vállalatot kevésbé érintette a forgalom visszaesése. Az élelmiszerinfláció alakulásával kapcsolatban – amely augusztusban 19,5%-kal nőtt éves szinten a tavaly decemberi 44,8%-os növekedés után – pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy január óta már jelentős árcsökkenések tapasztalhatók.

A rally mezőnye ezután a Co-op Star Zrt. várpalotai üzletéhez hajtott át, amely a Coop cégcsoport tavaly létrehozott – szélesebb választékkal, köztük egészségtudatos és prémium termékekkel rendelkező – Szuper Plusz boltkategóriájához tartozik. A jászberényi központú, 117 boltot üzemeltető Co-op Star elnök-vezérigazgatója, Rédei István az élelmiszereken kívüli termékeket is lefedő teljes kiskereskedelmi forgalom volumenének visszaesésével kapcsolatban – amelynek mértéke az év első hét hónapjában közel 10% volt 2022 azonos időszakához képest – elmondta: társaságuknál az országos mutatókhoz hasonló csökkenést tapasztaltak, azonban az elmúlt két hónapban már ez a tendencia mérséklődött. „Továbbá megfigyelhető, hogy az alacsonyabb árú termékek irányába tolódott el a fogyasztás, amit le kellett követni a beszerzéseinknél, illetve a termelőkkel való kapcsolatrendszerünkben is” – tette hozzá.

Nagy Lajosné, a Mecsek Füszért Zrt. vezérigazgatója; Nobilis Márton, élelmiszeriparért és kereskedelempolitikáért felelős államtitkár; Pekó László, a CO-OP Hungary Zrt. igazgatóságának elnöke; Dr. Nagy István agrárminiszter; Kovács Tamás, beruházás kivitelezője

A rally második napjának harmadik állomásán a Mecsek Füszért Zrt. idén elkészült veszprémi logisztikai központját kereste fel a mezőny, amelynek ünnepélyes átadását a Coop Rally látogatására időzítették. Az eseményen Nagy István agrárminiszter kiemelte: a fejlesztés teljes költsége 3.450 millió forint volt, amelyből 765 milliót tett ki a vissza nem térítendő állami támogatás összege. „Különösen örömteli, hogy egy olyan, 100%-ban magyar tulajdonú vállalkozás beruházásáról van szó, amely elkötelezett abban, hogy a nagyvárosok mellett a vidéki kistelepülések ellátását is minden nap biztosítani tudja” – mondta beszédében a miniszter. A 260 üzletet üzemeltető Mecsek Füszért vezérigazgatója, Nagy Lajosné a kiskereskedelmi forgalom alakulásáról elmondta: cégüknél az elmúlt hónapokban a friss árú termékeknél előfordult, hogy akár 40 százalékkal is visszaesett a volumen. „Az üdítőital, állateledel, édesség kategóriában viszont nem volt olyan drasztikus a visszaesés, pedig azt gondolnánk, hogy ezekről a termékekről mondanak le először a vásárlók. Egyértelműen megfigyelhető az is, hogy a vásárlók a brand termékek helyett többször választják a kedvezőbb ár-érték arányú sajátmárkás termékeket” – jegyezte meg.

Polus Sütő Kft.

A rally végállomását a Polus Sütő Kft. ajkai sütőüzeme jelentette. A Lipóti cégcsoport által 2022-ben megvásárolt társaság ügyvezető igazgatója, Sallai András elmondta: az áremelések hatására egyrészt tavaly a cég árbevétele nagymértékben nőtt, másrészt a fogyasztói darabszámuk 10-20%-kal csökkent. „Látszik, hogy a vásárlók keresik az olcsóbb terméket. Kis túlzással akár azt is lehetne mondani, hogy a kakaós csiga, a túrós táska vagy a fonott kalács az áremelések hatására egyfajta luxustermékké vált” – jegyezte meg.

Polus Sütő Kft.