szerző:
Krisztina O'Brien
Tetszett a cikk?

Most, hogy az Avatar és az Alíz csodaországban című filmek három dimenziós változata új fejezetet nyitott a szórakoztatásban, és megjelentek az első 3D televíziók is, Amerika katolikus televízió csatornája, a CatholicTV úgy döntött, halad a korral és megpróbálkozik 3D-ben elérni a fiatalabb korosztályt.

Az Avatar és az Alíz csodaországban című 3D filmek mondhatni „új dimenziót” nyitottak a szórakoztatásban. A mozi ezeknek a filmeknek (és James Cameronnak) köszönhetően most újra reneszánszát éli, de a televízióipar sincsen nagyon lemaradva, néhány csatorna már hónapok óta sugároz 3D adásokat, nem csak szórakoztatóakat, hanem információ és ismeretterjesztő műsorokat is.

A USAToday amerikai napilap értesülései szerint az amerikai katolikus televízió is felzárkózott a trendekhez, a napokban megkezdte meg 3D adását.  A vallásos televízió hálózat először a weboldalán  vezette be az új technológiát, amelyhez a havonta megjelenő, katolikus magazinban kínált szemüvegeket. Ezek az adások komoly érdeklődést keltettek, így a tévé vezetősége zöld utat adott a 3D adásoknak is. 

A televízió igazgatója, Robert Reed atya elmondása szerint a csatorna már az Avatar vagy az Alíz sikere előtt is pedzegette a 3D-s adást, mert „a televíziónak és az egyháznak fontos, hogy üzenetei aktuálisak maradjanak, és hogy minden lehetséges csatornát felhasználjon arra, hogy ezeket az üzeneteket eljuttassa a közönségnek.” A CatholicTV Bostonból sugároz, és az egyik legnagyobb vallási televízió az Amerikai Egyesült Államokban. A társaság adása körülbelül 5-6 millió háztartásba jut el különböző kábelhálózatokon keresztül, a menedzsment ezért is vállalta a kockázatot az új technológiával, hogy a meglévő nézőknek nyújtson valami újat, és hogy a közönségét, ha lehet nagyobbra hizlalja, a fiatalok felé nyitva.

Az új technológia kockázata abban van, hiába 3D egy adás, ha nem szolgáltat elég akciót és nem elég figyelemfelkeltő. Stephen Prothero, a Boston egyetem vallási tanszékének professzora üdvözölte a próbálkozást, de figyelmezetett. „Lehet, hogy jobb retro 2D-nek lenni, mint rossz 3D-nek, hiszen ha a 3D adások nem elég érdekesek, akkor az egész kampány visszafele sülhet el, és a katolikus egyházat még több kritika éri, amiért reménytelenül elavult. A felkapott dolgok nagyon gyorsan helyet cserélnek, ezeknek a vadászatában azonban James Cameronnak minden bizonnyal több gyakorlata van, mint Benedikt pápának.” - mondta a tudós.

Angela Zito, a New York Egyetem média és vallás tanszékének igazgatója ugyancsak kritizálta a próbálkozást. „A CatholicTV próbálkozása el is bátortalaníthatja a nézőket azzal, hogy a programok élvezetét olyan tényezőktől teszi függővé, mint a 3D szemüvegek viselete, hiszen sokan még a távirányítót is alig találjuk.” - mondta az igazgatónő a USAToday riporterének és valóban, a szemüveg viselete az egyik gyenge pontja a 3D adásoknak, noha már nem sokáig, mert a Samsung és a Panasonic megkezdte a szemüveg nélkül élvezhető 3D televíziók gyártását.

Dan O'Connell atya, aki két évtizede vezeti a Beszélnünk kell elnevezésű talkshowt, védelmébe vette a munkahelyét, szerinte a nézők nem várnak „kék ufókat vagy robbantásokkal teli akciót”, de biztosan hálásan fogadják, hogy a katolikus televízió halad a korral. O'Connell szerint a figyelemfelkeltés önmagában is elég, hiszen „ha valaki felfigyel a programokra, akkor talán a  hordozott üzenet is vele marad.”

A CatholicTV adásiai közül egyelőre csak néhányat lehet 3D-ben évezni, ezek között van a katolikus úti célok (Catholic Destinations), egy gyerekeknek szóló televíziós vetélkedő (WOW), a rózsafüzér ima a római Szent Péter térről, a katolikus családok életét bemutató House+Home, a Going My Way zenés adás és a Blink elnevezésű főző program. Ezek a programok elérhetők a televízió internetes oldaláról is, és ugyan egyik sem túl fiatalos a WOW-on kívül, a csatorna nyitott az iPhone-t használó fiatalok felé is a „Carry Your Faith” applikációval, amelynek a reklámját ugyancsak 3D-ben sugározza a televízió.


Az új technológia hatását egyelőre nem lehet mérni, főleg azokon a programokon nem, amelyekben papok folytatnak kerekasztal beszélgetéseket. A 3D nézettségnövelő hatását inkább azoknál a programoknál várják, ahol élőben sugároznak vagy a kamera különböző szépművészeti munkákat mutat be, esetleg imádságot közvetít.

A 3D nem mindenkinek jön be, de a már idézett O'Connell atya szerint a technológia megerősíti a hálózat fundamentális teológiai üzenetét. „A program a képernyőről a szobába került, ahol a néző van, márpedig ez az alapüzenete a CatholicTV hálózatnak, hogy Isten felénk nyúl, elér minket és velünk van, örökké.”

 

Tiborcz István győri multimilliárdos üzlettársa Paksra is kivetette hálóját

Tiborcz István győri multimilliárdos üzlettársa Paksra is kivetette hálóját

Megszólalt az NVI a költségvetésben szereplő választási pénzekről

Megszólalt az NVI a költségvetésben szereplő választási pénzekről

Visszavonul a közélettől a novemberben leváltott izraeli védelmi miniszter

Visszavonul a közélettől a novemberben leváltott izraeli védelmi miniszter

Kiderült, ki cserélte füves cigire Mark Ruffalo kellékcigarettáját

Kiderült, ki cserélte füves cigire Mark Ruffalo kellékcigarettáját