szerző:
Krisztina O'Brien
Tetszett a cikk?

Most, hogy az Avatar és az Alíz csodaországban című filmek három dimenziós változata új fejezetet nyitott a szórakoztatásban, és megjelentek az első 3D televíziók is, Amerika katolikus televízió csatornája, a CatholicTV úgy döntött, halad a korral és megpróbálkozik 3D-ben elérni a fiatalabb korosztályt.

Az Avatar és az Alíz csodaországban című 3D filmek mondhatni „új dimenziót” nyitottak a szórakoztatásban. A mozi ezeknek a filmeknek (és James Cameronnak) köszönhetően most újra reneszánszát éli, de a televízióipar sincsen nagyon lemaradva, néhány csatorna már hónapok óta sugároz 3D adásokat, nem csak szórakoztatóakat, hanem információ és ismeretterjesztő műsorokat is.

A USAToday amerikai napilap értesülései szerint az amerikai katolikus televízió is felzárkózott a trendekhez, a napokban megkezdte meg 3D adását.  A vallásos televízió hálózat először a weboldalán  vezette be az új technológiát, amelyhez a havonta megjelenő, katolikus magazinban kínált szemüvegeket. Ezek az adások komoly érdeklődést keltettek, így a tévé vezetősége zöld utat adott a 3D adásoknak is. 

A televízió igazgatója, Robert Reed atya elmondása szerint a csatorna már az Avatar vagy az Alíz sikere előtt is pedzegette a 3D-s adást, mert „a televíziónak és az egyháznak fontos, hogy üzenetei aktuálisak maradjanak, és hogy minden lehetséges csatornát felhasználjon arra, hogy ezeket az üzeneteket eljuttassa a közönségnek.” A CatholicTV Bostonból sugároz, és az egyik legnagyobb vallási televízió az Amerikai Egyesült Államokban. A társaság adása körülbelül 5-6 millió háztartásba jut el különböző kábelhálózatokon keresztül, a menedzsment ezért is vállalta a kockázatot az új technológiával, hogy a meglévő nézőknek nyújtson valami újat, és hogy a közönségét, ha lehet nagyobbra hizlalja, a fiatalok felé nyitva.

Az új technológia kockázata abban van, hiába 3D egy adás, ha nem szolgáltat elég akciót és nem elég figyelemfelkeltő. Stephen Prothero, a Boston egyetem vallási tanszékének professzora üdvözölte a próbálkozást, de figyelmezetett. „Lehet, hogy jobb retro 2D-nek lenni, mint rossz 3D-nek, hiszen ha a 3D adások nem elég érdekesek, akkor az egész kampány visszafele sülhet el, és a katolikus egyházat még több kritika éri, amiért reménytelenül elavult. A felkapott dolgok nagyon gyorsan helyet cserélnek, ezeknek a vadászatában azonban James Cameronnak minden bizonnyal több gyakorlata van, mint Benedikt pápának.” - mondta a tudós.

Angela Zito, a New York Egyetem média és vallás tanszékének igazgatója ugyancsak kritizálta a próbálkozást. „A CatholicTV próbálkozása el is bátortalaníthatja a nézőket azzal, hogy a programok élvezetét olyan tényezőktől teszi függővé, mint a 3D szemüvegek viselete, hiszen sokan még a távirányítót is alig találjuk.” - mondta az igazgatónő a USAToday riporterének és valóban, a szemüveg viselete az egyik gyenge pontja a 3D adásoknak, noha már nem sokáig, mert a Samsung és a Panasonic megkezdte a szemüveg nélkül élvezhető 3D televíziók gyártását.

Dan O'Connell atya, aki két évtizede vezeti a Beszélnünk kell elnevezésű talkshowt, védelmébe vette a munkahelyét, szerinte a nézők nem várnak „kék ufókat vagy robbantásokkal teli akciót”, de biztosan hálásan fogadják, hogy a katolikus televízió halad a korral. O'Connell szerint a figyelemfelkeltés önmagában is elég, hiszen „ha valaki felfigyel a programokra, akkor talán a  hordozott üzenet is vele marad.”

A CatholicTV adásiai közül egyelőre csak néhányat lehet 3D-ben évezni, ezek között van a katolikus úti célok (Catholic Destinations), egy gyerekeknek szóló televíziós vetélkedő (WOW), a rózsafüzér ima a római Szent Péter térről, a katolikus családok életét bemutató House+Home, a Going My Way zenés adás és a Blink elnevezésű főző program. Ezek a programok elérhetők a televízió internetes oldaláról is, és ugyan egyik sem túl fiatalos a WOW-on kívül, a csatorna nyitott az iPhone-t használó fiatalok felé is a „Carry Your Faith” applikációval, amelynek a reklámját ugyancsak 3D-ben sugározza a televízió.


Az új technológia hatását egyelőre nem lehet mérni, főleg azokon a programokon nem, amelyekben papok folytatnak kerekasztal beszélgetéseket. A 3D nézettségnövelő hatását inkább azoknál a programoknál várják, ahol élőben sugároznak vagy a kamera különböző szépművészeti munkákat mutat be, esetleg imádságot közvetít.

A 3D nem mindenkinek jön be, de a már idézett O'Connell atya szerint a technológia megerősíti a hálózat fundamentális teológiai üzenetét. „A program a képernyőről a szobába került, ahol a néző van, márpedig ez az alapüzenete a CatholicTV hálózatnak, hogy Isten felénk nyúl, elér minket és velünk van, örökké.”

 

Egy asztmásoknál már bevált gyógyszer látványosan gyorsíthatja a koronavírus-betegek felépülését

Egy asztmásoknál már bevált gyógyszer látványosan gyorsíthatja a koronavírus-betegek felépülését

"Rosszabb, mint a privatizáció" - belülről is bírálják a kormány példátlan vagyonkimentését

"Rosszabb, mint a privatizáció" - belülről is bírálják a kormány példátlan vagyonkimentését

A közmédia nem forgat filmet az őszödi beszédről

A közmédia nem forgat filmet az őszödi beszédről