Már-már sokkoló a benzin ára, amelynek a tripla adóztatás sem tesz jót
Megugrott az üzemanyagok ára, de még épphogy bírják a fogyasztók. Az autósok esetleg az Emírségek és Szaúd-Arábia szembefordulásának hatásaiban reménykedhetnek.
Megugrott az üzemanyagok ára, de még épphogy bírják a fogyasztók. Az autósok esetleg az Emírségek és Szaúd-Arábia szembefordulásának hatásaiban reménykedhetnek.
Megnyitja első, egyelőre időszaki kiállítását új otthonában, a volt Északi Járműjavító területén a Közlekedési Múzeum. A Dízelcsarnokban megtekinthető egyebek mellett a legendás 424-es és a 242-es sebességrekorder gőzmozdony. A kiállítás azonban elsősorban a múzeum múzeuma, magát a helyszínt és tágabb környezetét helyezi középpontba. Emellett a majdani múzeumkomplexum ízelítője és apológiája.
Újra meghirdetik a sikeresnek kikiáltott, ingyenes állami programozóképzést. Azt, amire első körben 62 ezren regisztráltak, 47 ezren csináltak végig, majd 8,9 ezren zártak sikeres vizsgával.
A Dolomit Kft. az árbevétele közel felét képes volt tiszta, adózott nyereségre váltani 2019-ben. A kiegészítő bányajáradékként bevezetett „extraprofitadó” hatálya alá eső cégek közt is erős profitrátákat tud felmutatni Orbán Győző érdekeltsége. Egyelőre a jövő zenéje, milyen hatással lesznek az intézkedések az iparági busás nyereségekre. Az erős hatás gyanús lenne a múltra nézve, a gyenge pedig kellemetlen.
Ideiglenesen, 10–12 hétre megszűnnek a kerékpársávok és a buszsávok a Blaha Lujza tér kereszteződésében, a szomszédos utcákban pedig a forgalomcsillapítás. A gombaszökőkút megmarad és jön mellé egy új, valamint nyilvános WC-t is kap a tér.
Minimálisan ugyan, de megemeli 2 százalékos inflációs célját az eurózóna jegybankja, és folytathatja gazdaságélénkítő politikáját. A magyar jegybank már szigorítási ciklusba kezdett, jelenleg az infláció 5 százalék fölött jár, és középtávon is veszélyben a 3 százalékos cél.
Lényegében megszabná egyes építőipari alapanyagok árát Orbán Viktor, hogy hősiesen útját állja az elszabadult drágulásnak. Ez azonban szabadpiaci körülmények között általában többet árt, mint használ – legalábbis hosszabb távon.
Indul a harmadik nagy felújítás a fővárosban. A Blaha Lujza téri kereszteződésben a Nagykörút 1x1 sávos lesz a kereszteződésben, a Rákóczi úton ideiglenesen nem lesz buszsáv a kereszteződésben, a buszok haladását lámpaprogram fogja segíteni. A párhuzamos Wesselényi és Dohány utcákban ideiglenesen megszűnik a forgalomcsillapítás, ezek könnyebben átjárhatóak lesznek. Mindez 10-12 hétig tart.
Ugyan a bal szó véletlenül sem szerepel Karácsony Gergely gazdasági programjában, de ettől még baloldali, és persze zöld. A miniszterelnökjelölt-jelölt nettó 200 ezerig emelné a minimálbért, a magasabb kereseteket pedig magasabb kulccsal adóztatná. Újraírná a Munka törvénykönyvét, és megadóztatná a nagy vagyonokat. A programba több megkésett járványválság-intézkedés került.
A bruttó 200 ezer forintos legkisebb kereset elérése nem kíván akkora erőfeszítést, mint amekkorát a miniszterelnök sugall. Talán nem egy lépésben kellene, de két lépésben mindenképpen megcsinálható.
Sok év után most először párezer forintos béremelést kaptak a közmunkások. Az évek alatt a közmunkásbérek nagyon leszakadtak az átlagos és a medián keresetről. A közmunkások száma jelentősen apadt az elmúlt években, még a járványválság sem dobta meg. Különösen fontos lenne, hogy akik képtelenek kijutni belőle, élhető jövedelemhez jussanak.
A fővárosi önkormányzat 27 milliárd forinttal több pénzt adott a BKK-nak, mint 2019-ben, de így is kétmilliárd forint veszteséggel zárt a cég. Amely saját alulfinanszírozottsága miatt nem tudta ellentételezni a BKV 8 milliárdos alulfinanszírozottságát. Tüttő Kata szerint szó sem lehet róla, hogy a HÉV mintájára vagyonelemeket adjanak át az államnak, és új buszos szolgáltatók bevonása sincs terítéken.
Orbán Viktor a szokásos péntek reggeli rádióműsorában vázolta, milyen intézkedésekre készül a kormány az építőiparban tapasztalható áremelkedések kapcsán. Az intézkedések egy része egyelőre homályos, ami konkrét, annak legkorábban ősszel lehet hatása az árakra.
A bevételek nőttek ugyan 2020 első negyedévéhez képest, az állami kiadások azoknál sokkal jobban, az egyenleg így jelentős mínuszba fordult. Sok pénzt vitt el a 13. havi nyugdíj visszaépítése és a járványválság.
Az uniós áfairányelv változása miatt a kis értékű, EU-n kívülről rendelt csomagokat is vámeljárás alá kell vonni, utánuk áfát kell fizetni. Ezzel az Ázsiából rendelt filléres bigyók máris nem lesznek annyira filléresek és bonyolultabb lesz az eljárás. Ugyanakkor az unión belül működő e-kereskedők jelentős adminisztrációs könnyítést kapnak.
A kormány évtizedekre koncesszióba adja a teljes hazai gyorsforgalmiút-hálózat kezelését és a belátható jövő összes nagy útfejlesztését. Ezeket pár ezermilliárd forintért a nyertesnek kell előfinanszíroznia. Az árfolyamkockázat miatt hazai befutó valószínű: Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László.
Havi ciklikusságú alapkamat-emelési sorozat kezdődik, ami addig tart, amíg nem sikerül kordába szorítani az inflációt. Matolcsy György már nem kritizálta nyíltan a kormány gazdaságpolitikáját, inkább focis hasonlathoz nyúlt.
Egy nagy lépésben 0,9 százalékra emelte az alapkamatot a Monetáris Tanács, ezzel elkezdődött a jegybank által már belengetett szigorítási ciklus.
Vége a jegybank válság miatt bevezetett támogatott hitelprogramjának, az NHP Hajrának, vagyis leállítják az egyik legfontosabb pénzpumpát. Összhangban azzal, hogy a jegybank immár nem fűteni, hanem hűteni igyekszik a gazdaságot. Közben azonban a kormány élénkíteni igyekszik, mert máshogy ítéli meg a gazdaság helyzetét, és mert hosszú évek után lehetősége van költekezni.
A globális újraindulás keresleti sokkot okozott az építőiparban, az alapanyaghiány miatt elszálltak az árak. Gyors visszarendeződés aligha lesz.