Arcfelismerő szoftver a plázákban

Nemük és koruk alapján elemzi a vásárlók viselkedését egy magyar fejlesztésű arcfelismerő szoftver. Az új technológia az adatvédelmi biztos figyelmét is felkeltette.

  • HVG HVG
Arcfelismerő szoftver a plázákban

Pontosan 1242 vásárló lépett be október 3-án a szerbiai ComTrade Shop elektronikai kiskereskedelmi lánc Belgrád legnagyobb bevásárlóközpontjában lévő üzletébe, 806 nő és 436 férfi; közülük 498 életkora feltehetően 20–30 év közötti, 483-é 30–40 év közé tehető, negyvenes éveikben 74-en jártak, ötven fölött pedig nyolcan, a többiek gyermek- és ifjúkorúak voltak; 361 vásárló csak a bemutatóteremben kiállított termékekre volt kíváncsi, a vásárlótérbe be sem tette a lábát. Mindezt egy magyar cég arcfelismerő szoftverje tudatta a bejáratnál elhelyezett kamera képeinek elemzése után. Az eredmények láttán a cég azt tervezi, többi üzletét is ellátja ilyen berendezéssel, hogy megtudja, merre mozognak a vásárlók, melyik polc vagy promóciós pult előtt állnak meg, mely termékek mennyi ideig vonzzák a tekintetet – számolt be tapasztalatairól a HVG-nek Dejan Nikolicsics, a ComTrade ügyfélszolgálati menedzsere.

Egy budapesti bevásárlóközpontban már szintén működik a videomegfigyelő rendszerek fejlesztésével foglalkozó Intellio Kft. VisiScan névre keresztelt arcfelismerő szoftvere. A pláza nevét titoktartási szerződés védi, de Balogh Szonja, az Intellio kommunikációs vezetője annyit elárult, hogy az üzemeltetőt elsősorban az átmenő forgalom összetétele és a frekventált vásárlói útvonalak érdeklik. „A plázák általában keveset tudnak a vásárlói forgalomról, legfeljebb az üzletek adatait tudják összesíteni. Azzal sincsenek tisztában, hogy a bevásárlóközpont mely pontjain hány vevő fordul meg. Kiderülhet például, hogy egy eldugottnak gondolt és ezért alulárazott üzlethelyiség valójában egyáltalán nem esik ki a vásárlók útvonalából” – magyarázta a HVG-nek a kommunikációs vezető. Ezek az információk profitra válthatóan is hasznosak lehetnek a meglévő bérlőkkel folytatott ártárgyalásokon vagy az új cégek becsábításakor. A szakmabeliek szerint az is elképzelhető, hogy a plázaüzemeltetők ügyfeleik számára értékesítik a minden eddiginél pontosabb marketinginformációkat.

Mintafelismerés. Fokozott figyelemmel kísérik
© Horváth Szabolcs

Az egy felvevőgépes verzióban mintegy ezer euróba kerülő VisiScan a már meglévő kamerahálózaton is működhet, egyszerre 128 pontról érkező képeket képes elemezni. A félszáz magyar és külföldi érdeklődő között a bevásárlóközpontok és hipermarketek mellett akad gépjárműgyártó is, amely autószalonjainak forgalmáról szeretne – szó szerint – pontosabb képet kapni, továbbá annak lehetőségét is mérlegeli, hogy tesztautóiba telepítse a rendszert. Bár az arcfelismerő szoftver elvileg a hirdetők számára is hasznos lehet – megtudhatják, hogy hány, milyen korú és milyen nemű ember mennyi ideig néz például egy plakátot –, a reklámcégek körében az Intellio egyelőre erős ellenérdekeltséget tapasztal.

A biztonságtechnikai szoftver- és hardverfejlesztő mérnökök által 2004-ben alapított, majd a Primus Capital kockázatitőkealap-kezelő által 2005-ben feltőkésített Intellio az úgynevezett mintafelismerésen alapuló technológia segítségével dolgozta ki kiskereskedelemre szabott szoftverét, amely eleinte csak számlálásra volt képes, ma már 95 százalékos pontossággal meghatározza a nemet is. A kormeghatározáson azonban még dolgozniuk kell a fejlesztőknek, egyelőre 50 százalék az esélye annak, hogy hatéves pontossággal sikerül azt belőni. A mesterséges intelligencia elvén alapuló szoftver folyamatosan tanul: minél több arcot lát, annál pontosabb felismerésre képes.

Az új marketingeszköz adatvédelmi vonatkozásai egyelőre tisztázatlanok. Az Intellio szerint alapbeállításban a szoftver nem rögzíti az arcokról felvett képeket, kizárólag névtelen adatokkal dolgozik, ha pedig a felhasználó mégis felvételt szeretne készíteni, ezt csak az adatvédelmi jogszabályok és előírások betartásával teheti meg. Az adatvédelmi biztos irodája szerint nem ilyen egyszerű a helyzet. A biztonsági célokat szolgáló kép- és hangrögzítést a törvény egyértelműen szabályozza, ám a személyes adatok marketingcélú felhasználásának regulái csak a név- és lakcímadatokról, e-mail címekről rendelkeznek, a szintén személyes adatnak tekintendő emberi arcról nem – tájékoztatta a HVG-t az ombudsman irodája. Ilyen ügyben egyelőre nem érkezett beadvány, így vizsgálat sem folyik, az adatvédelmi biztos mindenesetre „fokozott figyelmet” ígér az új technológiával kapcsolatban.

Márk Edina

Tíz évbe telt, mire rájöttünk, hogyan lehet tökéletes a bécsi szelet – Wolfgang Puck és fia a HVG-nek

Tíz évbe telt, mire rájöttünk, hogyan lehet tökéletes a bécsi szelet – Wolfgang Puck és fia a HVG-nek

Budapesten is kitart a jó minőség mellett Wolfgang Puck és fia, Byron Lazaroff-Puck – deklaráltan meg is kérik az árát. A világ egyik legismertebb séfje ma is töretlenül aktív a globális étteremhálózatának ügyeiben, de a Spago éttermeket már fiára bízza. Apát és fiát a menü összeállításáról, az öröklés terhéről, egymással való viszonyukról és arról is kérdeztük, milyen kést használnak. Arról is szó esett, hogy miben erősek a budapesti piacok.