szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Sem a Meteor–M 2-1 meteorológiai műholdat, sem a többi 18, a Vosztocsnij űrbázisról felbocsátott miniszputnyikot nem sikerült célpályára állítani – közölte kedden a Roszkoszmosz. Egyes értesülések szerint a műholdak az Atlanti-óceánban zuhantak.

A Szojuz-2.1b típusú hordozórakéta sikerrel startolt ugyan, ám a Fregat elnevezésű gyorsító fokozat kudarcot vallott – közölte az orosz űrkutatási hivatal, amely először csak annyit mondott, hogy Meteor–M 2-1-el szakadt meg a kapcsolat, a műhold nem jutott el a kijelölt napszinkron pályára.

"A felbocsátás fő feladata a Meteor–M 2-1 napszinkron pályára állítása volt. A Szojuz–2.1b hordozórakéta munkájának eredményeképpen a Fregat gyorsítóblokkból és a Meteor-M űrszerkezetből álló fejblokkot a kijelölt köztes pályára állították, ugyanakkor az első tervezett kommunikációs munkamenet során nem sikerült kapcsolatot létesíteni az űrszerkezettel, mert az nem volt ott a célpályán" – írták.

A TASZSZ a hivataltól származó forrásokra hivatkozva korábban azt írta, hogy feltehetően felrobbant a Szojuz teherűrhajó Fregat nevű gyorsítófokozata. Az Interfax szintén űrhivatali forrásokat emlegetve azt írja, az előzetes adatokból arra lehet következtetni, hogy emberi hiba okozta a bajt, a hordozórakétába és a gyorsító blokkba táplált helytelen adatok miatt ugyanis a Fregat nem kellő tájolásban kapta az első impulzust, ezért a gyorsítóblokk a műholdakkal együtt visszatért a légkörbe, és az Atlanti-óceánba zuhant. A bajt feltehető okáról szólón híreket a Roszkoszmosz hivatalosan nem erősítette meg.

A többi 18 kis méretű űrszerkezet – az orosz Baumanyec-2, a kanadai LEO Vantage, a norvég AISSat-3, a japán IDEA, a svéd SEAM, valamint két amerikai Landmapper-BC, 10 amerikai LEMUR és a német D-Star One – kiegészítő teher volt. A Meteor–M 2-1 feladata a rendkívüli helyzetek és a klíma megfigyelése, és az időjárás-előrejelzés lett volna, egyebek között a polgári repülés számára.

A Föld magnetoszférája mágneses és elektromos mezőinek megfigyelésére szánt SEAM műholdat megépítő konzorciumban egyébként Svédország mellett részt vettek német, ukrán, amerikai, dán, magyar és olasz cégek is.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!