A jelentések az amerikai szenátus hírszerzési bizottságának megrendelésére készültek – írja az MTI –, a Google, a Facebook, a Twitter, az Instagram és más közösségi médiumok adatainak felhasználásával, és tartalmukat, valamint a következtetéseket a bizottság a héten tárgyalja meg. Ezt követően nyilvánosságra hozza a jelentések teljes tartalmát is. Az egyik jelentést a texasi Austinban lévő New Knowledge nevű kiberbiztonsági cég állította össze a Columbia Egyetem és a számítástechnikai kutatásokkal foglalkozó Canfield Csoport együttműködésével, a másik jelentés pedig a nagy-britanniai Oxford Egyetemen készült a közösségi média elemzésével foglalkozó Graphika cég közreműködésével.
Változatlanul aktív beavatkozás tapasztalható több platformon is
- írja a New Knowledge jelentése, amely azt állítja, hogy az orosz internetes kampány jelenleg is tart, és jelenleg Bassár el-Aszad szíriai elnök népszerűsítésével Szíria és a szíriai konfliktus ügyében próbálja meg befolyásolni az amerikai közvéleményt.
Mindkét jelentés szerint a 2016-os amerikai elnökválasztást befolyásolni szándékozó orosz kampányt a szentpétervári Internet Research Agency nevű vállalat irányította, amely az orosz elnök, Vlagyimir Putyin barátjaként számon tartott üzletember, Jevgenyij Prigozsin tulajdonában van. Prigozsin és a vállalat mintegy tucatnyi alkalmazottja ellen februárban a Robert Mueller vezette különleges bizottság vádat emelt az amerikai választásokba történt beavatkozás miatt. A Mueller irányította bizottság a Donald Trump elnökválasztási kampánycsapata munkatársai és oroszok közötti esetleges összejátszást vizsgálja.

Pixabay / TheDigitalArtist
A két jelentés szerint az orosz számítógépes szakemberek a különböző közösségi oldalakon hamis profilokat hoztak létre, de nemcsak a Facebookon, a Twitteren és az Instagrammon - amely eddig is tudott volt -, hanem a YouTube, a Tumblr, a Reddit, a Pinterest a Vine és a Google+ platformjain is. Külön célba vették az amerikai fekete közösségeket, kihasználva az Egyesült Államokban meglévő faji feszültségeket. A közösségi oldalak egy része Donald Trump jelöltségét támogatta, másik részük Hillary Clinton demokrata párti vetélytársát, Bernie Sanderst népszerűsítette - állítják a jelentések.
Az amerikai szenátus a múlt évben többször tartott meghallgatást az orosz beavatkozási kísérletekről, és az új jelentések lényegében megerősítik az ezeken elhangzott megállapításokat.
A Facebook belső vizsgálata szerint a közösségi oldalon 29 millió amerikai felhasználó került közvetlenül interakcióba az oroszok által vásárolt, politikai-közéleti tartalmakkal, és összesen 126 millió amerikai felhasználóhoz jutottak így el a hirdetések, bejegyzések. Az Unhack The Vote szakemberei 250+ olyan weboldalt is találtak, ahol az oroszokkal folytatott kommunikáció nyomaira bukkantak. Az orosz trollok a Twitteren is ott voltak, a mikroblog idén júliusban 70 millió gyanús felhasználót vont ki a forgalomból, de a Facebook és Instagram is tucatjával törölte a hasonló céllal műdkötetett fiókokat. A Facebookot néhány hete azzal vádolták meg, hogy már bőven az elnökválasztás előtt tudtak arról, hogy oroszok bajt fognak okozni az oldalon.
(Kiemelt képünk illusztráció.)
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.