A kutatók leírtak egy olyan folyamatot, amelynek során a napszél a Holdon található kőzetekből vizet tudna létrehozni.

Kémiai folyamat eredményeként létrejöhetnek a víz összetevői a Hold felszínén: a NASA kutatói olyan kémiai folyamatot írtak le, amelyben létrejönnek a víz összetevői a Hold elemei és a napszél révén.

Az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA közlése szerint kutatói számítógépes program segítségével szimuláltak egy olyan kémiai folyamatot, amelynek során a napszél néven ismert töltöttrészecske-áramlatok másodpercenként 450 kilométeres sebességgel záporoznak a Hold felszínének elektronjaira, kölcsönhatásukban hidrogénatomok, a víz alapelemei keletkeznek.

A hidrogénatomok vándorolhatnak a felszínen, és összekapcsolódhatnak a Hold talajának szilícium-dioxidjában található, bőségesen jelen lévő, kötött oxigénatomokhoz, hidroxil-molekulát képezve, mely a víz alkotóeleme – közölte a NASA. "Minden kőzetben megvan a potenciál, hogy vizet képezzen, főleg a napszél hatására" – mondta William Farrell, a NASA Goddard Űrközpontjának plazmafizikusa.

Az Orenthal James Tucker tudós által vezetett kutatócsoport követte a hidrogénatomok életciklusát a Holdon, és megerősítette azt a feltételezést, mely szerint a napszél a kémiai reakciók elsődleges hajtóereje.

A tanulmány szerint: mivel a napszél folyamatosan éri a Hold felszínét, megszünteti a szilícium, a vas és az oxigén kötéseit – ezen kémiai elemek alkotják a Hold talajának nagy részét. Ennek hatására oxigénatomok maradnak hátra, melyek készen állnak arra, hogy hidrogénatomokhoz kapcsolódjanak.

Valószínűleg a Hold egyenlítőjén kevesebb hidrogén található, mivel az itt elhelyezkedő hidrogénatomokat energizálja a Nap, és kiszöknek az exoszférába. A NASA szerint így jóval valószínűbb, hogy a sarkvidékeken alakul ki víz.

Farrel kifejtette: a kutatás eredményei szerint az űrben minden napszélnek kitett szilíciumtömeg alkalmas víz képzésére, ami jó hírt jelent az emberiség távoli űrt felfedező missziói számára.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos eredményeket is ismertető Facebook-oldalát.

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig
45 millió forinttal segítették munkánkat.
Ha neked is fontos a minőségi újságírás, csatlakozz!
Fotókon az M5-ösön történt komoly baleset