Magas vérnyomást okozhat a rostszegény étrend – állapította meg egy nemzetközi kutatás. A kezeletlen magas vérnyomás pedig stroke-ot, szívinfarktust, az artériák és a szívizmok megmerevedését okozhatja, a szív- és érrendszeri betegségek fő előidézője.

A Circulation című folyóiratban megjelent tanulmányukban a szakemberek egereken vizsgálták a magas és az alacsony rezisztens keményítőt tartalmazó étrendek közötti különbséget. Az étkezésben a legtöbb szénhidrát keményítő, amely a gabonamagvakban, a burgonyában és egyéb élelmiszerekben található. Nem minden keményítő szívódik fel, amit megeszünk, azaz rezisztens az emésztéssel szemben.

Az ausztráliai Monash Egyetem tudósai által vezetett kutatócsoport megállapította, hogy az alacsony rosttartalmú étrendet fogyasztók hajlamosabbak a magas vérnyomásra. A kutatók székletátültetést is végeztek mikrobák nélküli egereken, és azt találták, hogy csak azoknál alakult ki magas vérnyomás, amelyek alacsony rosttartalmú mikrobák befogadói voltak.

[Ízre is ugyanolyan: kutatók rájöttek a titokra, hogyan lehet egészséges fehér kenyeret sütni]

"Ez a tanulmány azért jelentős, mert először azonosította, hogy az étrendben lévő rost közvetlenül szabályozza a szív és az érrendszer egészségét" – hangoztatta David Kaye professzor, az ausztráliai Alfred Kórház igazgatója, a tanulmány társszerzője. "A tanulmány egyik páratlan felfedezése az, hogy a bél bakteriális profilja, a mikrobiom szorosan összefügg a magas vérnyomással" – tette hozzá.

Miközben a kutatók elégedettek a tanulmány eredményeivel, egy dolog rejtély maradt számukra. Kaye professzor szerint nem ismerik, hogy milyen mechanizmus okozza a magas rosttartalmú étrend védőképességét a szív- és érrendszeri betegségekkel szemben.