hvg.hu

A Kepler-1649c-re izgalmas körülmények közt bukkant rá a NASA, de ennél is érdekesebb, miféle exobolygóról van szó.

Bár a NASA Kepler-programja 2018-ban hivatalosan is véget ért, a távcső által begyűjtött adatokat a mai napig vizsgálják a tudósok. Egy ilyen munka alkalmával bukkantak rá az addig nem ismert Kepler-1649c-re is, amely egy igen érdekes exobolygó (azaz Naprendszeren kívüli bolygó). A planéta azért tudott eddig “rejtőzködni”, mert az adatokat vizsgáló számítógép valamiért rosszul kategorizálta a róla szóló információkat. Így aztán a tudósok sem figyeltek fel rá. Egy második, és immár helyes analízis viszont felfedte az új bolygót.

A Kepler-1649c nem olyan, mint a többi, Naprendszeren kívüli planéta, amit három dologgal is alátámasztottak a kutatók. A bolygó egyrészt nem sokkal nagyobb, mint a Föld (a mérete mindössze 1,06-szorosa a mi bolygónk paramétereinek), emellett az úgynevezett lakható zónán belül található. Ez azt jelenti, hogy igen nagy esély van rá, hogy a felszínén lévő víz állandóan folyékony állapotban van jelen, ami ugyebár elengedhetetlen feltétele az általunk ismert élet kialakulásának.

A harmadik, és talán legizgalmasabb jellemző, hogy a Kepler-1649c egy vörös törpe körül kering, amelynek a fénye a bolygó 75 százalékát képes elérni. A tudósok ennek alapján úgy vélik, hogy a planéta felszínén nagyjából olyan lehet a hőmérséklet, mint amilyet a Földön tapasztalni. Az egyedüli probléma, hogy a bolygó csillaga kisebb és hűvösebb is, mint a mi Napunk, illetve eleve közelebb is vannak egymáshoz. Minden más paraméter viszont stimmelni látszik, így a NASA szerint a Kepler-1649c potenciálisan lakható planétának nevezhető. (A korábban felfedezett Gliese 581 c vagy a Kepler-452b szintén a lakható övezeten belül fekszenek.)

Az újonnan felfedezett bolygó közelében egy második planétát is találtak a kutatók, akik nem tartják kizártnak, hogy idővel egy harmadikra is rábukkannak. Ez azonban akár hónapokig is elhúzódhat, mivel óriási információmennyiséget kell átnézniük. A frissen felfedezett Kepler-1649c-t egyébként, bármennyire is szeretnék, testközelből soha nem lehet majd megpillantani – a mai technikával legalábbis biztosan nem. Ennek legfőbb oka, hogy 300 fényévre van tőlünk.

Már egy sima kisbuszt is a Nürburgringen tesztelnek – videó