hvg.hu

A Napot vizsgáló Parker Solar Probe nevű űrszonda még 2020 nyarán készített fényképet a Vénuszról, amin látni lehet az Aphrodite Terra nevű magasföldet. Hogy miért, azt egyelőre a NASA tudósai sem értik.

Még 2018-ban indult útnak a NASA egyik legkülönlegesebb űrszondája. A Parker Solar Probe feladata, hogy a Napot vizsgálja, méghozzá olyan közelségből, amilyenre még az emberiség történetében soha nem volt példa. Az egység már több lenyűgöző felvételt is hazaküldött a csillagunkról, illetve sebességi és távolsági rekordot is felállított.

Ahhoz azonban, hogy a szerkezet közelről tudja tanulmányozni a Napot, a Vénusz segítségére is szüksége van. A bolygó gravitációs ereje segítségével tud ugyanis közelebb kerülni az égitesthez, hogy aztán újra eltávolodjon tőle, majd újra kezdődjön a gravitációs játék.

Megjött az első 22 GB adat az űrszondától, ami minden eddiginél közelebb repült a Naphoz

A NASA sokkal több adatot kapott az egy évvel ezelőtt felbocsátott Parker Solar Porbe-tól, mint amire előzetesen számítottak.

A szerkezettel a NASA tudósai két legyet üthetnek egy csapásra. Amellett ugyanis, hogy a Napot tanulmányozhatják, a Vénuszról is készíthetnek néhány felvételt. Az egység ezt meg is tette, méghozzá a Wide-field Imager nevű műszerével. A fotót még 2020 júliusában lőtte az egység, akkor, amikor harmadjára járt a szonda a Vénusz közelében.

Az adatok feldolgozása után még a NASA tudósait is meglepte a fénykép. Eredetileg ugyanis arra számítottak, hogy a Vénusz vastag, szén-dioxidban gazdag felhői megakadályozzák majd, hogy meglássák a bolygó felszínét. Az egység azonban képes volt azokon átlátni, így a szakemberek megláthatták az Aphrodite Terra névre keresztelt magasföldet, ami a bolygó egyenlítője közelében helyezkedik el, és ahol nagyjából 30 Celsius-fokkal alacsonyabb a hőmérséklet, mint a magasföldet körülvevő területen.

Brian Wood asztrofizikus szerint a szonda a bolygó hőemisszióját is sikeresen rögzítette. Az elkészített kép pedig hasonló ahhoz, amint a japánok saját szondája készített. Ez a szerkezet az infravörös tartományához közeli tartományban figyeli meg a Naprendszer második bolygóját.

Az, hogy a Parker Solar Probe ilyen képet készített, két dolgot jelenthet. Vagy arról van szó, hogy a szonda kamerája képes az infravörös közeli tartományban is képeket készíteni – aminek köszönhetően az eddigiektől eltérő módon is vizsgálhatják a Napot –, vagy azt, hogy a Vénusz felhőrétegében van egy eddig fel nem fedezett "ablak", amin keresztül könnyebben megfigyelhető az égitest felszíne.

Hogy kiderüljön, pontosan melyik megoldás a helyes, a NASA szakemberei újabb fényképeket készítettek a Vénuszról, ezeket április környékén adhatják majd közre.

Végignézte az internetre feltöltött macskás képeket a mesterséges intelligencia, már sajátokat is készít