szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A szakértők szerint a Meta új virtuálisvalóság-szemüvege, a Quest Pro olyan kapukat nyithat meg a hirdetők számára, amilyenekről korábban nem is álmodhattak.

Mark Zuckerberg kedden rántotta le a leplet a Quest Pro virtuálisvalóság-szemüvegről, amit inkább munkára, mintsem szórakozásra tervezett a cég. Ez egy viszonylag vékony eszköz, ami fejlettebb, mint a Quest 2, és kapott néhány új funkciót is.

Ami ennél is érdekesebb – hívja fel rá a figyelmet a Gizmodo –, az azok a kamerák, amik az arc és a szem mozgását követik. Emiatt Eye Tracking Privacy Notice címmel egy új részt is betett az adatvédelmi szabályzatába a Meta. Ennek lényege, hogy a kamerák informcáiót gyűjtenek a felhasználóról annak érdekében, hogy a lehető legjobb élményt biztosítsa a platform. Azt ugyan szó szerint nem írja le a vállalat, hogy ezeket marketingcélokra fogják használni, de a megfogalmazás nagyjából annyit tesz:

a személyre szabott hirdetések miatt van rá szükség

– jegyzi meg a lap. Ezt a cég vezetői is elismerték.

Jópofa ez a metaverzum dolog, de mégis mire fogjuk használni?

A metaverzum még távoli víziónak tűnik, ám egyes kapcsolódó technológiai megoldások már jelenleg is komoly üzleti lehetőséget tartogatnak. A PwC legfrissebb felmérésben ötezer amerikai fogyasztó és ezer üzleti vezető bevonásával vizsgálta, hogy a két csoport hogyan indul neki a metaverzum megismerésének.

Nick Clegg, a Meta globális ügyekért felelős vezetője a Financial Timesnak adott interjújában úgy fogalmazott, a szemkövetési adatok azért kellenek, hogy jobban megérsték, „az embereket érdekel-e egy reklám, vagy nem”. Márpedig a szem és az arc megfigyelése nemcsak egyszerű adatot jelent, hanem minden eddiginél nagyobb információval bír a cég számára, hiszen ezzel leveheti az emberi érzelmeket.

Ray Walsh, a ProPrivacy digitális adatvédelmi kutatója szerint ha a vállalat azt látja, hogy valaki ránéz egy órahirdetésre, tíz másodpercig nézi és mosolyog, akkor minden bizonnyal azon gondolkodik, hogy meg tudná-e venni magának. „Ez több információt ad, mint eddig bármi” – emelte ki.

Ünnepelni akarta az újabb sikert Mark Zuckerberg, rögtön mém lett belőle

A Meta által megalkotott Horizon Worlds virtuális világ komoly kritikát kapott, miután Mark Zuckerberg megosztott belőle egy képet.

A szakember úgy véli, hogy a projekt sikeressége attól függ, hogy mennyire jó a metaverzum. Ha a szem és az arc mozgása kellően finoman jelenik meg a virtuális valóságban, akkor valószínűleg senki sem fogja letiltani az adatok gyűjtését, mert akkor ő rezzenéstelen arccal fog üldögélni, míg avatarja mosolyog. Fontos kérdés az is, hogy a szabályozó hatóságok mennyire fogják engedni ezt a fajta adatgyűjtést, vagy mennyire lesznek képesek akadályt gördítené elé.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!