130 centis hajtóművel próbálgatnak valamit, ami feje tetejére állíthatja a repülést
A következő évtizedben már jóval hatékonyabb hajtóművekkel repülhetnek a kereskedelmi járatok. A NASA ehhez egy francia fejlesztést tart ígéretesnek.
hvg.hu
Ha valóban szeretné az emberiség megállítani a globális felmelegedést, de nem hajlandó lemondani a mostani kényelméről, akkor olyan fejlesztésekre lesz szükség, amelyek környezetbarát módon tudják ugyanazt a kényelmet biztosítani. Az egyik ilyen fejlesztést igénylő terület a légiközlekedés, a repülőgépek ugyanis jelentős mennyiségű szén-dioxidot juttatnak a légkörbe.
A helyzetnek két megoldása lehetséges: vagy elektromos repülőgépeket kell alkalmazni, vagy olyan hajtóműveket kell fejleszteni, melyek jóval hatékonyabbak a mostaniaknál. Ez utóbbin a NASA mérnökei is dolgoznak, a szakemberek pedig nemrég egy kicsi, csupán 130 centiméter hosszúságú hajtóművön végeztek teszteket.
NASA
A DART (Dgen380 Aero-Propulsion Research Turbofan) nevű fejlesztés nagyjából feleakkora, mint amekkora hajtóműveket jelenleg a kisebb repülőgépeknél használnak. Természetesen ez nem egy kész hajtómű, csupán egy prototípus – arra viszont tökéletesen alkalmas, hogy úgy teszteljék le a hajtóművek alkatrészeit, hogy egy teljes méretű rendszerre lenne szükségük. Ezzel komoly összegeket lehet spórolni.
A miniatűr hajtóművet a francia Akira nevű cég építette, a NASA pedig 2017-ben vásárolta meg. Az eszköz nagyon erőteljes, kialakításának köszönhetően pedig a beáramló levegő nagy része megkerüli a motor magját. Utóbbi tulajdonsága további két dolgot eredményez: alacsony fogyasztást és halkabb működést.
A Rolls-Royce egy Boeing 747-es segítségével teszteli új, Pearl 10X nevű hajtóművét, melyet elsőként a francia Dassault legújabb üzleti repülőgépei kaphatnak meg.
A NASA tervei szerint 2030-ra készülhet el egy új, a fogyasztás szempontjából rendkívül hatékonyan működő hajtómű, amit a következő évtizedben már a kereskedelmi repülőgépek is használhatnak.
A magyar vasút olyan, mint a magyar oktatás vagy az egészségügy: rendkívül elhivatott emberek hatalmas munkája kell ahhoz, hogy ellensúlyozzák, mennyire kevés pénzt ad az állam. Ami pénz a vasútra megy, az arra jó, hogy a menetrend ne nagyon romoljon, a legrosszabb kocsikat lecseréljék, na és hogy a Budapest–Belgrád vasút épüljön.