Legyőzte az embert a mesterséges intelligencia a szimulált légiharcban
Kínai kutatók olyan mesterséges intelligenciát fejlesztettek, ami képes előre jelezni, hogyan fog manőverezni egy ellenséges pilóta.
HVG
Kínai Northwest Institute of Mechanical & Electrical Engineering kutatói azt állítják, hogy sikerült olyan mesterséges intelligenciát (MI) fejleszteniük, ami képes legyőzni az emberi pilótákat a szoros légi összecsapásban. A South China Morning Post beszámolója szerint a szakemberek ehhez fejlett infravörös képalkotást és a mesterséges intelligencia vezérelte prediktív modellezést alkalmaztak. A módszer képes volt megjósolni az ellenséges gép mozgását, miközben a szárny és a farok mozgására összpontosított.
A korábbi MI-alapú rendszereknek komoly problémát okozott, ha az emberi pilóták hirtelen manővereket hajtottak végre a repülőgéppel. Emiatt ezek hatékonysága egy ponton túl korlátokba ütközött. Ahhoz, hogy ezt a problémát orvosolják, a szakemberek a YOLOv8 nevű neurális háló egy módosított változatát használták fel. A rendszer a segítségével elemzi az infravörös képeket, hogy felismerje az ellenséges gép – például egy F-15-ös vadászgép – egyes, a manőverezéshez használt elemeinek milliméter pontosságú deformációját.
Ezek az információk egy rövid távú memóriában tárolódnak el, ami lehetővé teszi a mesterséges intelligencia számára, hogy előre kiszámítsa a manővert még azelőtt, hogy az ténylegesen megtörténne.
A kutatók szerint a szimulációk tízszeres javulást mutattak az előző fejlesztésekhez képest, ami már elegendő ahhoz, hogy a légvédelem lövedékei képesek legyenek a manőverező gépek pilótafülkéjét is eltalálni.
A Manus nevű mesterséges intelligencia képes önálló döntéseket hozni, és már nemcsak segíti az ember munkáját, hanem el is végzi azt. Kínai fejlesztés, ami az Egyesült Államok vezető szerepét is megkérdőjelezi.
A szakemberek szerint, bár a manőverezés a pilóta ösztöneitől és kiszámíthatatlanságától függ, a műveletnek vannak fizikai előjelei, amiből képes dolgozni a rendszer. A szimulált tesztek során egy F-15-ös gyors emelkedésbe kezdett, míg egy másik az ellenséges tűz elkerülése érdekében manőverezett. Mindkét mozgás a vezérlőfelületek erős koordinációját teszi szükségessé, a mesterséges intelligencia viszont képes volt ezredmásodperces pontossággal kiszámítani a várható lépést, így eltalálni a pilóta vezette járművet.
Egy ilyen rendszer a jövőben komoly előnyt adhat a kínai vadászpilóták számára, ha a repülőgépeiket ilyen technológiával szerelik fel.
Fél évig 5-6 ember volt kíváncsi a kertészeti tanácsaira, ma már közel kétszázezres követő tábora van Szomoru Miklós „Egy kertész kertje Pilisszentkereszten” blogjának. A kertészmérnök szerint, aki brit mintára magánkert-látogatásokat is szervez, nem kell heti 8 óránál többet dolgozni azért, hogy bárkinek virágzó oázássá váljon a kertje. Erre a legjobb példa virágpompában úszó birodalma.