Számos kutatás foglalkozott már a kávé szervezetre gyakorolt hatásaival, és az eredmények azt mutatják, érdemes fogyasztani belőle. Előnyei közé sorolják többek között, hogy csökkenti a demencia kialakulásának kockázatát, hasonló hatása lehet a szívproblémák kialakulására is, és úgy általánosságban is hozzájárulhat az egészséghez. A listát most az ír Corke-i Egyetem kutatói bővítették tovább.
Kutatásukban 31 olyan személyt vizsgáltak, akik napi 3-5 csésze kávét fogyasztottak, és összehasonlították az egészségügyi adataikat, valamint a jóllét érzését 31 olyan személyével, akik nem szoktak kávézni.
A vizsgálat kezdetekor nem volt különbség a két csoport között a testtömegindex, a vérnyomás, a stressz, a szorongás, a depresszió, a gyomor-bélrendszeri tünetek, az alvásminőség vagy a fizikai aktivitás tekintetében – írja a Science Alert. A kávéfogyasztóknál azonban jelentős változások mutatkoztak a vérükben található immunmarkerek, valamint a bélrendszerükben található egyes mikrobatörzsek szintjében.
A kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy a különbségek kialakulásához van-e bármi köze a koffeinnek. Hogy ez kiderüljön, a kutatók a 31 kávéfogyasztónál két hétre leállították a kávézást, majd két hét elteltével újraindították. Ekkor azonban 16 fő kapott koffeines, 15 pedig koffeinmentes kávét. A vizsgálat három héten át tartott, a résztvevők pedig nem tudták, melyiket fogyasztják.
https://hvg.hu/elet/20251215_A-kave-kifejezetten-egeszseges-de-nem-mindegy-hogyan-isszuk
A kutatók megállapították, hogy a bélmikrobiom mintázatai az újraindult fogyasztás után minden résztvevőnél a kávézáshoz kapcsolódó eltolódásokat mutattak, függetlenül attól, hogy koffeines vagy koffeinmentes italt kaptak. Az eredmények arra utalnak, hogy egyes bélmikrobák érzékenyek lehetnek a kávéra, és teljesen mindegy, hogy abban van-e koffein, vagy nincs.
A Nature Communications című tudományos lapban megjelent publikáció szerint mindkét kávéfajta csökkentette a stresszt, a depressziót, az impulzivitást és a gyulladást, miközben javította a hangulatot és a kognitív teljesítményt. A vizsgálat kezdetén és a koffeinfogyasztás újrakezdése után a kávéfogyasztók nagyobb impulzivitást és érzelmi reakcióképességet mutattak, mint a kontroll csoport tagjai.
A koffeinmentes kávé kapcsán megállapították, hogy az javította az alvásminőséget, a fizikai aktivitást és a memória teljesítményét.
Az eredmények arra utalnak, hogy a koffeinnek specifikus hatásai lehetnek a hangulatra és a kognitív készségekre, ugyanakkor még a koffeinmentes kávé is hatással lehet a bél-agy kapcsolatra.
John Cryan mikrobiológus, a tanulmány szerzője szerint az eredmények azt mutatják, hogy a koffeines és a koffeinmentes kávé fogyasztása eltérő, de egymást kiegészítő módon lehet hatással az egészségre.
Bár a kutatás kicsi mintával készült, az eredmények jól reflektálnak azokra a korábbi megállapításokra, amelyek szerint a kávéfogyasztásnak jótékony hatása van a szervezetre.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos felfedezésekről is hírt adó Facebook-oldalát.