Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"33262707-2763-4a07-a9f4-44c9f778004d","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"A kormány által felemelt adó miatt a főváros a csőd szélén áll, Karácsony Gergely a BKK-tól kért pénzmegtakarítási vészforgatókönyvet. A budapesti közösségi közlekedés valójában máris katasztrofálisan alulfinanszírozott, a BKV „belső adóssága” az elmaradt beruházások miatti meghaladja a 800 milliárd forintot. Érdemi spórolásra csak visszafordíthatatlan leépítés árán lenne lehetőség, ami hatalmas társadalmi károkkal járna.","shortLead":"A kormány által felemelt adó miatt a főváros a csőd szélén áll, Karácsony Gergely a BKK-tól kért pénzmegtakarítási...","id":"20250530_szolidaritasi-ado-bkk-bkv-finanszirozas-megtakaritas-jaratritkitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/33262707-2763-4a07-a9f4-44c9f778004d.jpg","index":0,"item":"4c917652-ccf9-4c2e-8b89-eddb11b90907","keywords":null,"link":"/360/20250530_szolidaritasi-ado-bkk-bkv-finanszirozas-megtakaritas-jaratritkitas","timestamp":"2025. május. 30. 06:30","title":"Ha Orbán vagy Karácsony nem húzza félre a kormányt, közlekedési apokalipszis jöhet Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1cc6eed7-ccbd-4577-845f-61917d4bc98b","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Nekik kell gondoskodniuk a megfelelő helyszínről.","shortLead":"Nekik kell gondoskodniuk a megfelelő helyszínről.","id":"20250530_Falusi-ATM-ek-onkormanyzatok-feladata-helyszin-kijelolese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1cc6eed7-ccbd-4577-845f-61917d4bc98b.jpg","index":0,"item":"a6a34c9c-b651-4a03-a208-d7dcc81aae4d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_Falusi-ATM-ek-onkormanyzatok-feladata-helyszin-kijelolese","timestamp":"2025. május. 30. 07:42","title":"Falusi ATM-ek: Meghatározták, mi lesz az önkormányzatok dolga","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ddea13b0-8f46-41fb-a8da-0a4fa9ab2e7a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Húszmilliárd forinttal növelte a cég a magyarországi bevételét egy év alatt.","shortLead":"Húszmilliárd forinttal növelte a cég a magyarországi bevételét egy év alatt.","id":"20250530_rossmann-profit-nyereseg-beszamolo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ddea13b0-8f46-41fb-a8da-0a4fa9ab2e7a.jpg","index":0,"item":"51b56e22-4db6-44b6-9f18-6e4e28fa40a6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_rossmann-profit-nyereseg-beszamolo","timestamp":"2025. május. 30. 17:31","title":"4,7 milliárdos profitot hozott a Rossmann, mielőtt jött Nagy Márton az árrést szabályozni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"afcacd5b-661d-437b-9942-85633a3ae5c0","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A turai kastélyszállóhoz kapcsolódó két cég közül az egyik majdnem százmillió forint mínusszal zárt, a másik viszont nyereséges lett.","shortLead":"A turai kastélyszállóhoz kapcsolódó két cég közül az egyik majdnem százmillió forint mínusszal zárt, a másik viszont...","id":"20250530_tiborcz-istvan-tura-kastely-szalloda-beszamolo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/afcacd5b-661d-437b-9942-85633a3ae5c0.jpg","index":0,"item":"0229989c-7a9a-4853-8d94-e15a8b706c49","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_tiborcz-istvan-tura-kastely-szalloda-beszamolo","timestamp":"2025. május. 30. 10:54","title":"Veszteséget hozott Tiborcz Istvánnak a turai kastély, de így is összejött 31 millió forint osztalék","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35582785-38ce-4d7b-9d08-f01b65d9b688","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy friss jelentés szerint a Meta a jövőben viselhető eszközöket szállíthat majd a hadseregnek, méghozzá az Oculus VR alapítójával közösen. A katonák ennek köszönhetően jobban láthatnak és hallhatnak majd a harctéren.","shortLead":"Egy friss jelentés szerint a Meta a jövőben viselhető eszközöket szállíthat majd a hadseregnek, méghozzá az Oculus VR...","id":"20250530_amerikai-hadsereg-viselheto-eszkozok-meta-oculus-palmer-lucky","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35582785-38ce-4d7b-9d08-f01b65d9b688.jpg","index":0,"item":"4add8155-8282-4b19-8dd3-c0b02e5157ae","keywords":null,"link":"/tudomany/20250530_amerikai-hadsereg-viselheto-eszkozok-meta-oculus-palmer-lucky","timestamp":"2025. május. 30. 12:03","title":"A hadseregnek gyárthat csodaszemüveget a Meta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a53f90e5-aa8b-46af-a8d9-d8625fb5062b","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Vági Bence társulatának Walk My World című előadása ősztől látható a Millenárison. A próba során húsz métert repülő artistákat és hajukon lógó művészeket is láttunk.","shortLead":"Vági Bence társulatának Walk My World című előadása ősztől látható a Millenárison. A próba során húsz métert repülő...","id":"20250530_Beneztunk-a-Recirquel-uj-produkciojanak-kulisszai-mogefotok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a53f90e5-aa8b-46af-a8d9-d8625fb5062b.jpg","index":0,"item":"e9cbaca6-aec0-4085-a3db-05072a6ba3db","keywords":null,"link":"/kultura/20250530_Beneztunk-a-Recirquel-uj-produkciojanak-kulisszai-mogefotok","timestamp":"2025. május. 30. 11:33","title":"Benéztünk a Recirquel új produkciójának kulisszái mögé – fotók!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b77876d-0b62-431c-857b-9aad05c84f58","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"Júniustól a késési biztosítás is megérkezik az új alkalmazásba.","shortLead":"Júniustól a késési biztosítás is megérkezik az új alkalmazásba.","id":"20250530_mav-applikacio-vonatjegy-buszjegy-vasarlas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b77876d-0b62-431c-857b-9aad05c84f58.jpg","index":0,"item":"7be68428-f528-4fb2-97f9-3c188a5f688a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_mav-applikacio-vonatjegy-buszjegy-vasarlas","timestamp":"2025. május. 30. 11:06","title":"Fejlesztés a MÁV appjában: már vonat- és buszjegyet is lehet benne venni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"949b8f8f-d060-4c2d-84d1-bba5cb23051b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Már nem kell 4:5-ös képarányban feltölteni a fotókat az Instagramra, így alul-felül elbukva számos részletet. ","shortLead":"Már nem kell 4:5-ös képarányban feltölteni a fotókat az Instagramra, így alul-felül elbukva számos részletet. ","id":"20250530_meta-instagram-uj-keparany-fotok-feltoltese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/949b8f8f-d060-4c2d-84d1-bba5cb23051b.jpg","index":0,"item":"074e18f4-03a5-4e30-afd1-236f2c838cea","keywords":null,"link":"/tudomany/20250530_meta-instagram-uj-keparany-fotok-feltoltese","timestamp":"2025. május. 30. 15:03","title":"Új képességgel bővült az Instagram, vége a fotók vagdosásának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Sorra hárulnak el a repülőgépen való mobilozás sokáig ledönthetetlennek hitt technikai akadályai. A legfőbb nehézség azonban megmaradt: a csöndet előnyben részesítő utasok ellenállása.
A dohányzás tilalma már olyannyira természetes a repülőgépeken, hogy az erre figyelmeztető, alkalmanként fölvillanó feliratokat már le is szerelhetnék. Akár szükség is lehet a helyükre: több terv is készült arra, hogy a fedélzeten újra használni lehessen a mobiltelefonokat, márpedig akkor a tilalmas időszakokat is jelezni kell.
Az ír Ryanair fapados légitársaság augusztusban jelentette be, hogy jövőre megkezdi egy távközlési rendszer fölszerelését Boeing 737-es gépekből álló flottájára. A szállító, a genfi székhelyű OnAir cég - az Airbus európai repülőgépgyártó konzorcium és a SITA információtechnológiai társaság vegyesvállalata - elképzelése szerint a fedélzeten egy vevőberendezéssel összegyűjtik a kimenő mobilhívásokat, majd egy műholdra sugározzák, amely továbbítja azokat a földi hálózatra. Az OnAir rendszerét jövőre kipróbálja az Air France francia légitársaság is egy Európa és Észak-Afrika között közlekedő Airbus A318-ason, de ismerkedni akar a technológiával például a BMI brit regionális társaság és a portugál TAP is.
Az Atlanti-óceán túlpartján is kísérleteznek. Az American Airlines már két éve tesztelt egy, az OnAir által kínálthoz hasonló megoldást. A repülőgépek kommunikációs rendszerével foglalkozó coloradói AirCell ötlete szerint a közvetítő nem műhold lenne, hanem speciális, az óránként akár ezer kilométeres sebességgel haladó utasszállító gépről érkező jeleket venni képes földi tornyok hálózata. A tenger feletti mobilozásra persze ez nem kínál megoldást, előnyt jelent viszont a jelenlegi helyzethez képest, amikor csak kis magasságból érhető el a hagyományos mobilhálózat, amelyet ráadásul a repülőről érkező hívás az átlagnál jobban leterhel.
A gond minden esetben az, miként lehet felülírni a légi mobilozás világszerte érvényes tilalmát, amit arra hivatkozva vezettek be - az Egyesült Államokban például 1991-ben -, hogy a készülékekből kibocsátott jelek zavarják a repülőgépek navigációját. A tiltás eredetileg más elektronikai eszközökre, például a hordozható cd-lejátszókra is vonatkozott. Ezekről azonban bebizonyosodott, hogy ártalmatlanok, ezért mind több légitársaság engedélyezi használatukat.
Vitatják a kifogásokat (Oldaltörés)
Az elektronikai eszközök használatának veszélye már a légi irányítási, illetve repülési navigációs és rádiótechnikai kérdésekben tanácsadó szerepet betöltő amerikai nonprofit társaság, az RTCA 1963-as tanulmányában felmerült. Két évtizeddel később újabb mérésekkel állapították meg, hogy ez a kockázat rendkívül alacsony, legfeljebb olyan, a repülőgép számára "megpróbáltatást" jelentő helyzetekben jelenthet valós veszélyt, mint a fel- és leszállás. A tilalom így ma már a világ legtöbb légitársaságánál a repülésnek erre a fázisára szorítkozik, az utazómagasság elérése után általában be szabad kapcsolni a cd-lejátszókat, a videojátékokat vagy a hordozható számítógépeket.
Ugyanezt szeretnék elérni a mobiltelefonokkal is, amelyek a brit polgári légügyi hatóság (CAA) egy tanulmánya szerint főleg az 1984 előtti fedélzeti navigációs rendszerekben okozhatnak zavart. De még ez is csak elvi lehetőség - tromfolnak a tilalom feloldásának támogatói -, amit igazi bizonyíték nem támaszt alá.
Az USA űrkutatási hivatala, a NASA eddig csaknem 70 ezer repülés közbeni problémáról gyűjtött be anonim jelentéseket. Ezek között alig félszáz esetben gyanítottak elektronikus készülékek használata miatti interferenciát. 1995 májusában például egy Boeing 737-esen megbolondult az első tiszt elektronikus iránytűje, s miután kikapcsoltatták az egyik utas cd-lejátszóját, megjavult. Egy hat évvel ezelőtti washingtoni kongresszusi meghallgatáson viszont az RTCA és a CAA elismerte, hogy ellenőrzött körülmények között nem sikerült bebizonyítani az elektronikus készülékek zavaró hatását. Az amerikai Boeing repülőgépgyár például megvette egy utas laptopját, amely a kapitány szerint megbolondította a robotpilótát, ám ugyanazon az útvonalon ugyanazt a számítógépet ugyanazon az ülésen használva a hiba nem ismétlődött meg.
Lobbi mindkét oldalon (Oldaltörés)
Az üzemanyagárak emelkedésével küzdő légitársaságok persze azért lobbiznak a fedélzeti mobiltelefonálás engedélyezéséért, mert az emelt díjas tarifákból származó bevételeken osztoznának a távközlési szolgáltatókkal. A jelenlegi megoldás, az ülések háttámlájába épített, műholdas technológiát használó telefon ugyanis nem csábítja az utasokat. Az Egyesült Államokban például a Verizon Communications telefontársaság az idén bejelentette, hogy az év végéig fölszámolja az ilyen szolgáltatást kínáló Airfone vállalkozását.
A mobilkészülékek használata előtt azonban nem csupán technikai akadályok állnak. Az USA-ban például a belbiztonsági minisztérium azért sem pártolja a tilalom feloldását, mert attól tart, hogy ezzel megkönnyítenék a terroristák kommunikációját, esetleg egy, a fedélzeten elhelyezett pokolgép távolról történő beindítását. A legnagyobb ellenállást viszont egyes utasok tanúsítják: különböző felmérések szerint legalább a megkérdezettek háromnegyede irtózik attól a gondolattól, hogy a bezártság érzését keltő utastérben kénytelen legyen mások csevegését hallgatni. A légitársaságok persze erre is tudnának megoldást: ezt célozná a dohányzás tilalma helyén feltűnő felszólítás a mobiltelefonálás beszüntetésére vagy akár a hangátviteli szolgáltatás technikai letiltása például a hosszú utakon, alvásidőben.
Ám könnyen lehet, hogy a repülés közbeni mobilozás dilemmáját a technológiai fejlődés írja felül. A jövő sokak szerint a repülőgépen nyújtott nagy sávszélességű internetkapcsolaté, amelyre a világhálón keresztüli hangátvitelt lehetővé tevő - igaz, a többi utast ugyanúgy zavaró - VoIP telefonkészülékek csatlakoztathatók. A technológiai lehetőség már adott, ám egyelőre gondok vannak az üzleti modellel.
A Boeing például idén augusztusban bejelentette, hogy az év végéig - hacsak nem talál rá a finanszírozást vállaló vevőt - megszünteti a légi utasoknak nagy sávszélességű internetet kínáló, Connexion nevű szolgáltatását. A becslések szerint 1,5 milliárd dollárért kifejlesztett és 2004-ben nagy felhajtással elindított, műholdas kapcsolatot nyújtó Connexionhoz ugyanis csupán kilenc légitársaság csatlakozott, és a teljes útra mintegy 30 dollárért kínált lehetőségre nem akadt elegendő érdeklődő.