Tetszett a cikk?

Hétfőn autóbuszt állított be a railjet helyett a Bécs-Budapest vasútvonalon az osztrák államvasutak.

A 21. század vonataként aposztrofált osztrák csodavonat, a railjet mindössze egy nappal korábban kezdte meg üzemelését, miután szombaton, utasok nélkül, az osztrák, a magyar, a német vasúttársaságok vezetői, valamint az osztrák infrastruktúrális miniszter elégedetten próbálták ki az új létesítményt. Két év alatt állították üzembe az egyelőre az intercityk tempójávak közlekedő, egyenként hét szerelvényből álló vonatot, amely Ausztriában elsőként, három osztályú. Azaz a hagyományos első és másodosztály mellett egy úgynevezett prémiumosztályt is kínál, mindössze 16 hellyel. Ahol a repülőgépekéhez hasonló, hátradönthető támlájú székeken ülhetnek, különlegesen finom ételeket és italokat fogyaszthatnak az utasok, s az első osztályénál 30 százalékkal drágább jegyek árában az ingyenes újságkínálat is beletartozik. A tervek szerint a Budapest-Bécs-München és a Bécs-Bregenz-Zürich járatokon közlekedő vonatok sebességét folyamatosan növelik, ahogyan ennek majd a technikai feltételek megfelelnek, végső változatban a vonat eléri majd az órákénti 230 kilométeres sebességet.

Talán nem is olyan nagy baj, hogy a magyarországi sztrájk egyelőre csak egy budapesti napot engedett a jelenleg Bécs és Salzburg között közlekedő járatnak, az osztrák zöld párt szerint ugyanis erősen kétséges a Siemens által gyártott railjet készenléte, legalábbis, ami a nagysebesség mindennapos alkalmazását illeti. A zöldek birtokába került egy titkos határozat az építés és az üzembeállítás jóváhagyásáról, amelyet az osztrák közlekedési minisztérium bocsátott ki november 19-én. Ebből az derül ki, hogy a beruházás még nem fejeződött be maradéktalanul, a minisztérium viszont kvázi biankó csekket adott ki a Siemensnek, amely megígérte, hogy a felsorolt hiányosságokat meg fogja szüntetni. A zöldek szerint a felsorolt hibák olyan számosak, hogy azokat december 14-ig lehetetlen kijavítani. A hiányosságok állítólag még a munkavédelemre is kiterjedtek. A railjet a zöld párt közlekedési szakértője, Gabriela Moser szerint azért startolhatott a tervezett időpontban, mert a Siemens vezetése erőteljesen interveniált a szociáldemokrata Werner Faymann kancellárnál.

Földvári Zsuzsa

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!