Olyan problémák adódtak a Lion Air indonéz légitársaság október 29-én tengerbe zuhant gépének utolsó előtti útján, amelyek miatt a gépnek nem lett volna szabad repülnie, amíg a meghibásodást nem javították ki. A feketedobozból származó adatok azt mutatják, hogy a gép utolsó útján a pilótáknak súlyos problémáik voltak a gép irányításával - derült ki egy, a katasztrófa okait feltáró előzetes vizsgálat alapján.
Az indonéz közlekedésbiztonsági bizottság (KNKT) által lefolytatott vizsgálat szerint a Lion Air október 29-én lezuhant Boeing 737 MAX 8 típusú gépének irányításával már rögtön indulás után gondok adódhattak.
A zuhanás azért következhetett be, mert bekapcsolt az automata biztonsági rendszer egy olyan funkciója, amely lefelé húzta a gép orrát. A gép a repülés 11. percében óránkénti 724 kilométeres sebességgel csapódott a Jávai-tengerbe. A fedélzeten tartózkodó 189 ember életét vesztette.
Peter Lemme repülési és műholdas hírközlési szakértő, aki korábban mérnökként dolgozott a Boeingnek, közzétett egy elemzést blogján, amelyben kifejtette, hogy a MAX a népszerűnek számító Boeing 737 gépének legfrissebb változata. Ez a jármű olyan automata biztonsági rendszerrel van felszerelve, amely a gép orrát lefelé nyomja, ha a szenzorok azt érzékelik, hogy az orr túl magasan van, ami a repülőgép átesését okozhatja. Lemmer halálos fogócskaként írja le a történteket, melyben a rendszer a gép orrát lefelé nyomja, a pilóták pedig korrigálnak, és az egész öt másodperccel később kezdődik előről. Ez a folyamat 26-szor történt meg a szerencsétlenül járt indonéz gép 11 perces útján.
Lemme szerint a pilóták nem ismerték fel a helyzetet és ezért nem követték azt az ismert eljárásrendet, amely az automata biztonsági rendszer helytelen működésének korrigálására szolgál.