Európa gazdasági tevékenysége lassulni fog a magas energia- és élelmiszerárak, az ellátási lánc szűk akadozása és az ukrajnai háború alakulásának bizonytalansága miatt a következő negyedévben. Azokban az országokban, ahol a növekedés különösen alacsony volt az első két negyedévben (például Olaszországban és Franciaországban), rövid ideig tartó recesszió jöhet - egyebek mellett ezt vetíti előre a Stratfor amerikai magán hírszerző és stratégiai elemző cég negyedéves előrejelzése, amely ugyan az egész világra kiterjed, de mi most elsősorban az Európára vonatkozó rész fontosabb részeit emeljük ki.
A Stratfor negyedéves prognózisa szerint az Európai Központi Bank az infláció megfékezése érdekében emelni fogja a kamatlábakat, mivel folytatja a rendkívüli kötvényvásárlási programjának fokozatos megszüntetését. Ez tovább lassítja a növekedést, miközben magasabb hitelfelvételi költségeket generál a kormányoknak, a háztartásoknak és a vállalatoknak.
A nyári turizmus csak kis enyhülést hoz
Azért, hogy ösztönözzék a fogyasztást, az európai kormányok magasan tartják majd a költségvetési kiadásokat. A turizmusfüggő gazdaságoknak (ez különösen Dél-Európát jelenti) a nyári szezon átmeneti enyhülést hoz, és átmenetileg munkahelyeket teremt a szolgáltatási szektorban, de mindez valószínűleg nem fordítja meg a gazdasági tevékenység lassulásának tendenciáját Európa-szerte - áll a prognózisban.
Mindeközben az uniós kormányok fokozottabb erőfeszítéseket tesznek arra, hogy csökkentsék az orosz energiától való függőségüket. A legtöbb európai ország (a nagyobb kitettség miatt kivétel Magyarország, Szlovákia, a Cseh Köztársaság és Bulgária) érvényesíteni fogja az orosz kőolajimportra vonatkozó uniós tilalmat. Ez arra kényszeríti őket, hogy alternatív szállítók után nézzenek, egyes esetekben magasabb költségek mellett. Ez azzal jár majd, mutat rá a Stratfor, hogy a háztartásoknak és a vállalkozásoknak is nőnek majd a rezsiköltségei, ez pedig az egész kontinensen negatív hatással lesz a gazdasági tevékenységre.
Az Európai Bizottság fel fogja kérni a kormányokat, hogy gyorsítsák fel a leválásukat az orosz földgáztól, és a legtöbb ország cseppfolyósított földgázra vonatkozó megállapodásokat fog kötni nem európai szállítókkal. Az orosz földgáz uniós szintű betiltása azonban a negyedév során valószínűtlen, írja a Stratfor, mivel olyan államok, mint Olaszország és Németország ellenzik azt, aggódnak az embargó magas gazdasági költségei miatt. Oroszország viszont a blokkolással szembeni nyomásgyakorlási taktikája részeként további uniós fogyasztók földgázszállításait csökkentheti vagy akár le is állíthatja. Ha így tesz, azzal veszélyeztetné a gazdasági tevékenységet, és arra kényszerítené a kormányokat, hogy alternatív szállítók után nézzenek.
A Stratfor szerint az Európai Bizottság energiapolitikája ellentmondásokat mutat. Miközben Brüsszel a 2030-ra és 2050-re kitűzött környezetvédelmi célok részeként a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére irányuló terveket fogja támogatni, további szén-dioxid-kibocsátási engedélyeket is eladhat a vállalatoknak, hogy további forrásokat szerezzen az Oroszországtól az energiadiverzifikációra irányuló nyomás finanszírozására.
Nincs veszélyben a svédek NATO-csatlakozása
A szeptember 11-i svédországi általános választások nem fogják veszélyeztetni az ország NATO-csatlakozási törekvéseit, mivel a legtöbb politikai párt támogatja a katonai szövetséghez csatlakozást, és a választás győztese fenntartja Stockholm NATO-csatlakozási kérelmét. Miközben Svédország Törökországnak tesz majd néhány engedményt Ankara NATO-csatlakozáshoz nyújtott támogatásáért cserébe (például megreformálja a terrorizmus elleni törvényét és felülvizsgálja a fegyverexportra vonatkozó irányelveit), a választási kampány valószínűleg megakadályozza, hogy a svéd kormány olyan ellentmondásos engedményeket tegyen, mint például a kurd migránsok kitoloncolása Törökországba. Ez viszont késleltetheti a csatlakozási folyamatot.
A Stratfor előrejelzése szerint az ukrajnai háború továbbra is hatással lesz Lengyelországra, hogy közeledjen az Európai Bizottsághoz az uniós finanszírozás biztosítása érdekében, és hogy Varsó befolyást gyakoroljon a blokk Oroszországgal és Ukrajnával szembeni politikájára. Brüsszel valószínűleg a negyedév során folyósítja majd a helyreállítási alapjából Lengyelországra eső rész első részleteit. Ez Varsó számára forrásokat biztosít a jóléti kiadások finanszírozására és az Ukrajnából érkező menedékkérők további kezeléséhez.
Romániában a háború által keltett fenyegetettségérzet és a romló gazdasági feltételek együttesen biztosítják a törékeny többpárti kormánykoalíció folytonosságát, amelynek fő célja a gazdasági növekedés fellendítése lesz az expanzív költségvetési politikák végrehajtása révén. Bár ezek az intézkedések enyhíteni fogják a gazdasági válság hatásait, Románia magas költségvetési hiánya és a romló GDP-arányos adósságráta növeli a pénzügyi válság kockázatát.
Moszkva és Kijev sem akar majd engedményeket tenni
Oroszország ukrajnai inváziója a harmadik negyedévben is folytatódni fog, továbbra sem lesz tűzszünet vagy békemegállapodás - jósolja a Stratfor. Van, ahol az oroszok, van, ahol az ukránok nyomulnak előre. Ez és a NATO-tagok által a második negyedévben végrehajtott folyamatos fegyverszállítások arra fogják késztetni Moszkvát és Kijevet, hogy a harmadik negyedévben még jobban beássák magukat a háborúba, és ne engedjenek a háború megállítását célzó engedményekből. A következő negyedévben várhatóan még jobban elmélyül majd a NATO-országok közötti vita arról, hogy nyomást gyakoroljanak-e Kijevre azért, hogy a háború befejezése érdekében területi engedményeket ajánljon Moszkvának. Az ukrán kormány továbbra is vonakodik ilyen engedményeket tenni.
A Stratfor előrejelzése szerint az EU-s blokk valószínűleg nem fog beleegyezni egy újabb, Oroszországot sújtó szankciós csomagba, hacsak nem eszkalálódik jobban a háború, azaz nem vetnek be az oroszok vegyi vagy nukleáris fegyvert. Ezzel egyidőben több európai kormány is sokkal pragmatikusabban áll majd hozzá az ukrajnai konfliktushoz, ez több engedményre késztetné Kijevet.
Az Egyesült Államok politikája nem változik majd Oroszországgal szemben. A novemberi félidős választások előtt a hazai benzinárak csökkentésére irányuló törekvése ellenére Washingtonnak kevesebb politikai mozgástere lesz a kompromisszumra, mivel bármilyen kompromisszum a republikánus párt további kritikáinak tenné ki a harcban álló Biden-kormányzatot, amiért engedett Putyinnak.
Mindenhol szigorítanak a jegybankok, tovább nő az infláció
A fejlett piacokon továbbra is magas lesz az infláció, ami a legtöbb nyugati központi bankot a monetáris politika szigorítására kényszeríti, és a gazdasági növekedés a negyedév során gyenge marad. Az infláció a legtöbb erősen iparosodott országban, különösen Európában és Észak-Amerikában, ebben a negyedévben 8 százalék fölé emelkedik, mivel az energiaárak és a mezőgazdasági árak magasak maradnak. Ezt a Stratfor nagyrészt az ukrajnai háború, az Oroszországgal szembeni szankciók és a kínai zárlatoknak tudja be. A Fed, az Európai Központi Bank, a Bank of England, az ausztrál jegybank és a Bank of Canada mind a harmadik negyedévben és azt követően is folytatódó szigorítási ciklusban vannak. Ez hosszú távon csökkentheti az inflációt, de alááshatja a gazdasági aktivitást is. A legtöbb fejlett ország valószínűleg elkerüli a teljes stagflációt a harmadik negyedévben, de a recesszió kockázata 2022 második felében és 2023 első felében tovább nő.
A feltörekvő és fejlődő országoknak a politikai válságok és társadalmi zavargások magas kockázatával kell szembenézniük. A Stratfor szerint ennek az az oka, hogy a megélhetési költségek emelkedtek, emiatt a választók azt szeretnék majd, ha még többet költenének az államok különféle kiadásokra.
Ami Srí Lankában történt, az máshol is bekövetkezhet
A Fed és az EKB szigorítási ciklusai növelni fogják az adósságszolgálat és a hitelfelvétel költségeit a dollárban és euróban denominált adósságok esetében. Ezzel adósságválságot kockáztatnak azokban az országokban, amelyek erősen eladósodottak, de úgy döntenek, hogy a társadalmi zavargások elkerülése érdekében tovább növelik a közkiadásokat. Nem lenne előzmény nélküli ez a folyamat, mivel a második negyedévben pontosan ez a forgatókönyv játszódott le Pakisztánban és Srí Lankán: mindkét esetben a gazdasági válság politikai válsághoz is vezetett. A harmadik negyedévben számos más országot is hasonló politikai vagy gazdasági válság veszélye fenyeget, köztük Banglades, Egyiptom, Ghána, Kenya, Dél-Afrika, Tunézia és Törökország.
Azokban az országokban, amelyek vagy úgy döntenek, hogy nem növelik az állami kiadásokat, hogy elkerüljék a költségvetési hiány növekedését, vagy a költségvetési megszorítások miatt nem képesek erre, különösen nagy lesz a társadalmi zavargások kockázata.
Ne számítsunk csökkenő olajárra
Az sem túl jó hír, hogy olajárak továbbra is magasak maradnak. Ennek oka, hogy Oroszország nehezen talál alternatív vevőket az olajra, az Öböl menti termelők pedig vonakodnak jelentősen növelni a kitermelést. Mindez tovább növeli a globális inflációt.
Az orosz olajra vonatkozó uniós embargó arra kényszeríti majd Oroszországot, hogy további, nem nyugati vevőket találjon olajának. Logisztikai, technikai és megfelelési akadályok valószínűleg korlátozni fogják a kínai, indiai és más finomítók mozgásterét, hogy több orosz kőolajfolyadékot vásároljanak kedvezményesen. Ez viszont arra kényszeríti az orosz olajtermelőket, hogy ebben a negyedévben több kitermelést zárjanak le.
Szaúd-Arábia, Kuvait és az Egyesült Arab Emírségek dönthetnek úgy, hogy több olajat termelnek, hogy ellensúlyozzák az orosz olajtermelés veszteségeit, de kevés politikai vagy gazdasági ösztönzővel rendelkeznek arra, hogy drasztikusan növeljék a termelést, és az olajárakat hordónként 100 dollár alá küldjék, ami ártana gazdaságaiknak. Emellett az orosz finomított termékkibocsátásra vonatkozó szankciók és a kínai exportkvótákra vonatkozó korlátozások továbbra is szűkebbé teszik a finomított termékek piacát, mint a nyersolajét. Mindez hozzájárul ahhoz, hogy a legtöbb fejlett piacon rekordmagasak a benzin, a gázolaj és a repülőgép-üzemanyag helyi valutában kifejezett árai. Mivel Európa igyekszik csökkenteni az orosz földgáztól való függőségét, az LNG iránt továbbra is nagy lesz a kereslet világszerte. Az árak azonban valószínűleg nem térnek vissza a 2021 végén és 2022 elején tapasztalt rekordszintekre.
Az Egyesült Államok megváltoztathatja a Kínára kivetett vámokat, mivel a választások előtt nő az inflációs nyomás. A magas infláció valószínűleg arra fogja késztetni az amerikai kormányt, hogy felülvizsgáljon néhány Kínára kivetett amerikai vámot, és azokat inkább úgy alakítsa ki, hogy azok a stratégiai árukra összpontosítsanak, amelyeket Kína támogat.