HVG Extra Business
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Hogyan értékesítheti egy influencer a márkáját? Hogy néz ki az együttműködés a gyakorlatban, és miként juthat az influencer a pénzéhez? Tőrös Balázs cikke a HVG Extra Businessből.

Különleges a helyzetem. Napközben egy reklámügynökség kreatívigazgatójaként dolgozom, gyakran influencerekkel. Aztán amikor becsukódik mögöttem az iroda ajtaja, hirtelen átkerülök a túloldalra, mert úgy hozta az élet, hogy kosárlabda-szakértőként én is mikroinfluencer lettem.

Megvan annak a szépsége, amíg egy influencer kicsi. Arra ugyan esélyem sincs, hogy megéljek a felületeimből, de a kisebb büdzsével dolgozó, illetve szűk piacokat megcélzó cégek már így is láthatnak bennem és néhány ezer fős követőtáboromban fantáziát.

Hogyan értékesítheti egy influencer a márkáját?

Egyrészt regisztrálhatja magát és felületeit egy automatizált rendszerbe, ahol az ügynökségi mindennapokban megszokott briefekre jelentkezhet. Ilyenkor az ügyfél és ügynöksége értékeli az adott profilt, az általa feldolgozott témákat és követői számát. Aztán ha érdekesnek találja, kezdődhet is a tartalomgyártás. Ha jóváhagyják az anyagot, mehet a poszt élesben, és hamarosan megérkezik a felület kezelője által lefölözött közreműködési díj.

Másrészt csatlakozhat a gombamódra szaporodó ügynökségek egyikéhez, amelyek nemcsak munkát tudnak szerezni, hanem gyakorlati tanácsaikkal fel is gyorsítják a rajongótábor növekedését, ami egyenes út a nagyobb megrendelők megjelenéséhez. A legsikeresebb influencerek mögött általában áll ilyen ügynökség. Egyesek azért döntenek mellettük, mert megkönnyíti az életüket (nem megy el az idő tárgyalásokkal és számlázási kérdésekkel), mások pedig még annyira fiatalok, hogy nem értik és nem is nagyon érdekli őket az együttműködések gyakorlati háttere.

Végül, de nem utolsósorban várhatja, hogy a sült galamb a szájába repüljön. Én ezt az utat választottam, főleg amiatt, hogy van főállásom, és nem szándékosan lettem mikroinfluencer, hanem egy idő után azon vettem észre magam, hogy annyi követőm van egy speciális piacon (kosárlabda, streetwear, sneakerek, baseballsapkák, sportfogadás), ami már mások számára is érdekes lehet.

Hogy néz ki az együttműködés a gyakorlatban?

Az egymásra találás után a munka legérzékenyebb része a tartalom összeállítása. Reklámszakemberként csak fogom a fejem. Ugyanazok az ügyfelek, akik korábban addig sulykoltatták a kampányüzenetet, amíg a kreativitás teljesen eltűnt az ötletből, illetve a vizuális környezetszennyezés határáig növelték a látványterveken a logó méretét, most teljesen békében vannak azzal, hogy egy megmondóember a saját szája íze szerint adja át a márka üzeneteit, az elkészült videóban pedig vizuálisan semmi sem idézi fel a márkát.

A jó influencer képes ügyfelei üzenetét úgy beépíteni a tartalomba, hogy a követői sem akadnak ki, viszont el tudják különíteni, és vissza tudják idézni, mi volt az extra, fizetett tartalom. Mivel influencerként (megmondóemberként) sem tudom levetkőzni az ügynökségi hátteremet, velem kevés probléma van, de ügynökségi oldalról is azt látom, hogy a véleményvezérek egyre inkább tisztában vannak a feladataikkal. Rákérdeznek a kötelező elemekre, közösen találjuk meg a márka hangsúlyát az anyagokban.

Az első hónapok káosza után működésbe léptek a piac önszabályozó funkciói, és egyre kevesebb a hiteltelen együttműködések száma – bár van még hová fejlődni. Sokat számít az influencer lelkiismerete is. Velem is előfordult, hogy együttműködési ajánlattal keresett meg egy chipsgyártó, de visszautasítottam, mert a látszat ellenére nem fogyasztom ezt a terméktípust.

Hogyan juthat az influencer a pénzéhez?

A díjazás spektruma széles skálát fed le. Aki automatizált rendszerekkel dolgozik, pontosan tudja, mennyi pénzt várhat egy-egy bejegyzésért, ezek díja legfeljebb néhány tízezer forint lehet.

Gyakoriak a bartermegállapodások is – ilyenekkel rengeteg cég él –, és ha mindenki tartja magát a fent leírtakhoz, akkor a megmondóember is jól jár, mert olyan terméket kap, amit egyébként is megvenne a saját pénzéből.

A legmagasabb szint az egyedi megállapodásoké. Itt egy videó több százezer forintnál kezdődik, ráadásul a legnagyobbak esetén már komoly sztárallűrökkel is számolni kell.

A mérőszámokról senki sem szeret beszélni, nem véletlenül. Amire egy tartalomgyártó garanciát tud vállalni, az legfeljebb a nézettség. A konverzió a legtöbb esetben nehezen mérhető, bár egyedi linkekkel monitorozható egy-egy kampány sikeressége, valamint célravezető lehet a hozzászólások elemzése is.

És mindezt miért? Leginkább elérésért. Olyan felhasználók figyelméért, akiket a hagyományos csatornákon már nem lehet megtalálni.

Tőrös Balázs cikke eredetileg a HVG Extra Business 2018/1-es számában jelent meg.

Mitől válik elsöprően népszerűvé egy száz dollárba kerülő szendvics, és miért osztja meg több mint 200 millió ember egy első ránézésre unalmas turmixgép videóját? Jonah Berger marketingprofesszor egy évtizede kutatja, vajon miért terjednek bizonyos ötletek jobban másoknál. Könyvében bemutatja a ragályosság törvényszerűségeit, amelyek a különböző termékekre és szolgáltatásokra ugyanúgy érvényesek, mint a szervezetekben terjedő ötletekre és a társadalmi változásokra. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

HVG Extra Business Business magazin

Milyen az élet a gigászi közösségi oldalakon túl?

Facebook, Instagram és YouTube – ezek a véleményvezérek legismertebb platformjai. Cikkünkben azokat a lehetséges oldalakat mutatjuk be, amelyeken bárki népszerű megmondóemberré válhat némi kreativitással és sok szorgalommal.

Ilyen az, amikor az Igazából szerelem rendezője még jobban feltekeri a karácsonyi hangulatot

Ilyen az, amikor az Igazából szerelem rendezője még jobban feltekeri a karácsonyi hangulatot

Jöhet a Neuralink agyi chipje, amivel már robotkart is lehet gondolatokkal irányítani

Jöhet a Neuralink agyi chipje, amivel már robotkart is lehet gondolatokkal irányítani

Ha így kérik a Chrome-ban a jelszavát, nehogy beírja – mutatjuk, mit kell tennie helyette

Ha így kérik a Chrome-ban a jelszavát, nehogy beírja – mutatjuk, mit kell tennie helyette

Világelső kerámiafékes Mercedes vár új gazdára

Világelső kerámiafékes Mercedes vár új gazdára