© BMW |
A fiatalok autója - bármerre is jártam az országban, az egyes BMW látványától a tinédzser fiúknak majd kiesett a szemük, a bajor cég valószínűleg jól lőtte be célcsoportját. Nyugaton. Nálunk azonban kevés még a pénzes nagykamasz, így inkább olyan vásárlók veszik, akiknek van nagyobb autójuk, de városi forgalomban szívesen mutatkoznak egy életerős sportos kompakt autóban. Cégautóként középvezetői szinttől tudom elképzelni a legkisebb BMW-t, de döntéshozó nők, és vidékre gyakran utazó területi képviselők is megtalálják benne számításukat.
© BMW |
Kinézete nem szokványos, más mint a több autó. Minden ízében BMW, ám a hosszú orra és a hirtelen végződő feneke mulatságos is egyben. Tesztautóm színe sem volt mindennapi, a metalizált királykék fényezés igazi versenyautós hangulatot teremtett, amellett, hogy a női szíveket is megdobogtatta. Elég rápillantani a kormányon lévő kétszínű logóra, hogy az emberben felpezsdüljön az adrenalin. Szerencsére az autó jól bírja a sportos törődést.
[[ Oldaltörés: Kényelem felsőfokon (Oldaltörés) ]]
© BMW |
Ülései kalodaként fonják körül az embert, ám az, ami elsőre kényelmetlennek tűnik, hosszú távon áldás lesz. A használat során újabb ás újabb kényeztető funkcióit ismerhetjük meg az autónak. Az ülések oldaltartása állítható, az ülések alsó lapján található gombbal egyszerűen keményebbre fújhatjuk, vagy leengedhetjük az oldaltartást. A sportos üléseknek az a hátránya, hogy pont, amikor sikerült a legjobban beállítani az üléshelyzetet, amikor minden passzol, akkor nem tudunk kiszállni. A térd beleütközik a kormányba, ilyenkor érződik, hogy jó hogy BMW, de kicsi.
Tesztautómat finom anyagválasztás jellemzi, ez még akkor is igaz, ha műanyagok uralkodnak a beltérben. Bőrt az ülések betéteiben és az ajtók borításában találunk. Az egyébként kiváló ergonómia egyik hiányossága, hogy a bal könyököt nem lehet kényelmesen megtámasztani, a jobboldali kartámasz is lehetne picit hosszabb. Az ülőlap hosszúsága is kapott volna kritikát az első napokban, de aztán kiderült, hogy egy mozdulattal meg lehet hosszabbítani, így téve tökéletessé az üléshelyzetet. Nem esik kézre a ködlámpa kapcsolója, matatni kell vele a kormány alatt, ez zavaró lehet vezetés közben.
© BMW |
A multifunkciós kormány valójában egy célt szolgál, sportos és vad vezetésre teremtették. Parádés fogása és kemény közvetlensége városi cikázásoknál tűnik ki. A belső keringetést, ezáltal a klímát lehet kapcsolni a kormányról is, ilyent sem látni minden autóban. A vezető felé forduló műszerfal hagyományos BMW-tulajdonság. A műszerek és a kijelzők nagy része ismerős lehet a többi modellből, a klasszikus vonásokkal és értékekkel felruházott nagy méretű audiorendszer az iPod-csatlakozás lehetősége mellett önmagában is lejátssza az mp3-as lemezeket. Este fantasztikus látványt nyújtanak és persze igen hasznosak a kilincseket megvilágító apró lámpák.
Az elektromos tolótető külön élmény, megnevettettem barátaimat, amikor büszkén bemutattam, milyen szuper és milyen nagyszerű a működése, csak arról feledkeztem el, hogy a kocsi tetején áll a hó. Sikerült is egy pár kiló havat becsempésznem az utastérbe, de szerencsére az autóban többfokozatú ülésfűtés is volt, így pillanatok alatt kiszárítottam a benedvesedett üléseket. A fűtésnek volt egy különleges funkciója: a gyújtás lekapcsolása után egy gomb megnyomásával a még meleg motorral tovább lehet fűteni az utasteret. Ez akkor nagyon hasznos, ha éppen várakozunk, és nem akarjuk pazarolni az üzemanyagot.
[[ Oldaltörés: Hátul szűk, a futómű ráz (Oldaltörés) ]]
© BMW |
Bár hátul három fejtámla található a sportos hátsó soron csak két megtermett felnőttnek van hely. A harmadik utas középen gondban lesz, a lábait nem nagyon tudja hová tenni a hátsókerék-hajtás miatt. A hátsókerekes autózás télen külön élményforrás, bár a téli gumikkal szerelt BMW-m állta a zord időjárás próbáját. Néha ugyan riszálta a fenekét, de a menetstabilizáló mindig időben és hatékonyan avatkozott be.
A váltó pontos, rövid utat jár be, a hátramenet közel van az egyes fokozathoz, de mivel a rükverchez erősen kell balra és előre lökni a váltót, ezért véletlenül sem lehet mellékapcsolni.
A futómű ráz, érződik, hogy utálja a pesti utakat, kicsit túl sportos. Az ajtók egy picit hangosabbak a kelleténél, ugyanez elmondható a kartámasz működéséről.
© BMW |
Az autó tárolórekeszeit kisebb tárgyakra méretezték, de abból sem rejthetünk el sokat az utastérben. Az autó tervezői úgy gondolták, a sofőrnek és az utasoknak legyen elég az, hogy egy BMW-ben ülhetnek. Az ajtók oldalzsebei szűkek, így marad a csomagtér. Szerencsére az autó nem cipel pótkereket, viszont a csomagtérben kapott helyet az akkumulátor, így hátul sincs nagyon nagy hely. Pótkerék híján defektűrő abroncsokkal szerelik az autót, defekt esetén a gumik oldaltartása megmarad, így kisebb sebességgel ugyan, de biztonságosan elérhetünk egy gumiszervizig.
Az indexeléshez gyakorlat kell
© BMW |
A forgalomban gyakoriak a jelzés nélkül sávot váltó BMW-k. Valószínűleg nem mindig a fölényes gőg, a magasabbrendűség érzése felel a szabálytalanságokért. Az indexkar használatát szokni kell, nekem nem sikerült egy hét alatt megbarátkoznom az egyérintéses módszerrel. Ha jobban ránehezedtem a karra, akkor nem akart leállni, rá kellett pöccinteni egyet, de ha ez túl erősre sikerült, akkor a másik irányba kezdett el féktelenül jelezni.
Nagyon hasznos a négyoldali parkolóradar, csak kár, hogy ennyi pénzért nem fért bele egy kijelző, csupán hang alapján lehet tájékozódni arról, hogy melyik oldalon vagyunk valamihez túl közel. Hátramenetben a zene hangerejét a rendszer nem veszi halkabbra, nekünk kell ezt megtennünk, ha nem akarjuk odakoccintani a verdát. A hátsó szélvédő kicsi, ennek ellenére a visszapillantókból jó lenne a kilátás, ha az autó körte alakú sziluettje nem türemkedne be a látótérbe. Talán egy picit nagyobb, vagy elállóbb tükröket kellett volna alkalmazni.
[[ Oldaltörés: Száguldás gombnyomásra (Oldaltörés) ]]
© BMW |
Az autó gombnyomásra indul, az indítóegységet be kell dugni a helyére, kuplung, majd egy finom nyomás a Start Engine gombon és máris indul az alapjáraton teljesen hangtalan motor. Kezdetben nem tűnt fel, hogy milyen fenevadban ülök, elautóztam legalább 100 kilométert úgy, hogy 70 fölé nem kúszott a sebességmérő mutatója. Aztán egyszer előzni kellett, odaléptem neki, és az autó csodák-csodája, meglódult, mint a villám. Attól a perctől kezdve nagyobb tisztelettel gondoltam rá, és attól kezdve kissé más stílusban közlekedtem, BMW-sen. Persze, az indexelés nem maradt el. A motor zaja nagyobb sebességnél beszűrődik az utastérbe, de nem zavaróan, sőt inkább felpezsdíti a sofőrt. 340 Nm a nyomatéka, nem játékszer.
Az autó automatikus fényszórókkal és esőérzékelővel volt szerelve, a rengeteg extra mellett természetesen tempomat is volt benne. Ehhez azonban nem terveztek kijelzőt, így csak magában bízhat a sofőr, folyamatosan észnél kell lennie, hogy most be van kapcsolva a sebességtartó vagy éppen nincs. Én gyakran használom a szerkezetet, kevesebbet eszik ugyanis vele az autó, így párszor gondban voltam. Szerencsére könnyen lehet irányítani a rendszert, csak akkor érhet kellemetlenség, ha véletlenül hozzáérünk a visszatérés gombhoz és az autó orra megemelkedik és rohan a korábban beállított sebesség nyomába. A budai emelkedőkön egy picit visszaesett az autó lendülete, jócskán vissza kellett váltanom, hogy bírja a tempót.
© BMW |
A bátrabb tempót nem zavarja a benzinkút rémképe, a fedélzeti számítógép adatai szerint nagyon takarékos az autó, 120-as autópályás tempónál 5 és 6 liter közötti értékeket látok a kijelzőn. Hiszem, ha látom a kútnál a számlát, gondolom, de azért újabb rovátkát húzhatunk a tetszett rovatba, hisz ilyen brutális erőhöz kicsit nagyobb étvágyat vártam. A tesztút végén aztán eljött az igazság pillanata: a 700 kilométeres örömautózást 6,6 literes átlagfogyasztással búcsúztattam.
Túl drága, hogy igaz legyen
Őszinte leszek: nagyon kéne ez az autó. Természetesen senki nem akadályoz meg abban, hogy magamévá tegyem. Vagy mégis? Hát igen, az ára sem mindennapi, tesztautóm legyen bármilyen vonzó, elérhetetlen számomra, ára megközelíti a 10 milliót, pontosabban 9 millió 639 ezer 300 forint.
BMW 120d |
MOTOR |
|
Hengerűrtartalom (cm3) | 1995 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 163 lóerő 4000-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 340 Nm 2000-as fordulaton |
MÉRETEK |
|
Tengelytáv (mm) | 2660 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4227/1751/1430 |
Csomagtér | 330-1150 liter |
Saját tömeg (kg) | 1415 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK |
|
Végsebesség (km/h) | 220 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 7,9 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) |
|
Városi | 7,7 |
Országúti | 4,6 |
Vegyes | 5,7 |
Tesztfogyasztás | 6,6 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 152 |
ÁRA | Az autó alapára 6,995 millió Ft. |