Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b39a0779-88c8-451c-b60b-58a011fce923","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Annalena Baerbock és Jean-Noel Barrot ellátogatott a hírhedt Szadnaja börtönkomplexumhoz is, ahol Aszad uralma alatt ellenzékieket embertelen körülmények között tartották fogva és kínozták.","shortLead":"Annalena Baerbock és Jean-Noel Barrot ellátogatott a hírhedt Szadnaja börtönkomplexumhoz is, ahol Aszad uralma alatt...","id":"20250103_sziria-nemet-francia-kulugyminiszter-latogatas-hts","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b39a0779-88c8-451c-b60b-58a011fce923.jpg","index":0,"item":"336bb04b-4968-487e-8c61-ced8f1871efb","keywords":null,"link":"/vilag/20250103_sziria-nemet-francia-kulugyminiszter-latogatas-hts","timestamp":"2025. január. 03. 21:34","title":"Szíriában tárgyalt a német és a francia külügyminiszter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0d12b3ce-403f-4076-bbdc-ef83f7e9dd02","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Közel 650 forintos dízelárral indul az év. ","shortLead":"Közel 650 forintos dízelárral indul az év. ","id":"20250103_Tovabb-dragul-a-tankolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0d12b3ce-403f-4076-bbdc-ef83f7e9dd02.jpg","index":0,"item":"3491f8d1-4d02-4a21-8a72-3c539d3d4269","keywords":null,"link":"/cegauto/20250103_Tovabb-dragul-a-tankolas","timestamp":"2025. január. 03. 09:46","title":"Tovább drágul a tankolás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aa2be71c-6c9c-4b0b-b9c1-c958921deb0d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Négy év pereskedés után sikerült elérni, hogy bocsánatot kérjen az önkormányzat a férfitől. ","shortLead":"Négy év pereskedés után sikerült elérni, hogy bocsánatot kérjen az önkormányzat a férfitől. ","id":"20250102_Jegyzo-per-onkormanyzat-gyamsag-elmebeteg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aa2be71c-6c9c-4b0b-b9c1-c958921deb0d.jpg","index":0,"item":"de6be8ee-8f56-44dc-a39e-7b06b82d7333","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_Jegyzo-per-onkormanyzat-gyamsag-elmebeteg","timestamp":"2025. január. 02. 14:55","title":"Elmebeteggé akart nyilváníttatni egy ramocsaházi férfit a jegyző, amiért kérdéseket tett fel a falu helyzetéről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe8cacb4-2244-46ed-8e2d-9bf107da3f73","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Vályi István beszélt a távozás okairól és arról is, hogyan képzelik el a további munkát.","shortLead":"Vályi István beszélt a távozás okairól és arról is, hogyan képzelik el a további munkát.","id":"20250102_speedzone-ujsagiro-valyi-istvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe8cacb4-2244-46ed-8e2d-9bf107da3f73.jpg","index":0,"item":"f48e8f53-0f0a-4db8-9960-13e7cd763d30","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_speedzone-ujsagiro-valyi-istvan","timestamp":"2025. január. 02. 19:12","title":"Új néven folytatják a Speedzone újságírói","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09497dea-608a-4f58-a6aa-d653a295ef43","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Novemberben az export euróban számított értéke 3,5 százalékkal elmaradt az előző év azonos időszakitól, míg az importé 2,3 százalékkal meghaladta azt.","shortLead":"Novemberben az export euróban számított értéke 3,5 százalékkal elmaradt az előző év azonos időszakitól, míg az importé...","id":"20250103_Kevesebb-magyar-termek-fogyott-a-vilagban-mig-mi-tobbet-vasaroltunk-kulfoldrol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09497dea-608a-4f58-a6aa-d653a295ef43.jpg","index":0,"item":"e1a35c61-dcea-4028-8a30-9cb59946d01d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250103_Kevesebb-magyar-termek-fogyott-a-vilagban-mig-mi-tobbet-vasaroltunk-kulfoldrol","timestamp":"2025. január. 03. 08:35","title":"Kevesebb magyar termék fogyott a világban, míg mi többet vásároltunk külföldről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c09853f4-f611-4093-9fcc-684755615309","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Egy új kutatás eredményei alapján ideje lehet egy kis mozgást is beiktatni a mindennapokba a sok ülés mellé – a szív- és érrendszeri okokból bekövetkező halálozás kockázatát ugyanis akár 34 százalékkal is növelheti, ha valaki rendszeresen ülőmunkát végez.","shortLead":"Egy új kutatás eredményei alapján ideje lehet egy kis mozgást is beiktatni a mindennapokba a sok ülés mellé – a szív...","id":"20240104_ulomunka-sok-ules-korai-halalozas-kockazata-sziv-es-errendszeri-kardiovaszkularis-megbetegedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c09853f4-f611-4093-9fcc-684755615309.jpg","index":0,"item":"4357bbe4-5d3e-4710-9c40-f18bdae51596","keywords":null,"link":"/tudomany/20240104_ulomunka-sok-ules-korai-halalozas-kockazata-sziv-es-errendszeri-kardiovaszkularis-megbetegedes","timestamp":"2025. január. 04. 08:03","title":"16%-kal növeli a korai halál kockázatát, mégis rengetegen csinálják – mi az?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c2c9b70-46e6-48a8-a6cf-59e6458e2348","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A japán márka összességében is piacvezető. ","shortLead":"A japán márka összességében is piacvezető. ","id":"20250102_suzuki-vitara-uj-auto-eladas-piacvezeto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c2c9b70-46e6-48a8-a6cf-59e6458e2348.jpg","index":0,"item":"95959936-8431-4e2d-8ef0-f932cdcd73c7","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_suzuki-vitara-uj-auto-eladas-piacvezeto","timestamp":"2025. január. 02. 12:15","title":"A Suzuki Vitara lett itthon a legnépszerűbb új autó tavaly","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6c82662-5e6c-41b0-9b21-d329979a9b0f","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Meghalt Mahmúd Szalah, a Hamász rendőrfőnöke és helyettese, Huszam Sahvan is a légicsapásban.","shortLead":"Meghalt Mahmúd Szalah, a Hamász rendőrfőnöke és helyettese, Huszam Sahvan is a légicsapásban.","id":"20250102_gazai-ovezet-bombazas-menedek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6c82662-5e6c-41b0-9b21-d329979a9b0f.jpg","index":0,"item":"aa56586c-254c-4454-b02f-df6196f31e5d","keywords":null,"link":"/vilag/20250102_gazai-ovezet-bombazas-menedek","timestamp":"2025. január. 02. 20:18","title":"Lebombáztak egy menedéksátrat a Gázai övezetben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Lehet, hogy nem a legizgalmasabb kocsikat csinálja a Toyota, de ahogy a világot saját elképzelései szerint terelgeti, az elismerésre méltó. Ilyen például a pár éve indított offenzívája, amellyel az alsó-középkategóriát is megszállja hibridjével. És néha még meggyőzni is hagyja magát az óriás, például mostantól benzies turbómotort is kínál. Kipróbáltuk a frissített Toyota Aurist.
A Toyota hibridforradalmának nagy dobása a Prius volt, de mára ott tartunk, hogy egy úgynevezett „olcsó” szegmensben – a kis családi autók között - is övék az etalon hibridautó, ami nem akármilyen fegyvertény. Az Auris ugyanis az alsó-középkategória elsőszámú hibridje. Ennél a modellnél az alternatívhajtású eladások aránya lassan meghaladja a hagyományos belsőégésűekét, ezzel pedig a legkeresettebb hibrid Európában. (Igaz, ez darabszámban még mindig csak 68 ezer autót jelent évente, az egyébként összértékesítésben 2,2 milliós kategóriában.)
Ilyenkor szokott következni, hogy persze nyugaton minden sokkal zöldebb. De a helyzet az, hogy nálunk is szeretik. Az Aurisé a hatodik hely a kategóriájában az idei év első negyedévében, még ha a 229 darab autó nem is egy magas szám. Ugyanakkor a japánok hagyományosan erősek a magánvásárlói körben, ennek megfelelően minden második Auris magánvevőhöz kerül tőlük. Az pedig végképp nem utolsó szempont, hogy mennyire nyitottak ezek a vevők a hibridekre is: a hazai piacon minden ötödik eladott Auris alternatív hajtáslánccal fut.
Ez a trend pedig a most bemutatott, frissített modellel tovább erősödik majd. Mert az Auris-bemutató egyik legérdekesebb része éppen az, ahogyan átrendezi, ki és milyen erőforrással kéri majd új autóját.
D.P.
Az Aurisra, (amely ugye a Corolla ferdehátú változata 2006-óta) az első generáció után maga Toyoda úr pirított rá, hogy csináljanak már vele valamit, nézzen már ki valahogy. Ennek nyomán a 2012-es második generáció sokkal frissebb formatervű, eladhatóbb modell lett. Most ezt csűrték-csavarták még egy kicsit, az eredmény pedig egyáltalán nem lett rossz. Az új Auris orra olyan ugyan, mint egy beluga feje, kapott még némi alumíniumcsíkozást, megjöttek a LED-lámpák előre-hátra egyaránt. Az egyéb paraméterek nem változtak, az ötajtós maradt 360 literes csomagterű, a kombi 530 literes rakhelyet ad alapból, ügyesen variálható, egy mozdulattal is dönthető hátsó ülésekkel. És - igaz, ami igaz - maradt a szűkös hátsó lábtér is, a 2,6 méteres tengelytávú ötajtósban.
Ennél sokkal fontosabb, hogy a beltérben is sokat modernizálódott az autó. Az Auris-ban is érintőképernyős már a középkonzol (7 colos), sőt teljesen eltűntek a hagyományos gombok. A klímát leszámítva zongorafekete műanyaglapba burkolódzik minden a kezelőfelületen. A megoldás mindenképpen dicséretes előrelépés, már csak az alatta levő hardware/software-párost kéne kicsit izmosabbá tenni. A navigáció sajnos továbbra sem erőssége a csomagnak, lassú és körülményes a kezelése is. A műszeregységet is áttervezték, a dizájn most csőszerű, és középre is bekerült egy kis TFT kijelző, amely 4,2 col méretű.
Toyota Auris - galéria
D.P.
Sokkal-sokkal nagyobb újdonság, hogy a japán márka piacra dobta kis lökettérfogatú benzines turbómotorját. Az 1.2 literes, négyhengeres, közvetlen befecskendezéses motor teljes egészében Toyota fejlesztés. Ennek nyomán, a gyártó hagyományaiból is sok mindent átvittek a műszaki megoldásaiba. Megvan a széles tartományban működő, változó szelepvezérlés, és a kis egység egyszerre képes Otto-motorként üzemelni, valamint hibrides módra, úgynevezett Atkinson-ciklusú működésre. Míg az előbbi a magas fordulatszám-tartományban működik hatékonyan, amikor a turbó jobban tölt, az utóbbi a közepes terhelésnél, rövidebb sűrítési ütemmel, némi teljesítményveszteség árán, de takarékosabban üzemelteti az autót.
Az 1197 köbcentis motor 116 lóerős, a 185 Nm nyomatéka 1500-as fordulatszámtól készen áll, innentől „dízelesen, lapos fennsíkként” egész 4000-ig rendelkezésre áll a motor maximális nyomatéka. Az tesztút első körét ezzel az erőforrással szerelt modellel tettük meg. Az rögvest kiderült, hogy ez a motor is pontosan azokkal a karakterjegyekkel rendelkezik, mint más Toyoták. Csendes, kiegyensúlyozott motor, pontos és könnyen járó a hatfokozatú váltó, mind azt a megbízható műszaki minőséget sugallják, ami naggyá tette ezt a Toyota nevű autóbirodalmat.
Toyota Auris - galéria
D.P.
Nyugodt és kiegyensúlyozott marad akkor is, ha 1600-as fordulatnál szeretne valaki 40-nel, ötödikben autózni. A sportosabb vezetést forszírozva inkább azzal lehetünk elégedettek, hogy finoman fut a kocsi, stabil a kasztni, a kormányzás pedig kellően direkt. Ez utóbbiaról egyébként az átdolgozott első felfüggesztés és az átprogramozott kormánymű-elektronika gondoskodik. Az 1.2-es motorral próbált Auris tesztúton mért hét liter feletti fogyasztása ugyanakkor soknak mondható. Az 1200 kilogramm önsúlyú kocsiban főtengely fordulatszáma 2500 percenként 130-as autópálya-tempónál, ami nem indokolná ezt. Kétségtelen, egy ilyen rövid teszt nem sokszor szól a nyugodt autózásról.
Az új motor létjogosultságát egyébként talán nem is nálunk kell keresni, azt alacsony CO2 kibocsátás adja, amely 109 g/km, szemben a jelenlegi és nálunk továbbra is kínálatban maradó 1.6 literes turbó nélküli motor 139 g/km-se károsanyag-kibocsátásával, manuális váltós modellek esetében. Ezt az adatot tőlünk nyugatabbra viszont nagyon díjazza az adórendszer is, lényegesen alacsonyabb sarccal honorálva a tisztább üzemmódot.
A másik tesztautónk a hibrid volt, amely hajtásláncában ugyan nem tartalmaz újdonságokat, de ügyesen átvariálták a hozzá tartozó csomagokat a toyotások, hogy a hódítása még véletlenül se lassuljon. A lényeg, hogy a hibridet "még lejjebb pozícionálták”, ha valaki pénzügyi finanszírozással veszi, kijöhet ugyanannyira a havi törlesztője, mintha egy 1.6-os benzinest venne fokozatmentes váltóval. Egy hibrid pedig mára mégsem ugyanolyan presztízsű autó, mint egy sima benzines.
Aki az Auris HSD, vagyis a hibrid mellett dönt, valóban megvásárolja a 4-5 literes fogyasztást, és a tisztán elektromos közlekedés pszichológiai fegyverét (amire szokatlanul vicces reklámja is van - igaz még a modellfrissítés előttről - a Toyotának).
Viszont éppen úgy megvásárol egy-két idegesítő apróságot is. Ilyen az indokolatlanul felpörgő motor, amely nem csak a power-gomb bekapcsolására kezd visítva pörögni. Az egyébként 136 lóerő összteljesítményű autó, ha nem is válik ragadozóvá lepadlózva, de stresszmentesen lehet vele előzgetni országúton is. A városi araszolgatásban pedig 50-es tempóig használható a tisztán elektromos üzemmód (EV).
A dízel ugyan kimaradt a próbakörünkből, ám érdemes kitérni rá, mert ennek a részarányát fogja talán a legjobban érintetni az átalakuló paletta. A mostani 1.4 literes dízelesek hányada várhatóan komolyan lecsökken, hiába lett Euro 6-os (90 LE, 205 Nm). A korábbi 2.0 literes gázolajos pedig el is tűnik. Helyette itt az új egyhatos dízel már a BMW-től, 1598 köbcentiméteres llökettérfogattal és 112 lóerős teljesítménnyel. Várhatóan ez a két újdonság, az 1.2-es benzines (1.2T) és az 1.6-os (1.6D-4D) valamint a hibrid fogja lényegében felszalámizni az eddigi egyharmadot jelentő dízeles részarányt.
Toyota Auris - galéria
D.P.
Az új Auris-ra visszatérve, a Toyota a frissítéssel a biztonsági asszisztensrendszereit is teljesen „up to date” szintre hozta fel. Értelmezhető felárért - 160 ezer forint -, már lézerradaros (Lidar), kamerás ütközésmegelőző rendszer kérhető, amely több lépcsőben működve, akár 80 km/h-s tempónál is beavatkozik helyettünk. De sávelhagyás-figyelmeztető, táblafelismerés, automata távfény is van az asszisztens csomagban, amelyek maradnak Live, Active illetve Executive néven.
Ami az árakat illeti, a belépő darab továbbra is az 1.33 literes erőforrású Auris 4,14 millió forinttól. A mostani „húzónevek” közül az 1.2 literes turbós 5,71 millió forinttól indul, az új Euro 6-os dízel, 1.6 literes 6,25 millió forintról indul. A hibrid alapára 6,46 millió forint. A klasszik darab 1.6 literes szívó benzines alapára 5,11 millió forint. A kombi változatok felára nem éri el a 300 ezer forintot.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.