szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az európai szén-dioxid-kibocsátás 12 százalékáért felelősek az utakon futó személyautók. A legjobban és a legrosszabbul teljesítő márkák átlagai közt akár 20 gramm per kilométer károsanyag-kibocsátásbeli különbség is mutatkozik. Mivel a CO2-kibocsátás egyenesen arányos a fogyasztással, az alábbi lista megmutatja, mely gyártók autói a legtakarékosabbak.

Tizedik alkalommal tette közzé a brüsszeli székhelyű Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) és annak magyarországi tagszervezete, a Levegő Munkacsoport  jelentését, az Európában eladott személygépkocsik átlagfogyasztásáról és szén-dioxid-kibocsátásáról.

Az EU nyolc évvel ezelőtt vezetett be üzemanyag-hatékonysági előírásokat a személygépkocsikra. Azóta a forgalomba került autók átlagos kilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátása 37 grammal csökkent, ami 100 kilométerenként másfél liter üzemanyagfogyasztás-csökkenéssel egyenértékű. Minden 10 gramm, amivel a gyártó csökkenti egy típus CO2-kibocsátását kilométerenként, átlagosan 50 000 forinttal csökkenti az üzemelési költséget azonos menetteljesítmény mellett – állítja a jelentés.

Az egyes gyárók, a jelenlegi fejlesztéseik mellett, mikor érhetik el az EU által 2021-re kitűzött 95 g/km CO2 kibocsátási arányt.
transportenvironment.org

A legfrissebb tapasztalataik szerint a tavalyi évben a Peugeot-Citroën (PSA) autói bizonyultak a legtakarékosabbnak: átlagosan 4,5 liter üzemanyagot használnak fel 100 kilométeren, és 110 gramm szén-dioxidot bocsátottak ki kilométerenként.

A legnagyobb fejlődést ugyanakkor a Nissan produkálta, 12,1 százalékos fogyasztáscsökkenést értek el az előző évi átlaghoz képest. Legnépszerűbb típusuk, a Qashqai új motorjának átlagos szén-dioxid-kibocsátása kilométerenként 20 grammal kisebb lett a korábbiénál.

A vezető autógyárak között a sor végére a Honda került, az ő gyártmányaik bizonyultak a legszomjasabbnak. A 2014-ben Európában eladott Honda személygépkocsik átlagos szén-dioxid-kibocsátása kilométerenként elérte a 133 grammot.

A nagy autógyárak által 2014-ben eladott személygépkocsik átlagos CO2-kibocsátása a gyári adatok szerint:

Levegőmunkacsoport

Sajnos gyakran előfordul, hogy az autógyártók által közétett üzemanyag-fogyasztási adatoknál nagyobb fogyasztást tapasztalnak az autósok. A tesztelési eljárások, amelyek eredményeképpen egy-egy típusnak megadják az üzemanyag-fogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási átlagadatát, tág teret engednek a manipulációnak.

A T&E becslése szerint ez a torzítás mintegy a felét is adhatja a mért fogyasztáscsökkenésnek. Az ENSZ égisze alatt kidolgozott könnyű gépjárművek emisszióvizsgáló világciklusa (World-wide Harmonized Light Duty Test Procedure, WLTP) késedelem nélküli bevezetését.

Ha ez hasznos volt, hasonlókért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!