Megfizethető üzemanyagárakat, az M2-es autópálya építését, egy új Duna-híd előkészületeit Komáromnál, jó kis budapesti dugókat és még ezer apróbb-nagyobb változást hoz a 2016-os év az autósoknak. A nagyobb változások közé sorolható mindenképpen a szigorúbb orvosi vizsgálat a jogosítványszerzéshez. Mi vár az autósokra idén?

2016-tól megváltozott alkalmassági vizsgán kell részt vennie annak, aki jogosítványt szeretne, vagy a régit szeretné meghosszabbítani. Talán a legnagyobb visszhangot az az újdonság váltotta ki, hogy az alvás közbeni légzészavart is szűrni fogják a háziorvosok. Az alvási apnoé egyszerűen fogalmazva, alvás közbeni légzéskimaradást jelent. Ennek van egy nemzetközi indexe, amely ha eléri a 15-ös értéket, vagyis az alvás során ennyiszer kimarad a légzés, onnantól beszélhetünk alvási apnoéról.

Fontos megérteni, hogy nem maga a vezetés közben elalvás a legjellemzőbb veszély, hanem az álmos sofőr reflexeinek jelentős lassulása – mondja a hvg.hu-nak Szakács Zoltán, a Magyar Alvásdiagnosztikai és Terápiás Társaság elnöke. A kialvatlan sofőr a részeg sofőrhöz hasonlít leginkább, akinél akár egy másodperces reakcióidő-növekedés is megfigyelhető, ez pedig 20-30 métert is jelenthet a forgalomban, ami bőven elég egy súlyos balesethez.

Az alvási apnoé szűrése EU-direktíva, tehát nem csak a magyar sofőrök életétnek megkeserítése a cél. A háziorvosok feladata a leginkább veszélyeztetett, középkorú (40-65 éves) férfiak alaposabb szűrése. Figyelmeztető jelek, mint túlsúly, horkolás, magas vérnyomás, szívelégtelenségek esetén egy úgynevezett brüsszeli kérdőív kitöltetésével erősítheti meg a gyanúját az orvos.

©

Ezt követően egy alvási folyamatot vizsgáló mobilegységet kell kölcsönöznie a jogosítványra várónak. A helyzet sajnos jelenleg az, hogy az eszköz nem OEP-finanszírozott, így a sofőrt alkalmazó cégnek, vagy a magánszemélynek kell fizetnie saját vizsgálatát. Amennyiben az eredményei alapján viszont „betegnek” minősül, onnantól már a közegészségügy állja a gyógyítása számláit. Mobil alvásvizsgáló gépből egyébként nagyjából 100 darab lehet jelenleg az országban.

Mivel senki nem szeretné elbukni egyik napról a másikra a jogosítványát, az alvásdiagnosztikai és terápiás társaság azt javasolja, hogy a vizsgálatok befejezéséig – ők fél évet javasolnak – ideiglenes engedéllyel továbbra is vezethessen az illető. Mindenesetre a háziorvosoknak is érdemes komolyan vennie a gyanús jeleket, mert ha később, ne adj isten, egy baleset kapcsán felvetődik, hogy a sofőr alvási apnoéban szenvedhetett, akkor a háziorvost is elővehetik a szűrés kapcsán.

Attól sincs vége a világnak, ha valakiről megállapítják, hogy alvási légzéskimaradásban szenved. A doktor szerint az esetek 80-90 százalékában a túlsúly a felelős a problémáért, vagyis le kellene fogyni. Akinél pedig nem, például a kelleténél kisebb a garatátmérője vagy más szervi oka van a töredezett mélyalvásának, ott akár műtéttel lehet segíteni. Sőt léteznek olyan, folyamatos légúti nyomást biztosító készülékek is, amelyek használatával azonnal orvosolható a probléma, ugyanakkor ezeket is csak 50 százalékban finanszírozza az állam. De mint a doktor elmondta, sajnos ennek hatására sokan pont az okot, a túlsúlyt aztán nem is adják le. Akinek apnoés problémái voltak egyébként, háromévente felülvizsgálaton kell részt vennie a jogosítványa megtartásához.

A benzin vagy a dízel a nyerő 2016-ban?

Az elmúlt néhány évben hisztérikus jóslatok is voltak az üzemanyagok 700-800 forintos literenkénti árára vonatkozóan, javában dúlt az üzemanyag-turizmus is a keleti végeken. Ezek a hangok szinte teljesen eltűntek, mondhatni békeév volt a 2015 az üzemanyagárakat tekintve. A GKI Energiakutatónál érdeklődtünk, mi vár a kutakon az autósokra 2016-ban?

A határidős árak alapján jövőre 40-42 dolláros olajárat feltételezhetünk – mondta a hvg.hu-nak Barta Judit, a GKI kutatója, amely az idei 50-52 dolláros átlagos Brent kőolajárhoz viszonyítva további 20 százalékos csökkenést jelez, annak ellenére, hogy várhatóan jövő tavasztól már emelkedik a kőolajár. Az emelkedő kőolajár előbb-utóbb magával húzza az üzemanyagárakat.

A 2015-ösben az átlagos benzinár 358-360 forint között változott, jövőre 340-345 között változhat az olajár-előrejelzésnek megfelelően, azaz kb. 5-6 százalékkal csökken az átlagos ár. Ezt a csökkenést az év folyamán kevéssé érezzük – teszi hozzá – mivel feltehetően a szezonális változások és a kőolajár lassú emelkedése miatt február-márciustól az üzemanyagár is emelkedik. Az idei év végi nagy dízelár-csökkenés miatt a jövő évre várható dízelátlagár jobban csökken, de a dízelnél is lassan fölfelé lépegető árral számolunk 2016 folyamán.

Ugyanakkor nettó keresetekkel összevetve, amelyek várhatóan 3-5 százalék között emelkedhetnek, míg az üzemanyagár csökken. Azonban, ha 2016 januárt, és 2016 decembert hasonlítunk össze (és feltételezzük, hogy a keresetnövekedés februárra belép), akkor persze decemberre némileg csökken az egyhavi keresetből megvásárolható üzemanyag mennyisége.

Az üzemanyagok áralakulása és előrejelzése (Forint / liter)
©

Kiemelkedően magas vagy alacsony ár ugyanakkor a piaci fejleményektől és persze a forint árfolyamának alakulásától függ. Azt hiszem – véli Barta Judit –, hogy a Mol a nagyvárosi és az autópálya-kutak kivételével inkább a közepes-alacsony átlagáras szegmensbe pozicionálja magát, míg az OMW árpolitikájában mintha mérsékelte volna a prémium termékek által meghatározott magas ár koncepcióját.

Épülhet az M2-es autópálya, új Duna-híd

De lássuk, ha már nem is annyira vészes az üzemanyagárakkal kell számolnunk, akkor merre felé lesznek nagyobb közúti beruházások. A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő adatai alapján összeállítottuk azoknak a szakaszoknak a listáját, ahol nagy építkezések várhatók ebben az évben.

Jó néhány szakasz építése persze már folyamatban van, és 2016-ban adják át. Ezek a következők:

- M86 gyorsforgalmi út II. ütem Hegyfalu–Csorna közötti szakasz, hossza 33,4 km átadása 2016. IV. negyedévében várható,

- M7 autópálya–Iparos út-csomópont átépítése, Érdnél. A délutáni forgalmi csúcsidőszakban az M7 autópályán a Budapest felől érkező és Érd felé lehajtani szándékozó járművek feltorlódnak a főpályára. A csomópont átépítésével ez a balesetveszélyes visszatorlódás várhatóan megszüntethető – írta a NIF sajtóosztálya

- tovább épül a 8. sz. főút Székesfehérvár elkerülő szakasza a III. ütemmel, valamint a főút Várpalota elkerülő szakasz (átadása 2017-ben várható)

- továbbá fontos útszakasz a 86. sz. főút Zalalövő elkerülő szakasz

Az új Duna híd terve Komáromnál. Az egypilonos, ferdekábeles híd szerkezeti hossza 600 m, legnagyobb nyílása 252 m, teljes szélessége 20,4 m.
©

Idén kezdődik viszont az M35 autópálya Debrecen 4. sz. főút és Berettyóújfalu közötti szakaszának építse (I-II. ütem), ami az M4 autópályát jelenti: Berettyóújfalu és Nagykereki országhatár közötti szakaszát jelenti, valamint az M2 autópálya Budapest–Vác közötti szakaszának kivitelezése is elkezdődik.

Elkezdődik az M4 autópálya M0 és Cegléd közötti szakaszának, az M44 gyorsforgalmi út Tiszakürt–Szarvas közötti szakaszának, a 85 sz. főút Csorna elkerülő szakasz II. ütemének kivitelezése.

És ha minden jól megy az M15 autópálya M1 – Rajka és az M70 autóút Letenye – országhatár közötti szakaszának 2x2 sávra bővítését, valamint az M3 autópálya Vásárosnamény–Barabás közötti szakaszának kivitelezését is elkezdik.

2016-ban várhatóan megkezdődik az új komáromi Duna-híd kivitelezése is.

Budapesten sem fogunk unatkozni

Budapesten, ami minden évben biztos, hogy meg kell menteni a BKV-t, és hogy a várost alaposan fúrják-faragják. Ennek nyomán megszokhattuk, hogy állandó a kisebb-nagyobb közlekedési káosz. Hogy dugódíj ténylegesen lesz-e az év végére szintén hamarosan kiderülhet, de hogy merre lesznek majd munkálatok, azt már most megküldte a hvg.hu-nak a Budapesti Közlekedési Központ sajtóosztálya.

Mint írták, az alábbi összesítés tartalmazza azokat a felújításokat, amelyek 2015-ben és a 2016. évben folytatódnak, illetve az újonnan induló munkálatokat is. A 2016-ban induló munkálatok jellemzően az év első felében indulnak, illetve azokra az időszakokra időzítik azok elvégzését. Íme, az összesen 18 helyszínt tartalmazó lista, amelyből egyértelműen kiemelkedik majd jövőre, ha nekiállnak átalakítani az Astoria környékét, illetve a Belgrád rakpart felújítása lehet súlyos, valamint a Nagyvárad tér kezdődő munkái okozhatnak komoly tehertételt az arra közlekedőknek.

I. kerület – Clark Ádám tér

II. kerület – Széll Kálmán tér (a már megkezdett munkálatok folytatódnak), Gyóni Géza tér (Lipthay utca – Bem rakpart), Lipthay utca (Bem rakpart – Margit híd, budai hídfő), Margit körút (Lipthay utca – Margit utca), Bem József utca (Bem rakpart – Margit körút), Bimbó út (Keleti Károly utca – Alsó Törökvész út), Keleti Károly utca (Margit körút – Buday László utca), Szépvölgyi út (Bécsi út – Lajos utca – Árpád fejedelem útja ),

III. kerület – Slachta Margit rakpart – Szentlélek tér környezete, Ország út – Pünkösdfürdő csomópont

IV. kerület – Görgey Artúr utca (a már megkezdett felújítás folytatódik), Árpád út – Rózsa utca csomópont

V. kerület – Belgrád rakpart, Kálmán Imre utca

V-XIII. kerület – Belgrád rakpart

VI. kerület – Nagymező utca

VII-VIII. kerület – Astoria (Rákóczi út torkolata), Rákóczi út

IX. kerület – Nagyvárad tér

X. kerület – Kápolna utca, Keresztúri út

XI. kerület – Sasadi úti csomópont (M1-M7)(a már megkezdett munkálatok folytatódnak), Bocskai út

XIII. kerület – Árpád híd margitszigeti egyenes lehajtója (a már megkezdett munkálatok folytatódnak), Róbert Károly krt., Árpád híd felhajtó (Népfürdő u. – Váci út),

XIV. kerület – Nagy Lajos Király útja (útátjárók rendezése), Hősök tere – Kós Károly sétány – Hermina út

XV. kerület – Szentmihályi út – Fazekas sor

XVI. kerület – Csömöri út, Timur utca – Roszos utca, Nagytarcsai út

XVIII. kerület – Margó Tivadar úti körforgalom (a már megkezdett munkák folytatódnak)

XIX. kerület – Derkovits Gyula utca

XX. kerület – M5 autópálya bevezető "0" jelű híd (a már megkezdett munkák folytatódnak).

Ha 2016-ban is szeretne elsőként értesülni a legfrissebb autós hírekről, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.