szerző:
hvg.hu

Az emberek többsége szerint az idős sofőrök a legveszélyesebbek, a baleseti statisztika azonban egészen mást mutat.

A közvélekedés szerint az idős sofőrök komoly veszélyt jelentenek a közlekedésre, mert a reakcióidejük már koránt sem olyan, mint egy 30-40 éves felnőtté, a látásuk is romlik és (talán) az új szabályokat sem ismerik úgy, mint a fiatalabbak. Persze nem véletlen, hogy minél idősebb az ember, annál alaposabb vizsgálatot kell az orvosoknak is végezniük, ha a vezetői engedély meghosszabbításáról van szó, de hogy valóban ők lennének a legveszélyesebbek, azt most egy tudományos felmérés cáfolta meg.

A BBC beszámolója szerint a Swansea Egyetem szakemberei a baleseti statisztikák elemzése után arra a következtetésre jutottak, hogy a 70 év körüli sofőrök 3-4-szer kevesebb balesetet okoznak, mint a 17-21 éves korosztály. Az idős autóvezetők a legtöbb balesetet a jobbra kanyarodásnál okozták, ami a baloldali közlekedés miatt nálunk a balra kanyarodásnak felel meg. A fiatal férfiak esetében a balesethez vezető leggyakoribb ok a gyorshajtás volt.

©

A kutatásban részt vevő egyetemi docens, Charles Musselwhite szerint bár a 40-es éveikben járó sofőröknél (ami egyébként a vezetés szempontjából a "legbiztonságosabb korosztályt jelenti) valóban több baleset történik idős korban, a fiataloknál lényegesen jobban/pontosabban vezetnek. A tanulmány szerint a 70-es éveiben járók leginkább akkor hajlamosak a hibára, ha azt érzik, a közlekedés többi résztvevője "nyomást gyakorol rájuk".

A felmérés arra is kitért, hogy az idős nőkre leginkább a koccanásos baleset a jellemző, amit általában valamilyen kisebb manőver (például parkolás) alkalmával követnek el. Musselwhite szerint az idős sofőrök azzal is tisztában vannak, hogy a reakcióidejük már nem a régi, amit igyekeznek azzal kompenzálni, hogy szép időben, ideális időjárási körülmények között indulnak útnak. Ezt azonban befolyásolhatja a nyugdíjkorhatár kitolódása.

A szakember szerint mindezt persze befolyásolhatja, ha olyan egészségügyi problémák lépnek fel (például demencia), ami befolyásolhatja a kognitív képességeket, éppen ezért nem szabad félvállról venni a vezetői engedélyek orvosi felülvizsgálatát. Az idősek számára ráadásul lelkileg is sokat jelent, hogy autót vezetnek, Musselwhite szerint a vezetői engedély megvonása olyan, mintha elveszítenék egy végtagjukat.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!