Az Európai Bizottság elnöke, Ursula von der Leyen bejelentette, hogy az autógyártók hároméves mozgásteret kapnak a 2025-re kitűzött szén-dioxid-kibocsátási célok elérésére – írja a Bloomberg. Az eredeti szabályok szigorúságát enyhítő intézkedést még ebben a hónapban terjesztik elő, amely lehetővé teszi a gyártóknak, hogy az idei év gyengébb teljesítményét a következő évek jobb eredményeivel kompenzálják. A változás nyomán az autóipari részvények, például a Volkswagen, a Mercedes-Benz és a Renault árfolyama emelkedett.
A könnyítésre az elektromos járművek eladásainak visszaesése miatt volt szükség, mivel ennek következtében több gyártó nem tudta volna teljesíteni a célokat, és jelentős büntetésekkel nézett volna szembe. Ugyanakkor a döntés megosztja az iparágat: míg a Volkswagen üdvözölte a változtatást, a Volvo ellenzi, mondván: azok a vállalatok, amelyek időben alkalmazkodtak a szabályozáshoz, most hátrányba kerülhetnek. Az elemzők szerint a Volvo akár 300 millió eurót is kereshetett volna a szigorú szabályok betartásával, ha más gyártók egyesítették volna vele flottájukat.
A környezetvédelmi szervezetek kritikusan fogadták az enyhítést, attól tartva, hogy az gyengíti az európai autóipar versenyképességét a globális átállás során. A Transport & Environment szerint az EU ezzel „példátlan ajándékot” adott az autóiparnak, ami bizonytalanságot kelthet a kibocsátáscsökkentési célok körül. A Bizottság ugyanakkor szerdán egy átfogó cselekvési tervet is bemutat, amely az autóipar hosszabb távú támogatását célozza, beleértve az elektromos autók terjedését ösztönző intézkedéseket és egy iparági szövetség létrehozását az innováció előmozdítására.