Regisztráció
 • 
Bejelentkezés
 •   •  twitterlogo •  rsslogo Hírcsatornák

BEJELENTKEZÉS



Kedves regisztrált látogatónk!

Felhívjuk figyelmét, hogy hosszú átmeneti időszak után mától csak e-mailcímével tud bejelentkezni oldalunkra. Amennyiben nem emlékszik, azonosítóját milyen címmel regisztrálta, írjon levelet munkatársainknak a hvg.hu@hvg.hu címre!

Ha még nem regisztrált a HVG Online rendszerében, akkor ide kattintva megteheti.

Ha elfelejtette jelszavát, akkor adja meg e-mail címét, majd kattintson ide és a kért e-mail címre kiküldjük a jelszóemlékeztetőt.

Ha szeretné újra megkapni a regisztrációja véglegesítéséhez szükséges aktivációs kódot, akkor adja meg e-mail címét, majd kattintson ide és a kért e-mail címre kiküldjük az aktivációs levelet.

HVG.HU \ EGÉSZSÉG

Káros lenne az anyatejes táplálás? Szakértők cáfolják az új felvetést

2011. január 17., hétfő, 20:43 • Utolsó frissítés: 2011. január 19., szerda, 08:43
Szerző: hvg.hu


Címkék: anyatej; WHO; UNICEF; középfülgyulladás;

Egy friss tanulmány szerint a hosszan tartó kizárólagos szoptatás egészségügyi kockázatokat rejt magában a babára nézve. A felvetést több szakmai szervezet cáfolja.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlása szerint a csecsemők hat hónapos koráig – amennyiben sem a babánál, sem az anyánál nem áll fenn semmilyen rendkívüli egészségi tényező – kizárólagosan a szoptatás javasolt. Ha csak táplálkozási szempontból vizsgáljuk, az anyatej minden olyan tápanyagot tartalmaz, amire a csecsemőnek az első hónapokban szüksége van – áll a szervezet hivatalos ajánlásában.

A londoni Gyermekegészségügyi Intézet (Institute of Child Health) múlt héten publikált kutatásának eredménye ezzel az ajánlással megy szembe: a Mary Fewtrell által jegyzett tanulmány szerint a fél éves korig történő kizárólagos szoptatás a babára nézve többek közt a vashiány, allergia, lisztérzékenység és korai elhízás kialakulásának a szokásosnál magasabb kockázatával jár. A kutatók szerint a WHO fenti ajánlásának kiadása óta eltelt tíz évben számos olyan tudományos eredmény és irányelv született, amely alapot ad annak felülvizsgálatára.

Első a szoptatás. Később jöhet a kiegészítés

Fewtrell szintén cáfolja a hosszan tartó szoptatás melletti azon érvelést, miszerint a fertőzésveszély miatt nem javasolt egyéb élelmiszerek fogyasztása ez első hónapokban. Vélekedése szerint ez helytálló lehet olyan fejlődő országokban, ahol például nem megfelelő az ivóvíz minősége vagy az általános higiénés viszonyok, a nyugati országokban azonban ez nem jellemző és megfelelő „külső” táplálék bevitele nem jelent ilyen típusú veszélyeket.

A korai leválasztás káros lehet

Megjelenését követően cáfolta a tanulmányt a WHO, az UNICEF brit irodája és több szakmai szervezet is. Szintén megalapozatlannak véli a brit kutatók állításait Kun Judit Gabriella, A Szoptatásért Magyar Alapítvány alelnöke. Kun álláspontja szerint a tanulmány semmiféle új kutatási eredménnyel nem áll elő a témában, emellett azt is érdemes figyelembe venni, hogy a kutatócsoport néhány szerzője a bébiételgyártók támogatását élvezi.

"A korai leválasztás számos negatív következménnyel járhat, ilyen például a különböző légúti megbetegedések kialakulása. Szintén nem elhanyagolandó, hogy a táplálékok adásának korai elkezdésével lerövidülhet a szoptatás teljes időszaka is, ami kifejezetten káros a gyermek fejlődő szervezetére nézve" – mondta kérdésünkre Kun Judit Gabriella, hozzátéve: amennyiben ennek nincs speciális akadálya, mind az anya, mind a baba egészsége érdekében javasolt a kizárólagos anyatejes táplálás fenntartása fél éves korig.

A WHO ajánlása szerint egyébként a fél éves kizárólagos időszak után akár két éves korig is javasolt az anyatej, a szoptatás lezárásának időpontja pedig minden esetben egyedi.


Káros lenne az anyatejes táplálás? Szakértők cáfolják az új felvetést




  Másolat Önnek


ÁLLÁSOK
tovább a jobline.hu-ra »
AJÁNLJUK MÉG
HIRDETÉS
VIDEÓK
további videók »

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X