szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A diákok szeretik, ha oktatás közben elsüt a tanár néhány poént, ez növelheti érdeklődésüket az adott tananyag iránt, ám egy-egy rossz, sértő vicc éppen ellenkező hatást vált ki.

Azt már több tanulmány és a hétköznapi tapasztalat is igazolta, hogy az osztálytermi humor pozitívan befolyásolja a diákok tanulását, egy új kutatás arra volt kíváncsi, hogy mi van, ha egy oktató egyszerűen nem vicces? Milyen hatása van a diákokra, ha egy tanár rossz tréfát süt el?

A PLOS ONE című folyóiratban közzétett tanulmányban az Arizona State University kutatói azt találták, hogy a humor értékelése nemfüggő, azaz más-más témákat találnak viccesek a fiúk, mint a lányok. (Igen, akár a ma Magyarországon kvázi üldözött genderkutatás témája lehet még a tanári humor is.)

A kutatásban 25 természettudományos kurzus több mint másfélezer hallgatóját kérdezték meg. Gyakorlatilag mindenki (99 százalék) azt mondta, hogy értékelik az oktatók humorát, és úgy vélték, hogy ez javítja az osztálytermi élményt. Sokan hozzátették, a humor csökkenti a stresszt, javítja a hallgatók és az oktatók közötti kapcsolatot, és segít nekik emlékezni az adott tananyagra is.

Kiderült azonban, hogy óvatosnak kell lenniük a tanároknak a viccelődéssel, ugyanis egy-egy poén eltérő hatással lehet a különböző diákokra.

Ha a tanár lapos vicceket süt el, az nem változtatja meg a diákok figyelmét. Ha azonban sértő viccel próbálja feldobni az órát, az kifejezetten rosszat tesz a tananyag befogadásának: a diákok több mint 40 százaléka azt mondta, hogy ilyen esetben kevésbé tud figyelni az anyagra. És ez fokozottabban igaz a nőkre.

A tanulmány szerint a férfiak és a nők különböző témájú poénokat tartottak sértőnek. A férfiak többsége például viccesnek találta a nemi, szexuális orientációról, a vallási identitásról és a fajról szóló tanári poénokat, ám ezek a nőket nagyobb valószínűséggel sértették.

Volt három gendersemleges téma: a tudománnyal, az egyetemmel és a televízióval kapcsolatos poénok mind a fiúknak mind a lányoknak bejöttek.

"Kétszer meg kell gondolkodniuk az oktatóknak az általuk használt humor típusát" – foglalta össze a tapasztalatokat Katelyn Cooper, a kutatás vezetője.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!