szerző:
Szántó Péter

Az egyik legrangosabb startup-konferencia, a The Next Web marketingvezetőjét Matthew Elworthyt kérdeztük, hogyan szerezhetnek több vevőt vagy felhasználót a kis cégek weboldalaik személyre szabásával, és hogyan fordíthatják előnyükre a felhasználói regisztrációkból nyert adatokat, és egyáltalán, mit kezdjen egy kis cég a big datával.

hvg.hu: Miért érdemes egy cégnek ellátogatni egy ilyen konferenciára, mivel ad többet, mint bármelyik startup-esemény?

Matthew Elworthy: Az ilyen események igazi értéke a kapcsolatépítés. Ehhez idén készítünk egy alkalmazást is, melynek segítségével párosítani tudjuk majd a látogatókat a cégeik mérete, a termékeik típusa és a karrierjükkel kapcsolatos adatok alapján. Bár a legtöbb hasonló rendezvény szintén készít alkalmazásokat, nálunk ennek a lehetőségnek központi szerepe lesz; azt reméljük, hogy így jobban megismerhetjük majd a látogatóinkat, és az igényeiknek megfelelően tudjuk tovább fejleszteni a The Next Web konferenciákat.

Mi is ez a The Next Web?
A The Next Web (TNW) egy meghatározó, több mint havi 10 millió látogatóval rendelkező technológiai portál. Az általa szervezett konferenciák, melyek előadói az iparág vezetői közül kerülnek ki, kiváló lehetőséget jelentenek a korai stádiumban lévő startupoknak a termékeik vagy a szolgáltatásaik bemutatására. Idén májusban, Amszterdamban rendezik a TNW-konferenciát, amelyre 20 ezer főt várnak. Az eseményen Steve Huffman, a Reddit vezérigazgatója, Danae Ringelmann, az Indiegogo fejlesztési vezetője és Peter Sunde, a Pirate Bay társalapítója is beszédet mond.

hvg.hu: Milyen adatokat gyűjtötök a látogatókról, és mire használjátok ezeket?

M. E.: Az alkalmazáson belüli beszélgetések tartalmát nem fogjuk vizsgálni, azt viszont szeretnénk megtudni, hogy ki beszélt kivel. Sokat javíthatnánk a szoftver képességein, ha például tisztában lennénk azzal, hogy a legtöbbször milyen szakmák képviselői teremtenek kapcsolatot egymással.

Matthew Elworthy
©
hvg.hu: És mi a helyzet a The Next Web portállal? A tartalomszolgáltatók hogyan használhatják ki a legjobban az adatelemzésben rejlő lehetőségeket? Milyen módon férhetnek hozzá olyan információkhoz, amelyekkel jobbá tehetik a szolgáltatásaikat?

M. E.: Az a gond a big datával, hogy nem tudod, mennyit ér, amit megszereztél, ameddig nem találsz ki egy olyan módszert az adatok rendszerezésére, melynek segítségével értékelhető mintákat nyerhetsz.

A Facebook Connect és a hasonló eszközök, melyekkel a közösségi oldalakon megosztott adataikat használhatják a látogatók a regisztrációhoz, rendkívül hasznosak lehetnének a kiadók számára, ugyanakkor sok embert elriasztanak attól, hogy kipróbáljanak egy szolgáltatást. A tartalom személyre szabásának emellett az is gátat szab, hogy nem könnyű dolog a cikkeket a megszerzett információk alapján strukturálni.

A marketingesek számára viszont rendkívül nagy lehetőséget jelent az adatelemzés. Együtt dolgozunk például egy céggel, amely a követőinkhez hasonló felhasználókhoz juttatja el a hirdetéseinket a Twitteren. A segítségükkel olyan dolgokra jöttünk rá, amit csak a közösségi oldal szolgáltatását használva soha nem fedeztünk volna fel. Kiderült például, hogy a közönségünk körülbelül negyven százaléka szinte pont ugyanazokat a Twitter-profilokat követi.

hvg.hu: A túl korai regisztráció elriasztó lehet, ugyanakkor statisztikák szerint, ha megfelelő ponton, értékeket kínálva ajánlják fel a regisztráció lehetőségét a felhasználóknak, meg fogják adni az adataikat.

M. E.: Igen, ez biztos így van. Egy idő után ráadásul a tartalomszolgáltatók sem tudnak majd továbblépni, ha nem találják meg a módját annak, hogy jobban megismerjék a közönségüket. Ehhez elsősorban jobb és észrevétlenebb eszközökre lenne szükség.

A The Next Web blogján több tesztet is futtatunk, amelyekkel azt próbáljuk meg kideríteni, hogy a kérdőívek vagy az olyan megoldások segítségével juthatunk hasznosabb információkhoz, mint a Facebook Connect.

Azt, hogy milyen szoftvert érdemes használnod, elsősorban az dönti el, hogy milyen adatokra vagy kíváncsi. Az alkalmazás fejlesztése során például azért döntöttünk úgy, hogy a Facebook helyett a LinkedInt használjuk a regisztrációhoz, mert felmérések szerint a felhasználóknak csak egy kisebb része frissíti a foglalkozásával kapcsolatos információkat a Facebookon.

Pillanatkép az egyik TNW-konferenciáról
©

hvg.hu: Az alkalmazáson keresztül személyes információkat adnak meg a felhasználóitok, a kérdőíveken viszont az anonimitásukat megtartva nyilvánítanak véleményt. Szerinted a vállalkozások hogyan tudnák a legjobban összekapcsolni ezt a két fajta információforrást?

M. E.: Az alkalmazás felhasználóit azért tudjuk rávenni arra, hogy sokféle adatot megadjanak magukról, mert úgy érzik, hogy az eszköz a segítségükre lesz a konferencia során. Ugyanakkor valószínűtlennek tartom, hogy egy mikroszájton hajlandóak lennének végigcsinálni egy több lépcsőből álló regisztrációt, csak azért, hogy például kipróbálhassanak néhány játékot.

A lényeg, hogy értéket kell adnod az adatokért cserébe. Nem fognak regisztrálni a látogatóid, ha úgy látják, hogy csak a céged számára hasznos ez a folyamat.

hvg.hu: Az előnyöket, amit az adatok megadása jelenthet, sok cég nem kommunikálja megfelelően. Ha viszont sikerül nekik, sokat nyerhetnek a regisztrációs folyamattal.

M. E.: Igen, de csak abban az esetben, ha az adatokat megfelelően használják. Ismerek például egy holland céget, amely a The Next Web konferencián mutatkozott be korábban. Fotókönyvek készítésével foglalkoznak, és a vásárlóik legtöbb like-ot kapott képeit automatikusan egy albumba rendezik, amit megrendelhetnek tőlük. Egy év után azonban rájöttek, hogy nem mindig azok a legfontosabb képek az ügyfeleik számára, amelyeket a legtöbben kedvelnek.

hvg.hu: A Google és a Facebook is lehetőséget biztosít a hirdetések személyre szabására és ezeket a lehetőségeket ki is használják a cégek. Szerinted miért nem fordítanak legalább ugyanekkora figyelmet a tartalmaik személyre szabására?

M. E.: Azért van néhány cég, amelyik a tartalmait is megpróbálja az ügyfeleihez igazítani. Az Econsultancy hírlevél rendszere például figyelembe veszi a felhasználók reakcióit. Tehát például ha az olvasóik rákattintanák egy hírre, akkor több, ahhoz hasonló témáról kapnak majd értesítést.

Ugyanakkor egy ilyen rendszer felállítása sok munkával jár, mivel a felhasználókat és a tartalmakat is csoportosítani kell hozzá. A gyors megtérülésre koncentráló marketingosztályok pedig ritkán hajlandóak arra, hogy olyan kísérleteket végezzenek, amelyek tájékoztatást adhatnak egy új módszer értékéről.

hvg.hu: Mit gondolsz, a startupok hogyan találhatnák meg a legegyszerűbben az olyan vállalatokat, amelyek hajlandóak lennének kipróbálni a termékeiket?

M. E.: Ha kellő alapossággal végeznek kutatásokat, meg fogják találni azokat a cégeket, amelyeket érdekelheti a fejlesztésük. Ami nehézséget jelenthet számukra, az az, hogy a szoftveres szolgáltatások piaca rendkívül telített. Ahhoz, hogy egyáltalán esélyük legyen értékesíteni a terméküket, mindenképpen biztosítaniuk kell majd egy ingyenes próbaidőszakot, és gondoskodniuk arról, hogy ezen időszak alatt minden megfelelően működjön. Sajnos, a jó termék kifejlesztése önmagában már nem elegendő.

A szerzőről
Szántó Péter a SpringTab és Szanto.co alapítója. Digitális üzletfejlesztőként olyan vállalatokkal dolgozott együtt, mint a Time-Warner, a L’Oreal, az OTP, a Fashion Street és a TripTrotting. Előadóként vett részt a TEDxYouth-on, az RTL Klub első Startup és Közösségi média műsorának vezetője volt, rendszeres előadó a Kürt Akadémián és az Internet Hungary rendezvényén. A Forbes a 30 év alatti sikeres vállalkozók 30-as listájára is beválogatta.