szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Frederic Mazella szerint egy cégnek három dologra van szüksége ahhoz, hogy sikeres legyen, amiket zöld, kék és piros színekkel jelölt. Ezek egy startup alapszínei, amelyek közül először a zöldről, vagyis az úgynevezett vállalati DNS kialakításának fontosságáról számol be.

Amikor elkezdtem hosszabb távolságon közlekedő autósokat és a hozzájuk csatlakozni kívánó utasokat összekötő platformról álmodozni, voltak terveim és rendelkeztem bizonyos készségekkel, hogy ezt üzleti formába öntsem. Bevontam egy jó barátomat és egy volt kollégámat is a folyamatba, elég jól programoztunk, de nem volt meg az ahhoz szükséges tapasztalatunk, hogy a felhasználók nagy számát is kiszolgáló támogató infrastruktúrát hozzunk létre. Aztán találkoztam (a társalapító és CTO) Francis Nappez-vel, akinek vezető fejlesztőként jelentős tapasztalata volt ebben és (a társalapító és COO) Nicolas Brussonnal, aki a kockázati tőke területén mozgott otthon, és látta, hogy a siker vagy bukás azon múlik, hogy mennyire képesek ezek a kezdeményezések magukat finanszírozni, hatékonyan megszervezni a csapatukat, továbbá a megfelelő árkultúrát létrehozni.

1. Álljon össze egymást kiegészítő készségekkel rendelkező emberekkel

A szerzőről
Frédéric Mazzella a francia telekocsis cég, a BlaBlaCar alapítója. A vállalkozást 2004-ben indította el, korábban tudományos kutatóként dolgozott az amerikai űrkutatási hivatalnál, a NASA-nál, illetve a japán telekommunikációs cégnél, az NTT-nél. Mesterdiplomáját Computer Science szakon a Stanfordon szerezte, elkötelezett híve a fenntartható fejlődésnek és az online megoldások iránti bizalom megerősítésének.

Létfontosságú, hogy egymást kiegészítő készségekkel rendelkező embereket hozzunk össze, és az ösztönzőrendszert ennek megfelelően alakítsuk ki. Az egymást kiegészítő csapat mindig alkalmasabb arra, hogy kezelni tudja a növekedés útján ránk váró kihívásokat. Minden egyes támogatásgyűjtési tárgyalási körben a befektetők elsőként a csapatot fogják alaposan megvizsgálni.

Amikor hatvanan voltunk, összehívtuk a csapatot, hogy meghatározzuk azokat az értékeket amelyek iránytűként szolgálnak az irodáink számára. A kizárólag végrehajtást igénylő hierarchikus folyamatokkal szemben az értékek az aktív döntéshozatalt segítik elő, valamint támogatják a felelősségvállalást és az elszámoltathatóságot.

2. Az értékek veszik át a folyamatok helyét

Ahogyan a cég méretbeli növekedésnek indul és földrajzilag is terjeszkedni kezd, nagyon fontos, hogy ennek megfelelő léptékű legyen a küldetésünk és az értékeink is. Pontosan kell megfogalmaznunk a céljainkat, közvetíteni az értékeinket és bevonni ezeket a toborzási, valamint a működési folyamatokba is. Egy erős vállalati kultúra erősíti a céltudatosságot, arra ösztönzi a csapattagokat, hogy felelősséget vállaljanak, továbbá elősegíti a következetes és gyors döntéshozatalt.

3. Legyen ön a legnagyobb elvárást támasztó ügyfél

Annak biztosítására, hogy a termék minden beazonosított szükségletet betöltsön, és hogy megértsük az igényeknek az alakulását, olyan terméket kell kifejleszteni, amelyet mi magunk is szívesen használunk és a felhasználó szemével tudjuk tovább javítani.

A termékünk folyamatos javítására olyan ismétlődő folyamatokat alkalmazunk, amelyek lehetővé teszik az állandó innovációt. Például amikor valamilyen változást eszközölünk a mobil alkalmazáson, akkor tesztelés céljából MVP-t (minimum viable product, azaz működő kész próbaváltozatot) teszünk közzé, és a tagok visszajelzéseit integráljuk a fejlesztési folyamatba. Egy első változat ritkán tökéletes, de lehetővé teszi számunkra, hogy a valós használat során vizsgáljuk meg az ötletet, és olyan állandó fejlesztési folyamatot indítsunk útjára, amely a tagok szükségleteivel összhangban áll.

Számos visszajelzési csatornát dolgoztunk ki, többek között a tagi kapcsolatokért felelős csapatot, akik minden tagi kérdésre válaszolnak, és húsz különböző nyelven folyamatosan támogatást nyújtanak a szolgáltatás használatában. A fejlesztési javaslatokat ezt követően a „Tagok hangja” csapatunk központilag kezeli, és a termékfejlesztőkhöz kerül a kérdés, akik végrehajtják a szükséges módosításokat.

A megosztásos modell áshatja meg az egyszer használatos termékek sírját?

Az adatbázisok, keresőmotorok és a konnektivitás globális forradalomának és a személyek közötti online bizalom létrejöttének köszönhetően az egyének hirtelen lehetőséget kaptak javaik, tudásuk, pénzük, készségeik, hálózataik és tartalmaik megosztására, ami drámai változást hozhat fogyasztási szokásainkban.

4. Visszajelzési csatornákat és ismétlődő folyamatokat kell létrehozni

Egy startup életében az egyetlen állandó tényező a változás. Semmi nincs kőbe vésve, és nincs olyan dolog, amelyet ne lehetne valamilyen módon továbbfejleszteni. Alakítsunk ki erős kommunikációs csatornát a felhasználói visszajelzések összegyűjtésére, amely lehetővé teszik számunkra, hogy beazonosítsuk a felhasználói szokásokban és igényekben bekövetkező változásokat. Hozzunk létre gyors ismétlést lehetővé tevő folyamatokat, amellyel megvetjük egy folyamatos fejlődést eredményező körfolyamat alapjait.

Így indult
A BlaBlaCar ötlete személyes szükségletre vezethető vissza: "karácsony napján Párizsból szerettem volna a családomhoz utazni, de minden vonatjegy elkelt. A testvéremnek kellett kitérőt tennie, hogy értem jöjjön. Az autópályán azonban észrevettem, hogy a gépjárművek többsége üres, míg a mellettünk futó vonaton pedig tömegeket lehetett látni. Itt láttam meg annak a lehetőségét, hogy ezt az elpazarolt kapacitást – az üres autóüléseket – kihasználjuk egy új, megfizethető és barátságos mobilitási alternatíva formájában."
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!