Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c9840840-3d54-47b1-9d23-e836ccf1854e","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Az Amerikai Egyesült Államok legmagasabb kort megért elnöke volt. ","shortLead":"Az Amerikai Egyesült Államok legmagasabb kort megért elnöke volt. ","id":"20250104_Megkezdodott-Jimmy-Carter-tobb-napos-bucsuztatasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c9840840-3d54-47b1-9d23-e836ccf1854e.jpg","index":0,"item":"57fdfa13-779b-4bdd-b161-554ab8d8fd54","keywords":null,"link":"/vilag/20250104_Megkezdodott-Jimmy-Carter-tobb-napos-bucsuztatasa","timestamp":"2025. január. 04. 20:34","title":"Megkezdődött Jimmy Carter több napos búcsúztatása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13e49f4f-4ba0-41c9-8f39-b39468678113","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Orbán Viktor jelenleg családjával és ötfős kíséretével az indiai Kocsínban tartózkodik. A nyilvánosság szinte semmit nem tud az út részleteiről, de megpróbáltuk kiszámolni, mennyibe kerülhet egy ilyen téli vakáció.","shortLead":"Orbán Viktor jelenleg családjával és ötfős kíséretével az indiai Kocsínban tartózkodik. A nyilvánosság szinte semmit...","id":"20250105_orban-viktor-india-ajurveda-kocsin-koltseg-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13e49f4f-4ba0-41c9-8f39-b39468678113.jpg","index":0,"item":"69cf1429-3f57-412a-a162-a2767f8208b1","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_orban-viktor-india-ajurveda-kocsin-koltseg-ebx","timestamp":"2025. január. 05. 18:47","title":"Mennyit költhet el Orbán Viktor az indiai családi útra?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! Ezen a héten Lenthár Balázs Hősök vagy gonosztevők? sorozatából egy kegyetlen lázadóvezér, akiről nem őrzött meg semmit a nép emlékezete. ","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20250105_Elvitelre-podcast-Hosok-vagy-gonosztevok-Dozsa-Gyorgy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806.jpg","index":0,"item":"22c9b080-5832-4387-9eca-5fb24597c9a8","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_Elvitelre-podcast-Hosok-vagy-gonosztevok-Dozsa-Gyorgy","timestamp":"2025. január. 05. 06:00","title":"Elvitelre #100: Dózsa György, a kegyetlen lázadóvezér, akiről nem őrzött meg semmit a nép emlékezete","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"12d90561-553e-4278-830b-727f79ff22ce","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A családja szerint rendőri túlkapás történt. A rendőrség szerint az intézkedés jogszerű és arányos volt.","shortLead":"A családja szerint rendőri túlkapás történt. A rendőrség szerint az intézkedés jogszerű és arányos volt.","id":"20250106_zagyvarekas-rendori-intezkedes-meghalt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/12d90561-553e-4278-830b-727f79ff22ce.jpg","index":0,"item":"6f4eae24-248a-4bcb-bb37-952c45d514b6","keywords":null,"link":"/itthon/20250106_zagyvarekas-rendori-intezkedes-meghalt","timestamp":"2025. január. 06. 08:48","title":"„Rosszul vagyok, nem bírom!” – videó került elő a férfiról, aki rendőri intézkedés közben halt meg Zagyvarékason","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8bd37b1-a20b-4d68-af24-75b79d4b9fd4","c_author":"HVG","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20250105_hvg-han-kang-gorog-leckek-regeny-konyv-irodalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8bd37b1-a20b-4d68-af24-75b79d4b9fd4.jpg","index":0,"item":"c2bb46f5-522d-45ec-a235-5ee9ad3040c3","keywords":null,"link":"/360/20250105_hvg-han-kang-gorog-leckek-regeny-konyv-irodalom","timestamp":"2025. január. 05. 16:00","title":"„Kevésen múlt, hogy meg se szülessél” – különös alaphelyzetből rugaszkodik el a Nobel-díjas Han Kang új regénye","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bae2cc2c-01cc-4ccb-8b17-bc21b9977a9e","c_author":"Feledi Márton","category":"360","description":"A Revolut, a Wise vagy a Taxify mindegyike a balti országokhoz köthető startupként indult és vált milliárdokat termelő nagyvállalkozássá. Mitől ilyen jók ebben a baltiak?","shortLead":"A Revolut, a Wise vagy a Taxify mindegyike a balti országokhoz köthető startupként indult és vált milliárdokat termelő...","id":"20250104_hvg-baltikum-sikeres-startupok-technologia-okosan-unikorniskeltetok-unikornis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bae2cc2c-01cc-4ccb-8b17-bc21b9977a9e.jpg","index":0,"item":"7d1c8962-93c3-4cbe-8d85-60f9f7824228","keywords":null,"link":"/360/20250104_hvg-baltikum-sikeres-startupok-technologia-okosan-unikorniskeltetok-unikornis","timestamp":"2025. január. 04. 13:30","title":"Ha a baltiaknak sikerül, nekünk miért nem? Sikeres startupok nyomában Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a996467f-b596-4df7-b78d-288be5434196","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Újraindultak a tárgyalások, de egyelőre nem történt komolyabb előrelépés. ","shortLead":"Újraindultak a tárgyalások, de egyelőre nem történt komolyabb előrelépés. ","id":"20250106_A-Hamasz-34-tusz-engedne-el-ha-letrejonne-a-tuzszunet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a996467f-b596-4df7-b78d-288be5434196.jpg","index":0,"item":"b9f42246-9b9b-4e94-a402-2e64c83b284e","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_A-Hamasz-34-tusz-engedne-el-ha-letrejonne-a-tuzszunet","timestamp":"2025. január. 06. 06:17","title":"A Hamász 34 túszt engedne el, ha létrejönne a tűzszünet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"36e2843a-2e86-41af-8ab8-692bbaf0fc2e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Nincs szükség varázslatra, méregdrága termékekre és kozmetikai eljárásokra, ezeknél fontosabb a következetesség és a tudatosság.","shortLead":"Nincs szükség varázslatra, méregdrága termékekre és kozmetikai eljárásokra, ezeknél fontosabb a következetesség és...","id":"20250105_fiatalsag-megorzese-titka-oregedes-ellenszere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36e2843a-2e86-41af-8ab8-692bbaf0fc2e.jpg","index":0,"item":"b844a100-8eb0-4697-ac98-6a48a254d200","keywords":null,"link":"/elet/20250105_fiatalsag-megorzese-titka-oregedes-ellenszere","timestamp":"2025. január. 05. 05:50","title":"20 évvel fiatalabbnak tűnnek a koruknál azok, akik mindennap odafigyelnek erre a 10 dologra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mennyiért tankolunk, és miért nem sokkal olcsóbban?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A dollár árfolyamának gyengülése miatt előállhat az a csoda, amire már jói ideje várunk, hogy csökkenjen az üzemanyagok ára. Ez attól függetlenül bekövetkezhet, hogy az észak-afrikai zavargások, különösen a líbiai összecsapások felfelé hajthatják a nyersolaj világpiaci árát, amelyet elsősorban az ázsiai túlkereslet amúgy is tartósan magasan tart.
Az olajár emelkedése az elmúlt egy évben alaposan befolyásolta az üzemanyagárakat, hiszen a hordónkénti ár 80 dollár környékéről 115 dollár magasságába emelkedett, ami 43 százalékos drágulást jelent. Mivel a benzin egy év alatt 317 forintról mintegy 20 százalékkal 382 forintra drágult, az áremelkedés üteme nem meg sem közelítette a nyersolajét. A gázolaj rosszabbul járt, mert 291-ről 384 forintra drágult tavaly március óta, s így 32 százalékkal kell többet fizetni érte.
Az árváltozást befolyásolja a dollár árfolyamának változása is, de jelenleg ugyanúgy 190 forint környékén áll, mint egy éve, még akkor is, ha közben tavaly nyáron megmászta a 240-es csúcsokat is. A dollár árfolyamára mégis figyelni kell a Mol nagykereskedelmi árképzése miatt, ami amúgy megfelel a piaci szokásoknak. A magyar olajtársaság az alternatív importforrásokra is figyelve saját nagykereskedelmi listaárat alakít ki a termékek világpiaci (genovai) jegyzésárát alapul véve, amelyet egységesen alkalmaz minden vevőre. A nagykereskedelmi listaár fedezetet nyújt többek között a logisztikai és forgalmazási költségekre. Ezt úgy kell érteni, hogy a genovai árak heti átlagát megnöveli azzal az összeggel, amelyet a liguriai kikötőből hazáig szükséges fuvarköltség tenne ki. Így akkora árat szab meg, hogy mellette éppen ne érje meg a többi társaságnak máshonnan beszereznie az üzemanyagot. Ha a Mol árat emel, e rendszerben a többiek is erre kényszerülnek.
Így aztán ha a Mol a világpiaci ár alatt szerez be kőolajat (például főpiacáról, Oroszországból), s feldolgozza a saját finomítóiban, akkor a megtakarított nyersanyagköltség nem jelenik meg a magyar kiskereskedelmi árakban. Az árat még módosítja, hogy figyelembe veszik „a jogszabályi előírásoknak megfelelő arányú biokomponens bekeverési hányadot” is. Az így kialakult alapra rakódnak aztán a különböző adótételek: készletezési díj (KKKSZ-díj), jövedéki adó és végül a 25 százalékos áfa.
Az üzemanagok árszerkezete 2011. márciusában
forint/liter
Benzin
Diesel
világpiaci jegyzésár
150
39%
169
45%
logisztikai és forgalmazási fedezet
29
8%
31
8%
KKKSZ-díj
3,3
1%
3,2
1%
jövedéki adó
120
32%
97
26%
áfa
75
20%
75
20%
Bruttó ár
377
376
[[ Oldaltörés (2. oldal: Hosszú távon kikerülhetetlennek látszik a drágulás) ]]
A nemzetközi energiaügynökség (IEA) elemzése szerint, ha a jelenlegi (az arab válsághoz köthető) piaci zavarok elsimulnak, akkor is fennmarad az olajár és az üzemanyagok piacán az áremelkedést indukáló feszültség, mert a kínálat nem lesz képes utolérni a keresletet. Az OPEC szóvivője és szaudi források viszont arról beszéltek, hogy akkora szabad kitermelési kapacitásaik vannak (olaj és földgáz egyaránt), amely képes kiegyensúlyozni a piac egyensúlyi zavarait. Szakértők szerint el kell különíteni egymástól a rövid és a középtávú várakozásokat. Rövidtávon igaz, hogy vannak szabad kitermelési kapacitások (főként Szaúd-Arábiában, Kuvaitban és az Egyesült Arab Emirátusokban), ám a jelenlegi várakozások szerint a gyors kereslet növekedés hosszabb távon megváltoztathatja a kereslet és kínálat jelenlegi egyensúlyát, és a piacok az összes tényezőt együttesen árazzák majd be. Rövid távon most ebből annyi látszik, hogy az olasz piac ellátásában a líbiai olajnak jelentős szerepe van, de a harcok miatt kieső szállítások mégsem okoztak áremelkedést, sőt a feldolgozott termékek jegyzésára csökkent, ami a dollár forinthoz mért gyengülésével az üzemanyagok kiskereskedelmi árának mérséklődését válthatja ki. Legalább is egy időre, aztán érvényesülni fog a hosszabb távú trend, s a későbbiekben biztosan még drágább benzinnel és gázolajjal fogunk autózni.
Líbiai harcosok. Hatnak az olajárra, de a kereslet sokkal jobban
MTI/AP
De lehet, hogy egyre gyakrabban hagyjuk otthon a kocsit. A drágaság ugyanis már eddig is megtette a hatását. A magyarországi üzemanyag-fogyasztás 2010-ben számottevően visszaesett, mind a motorbenzin, mind a gázolaj esetében. A visszaesés mértéke különösen a motorbenzinnél látványos, a 12 százalékos forgalomcsökkenés elsősorban a lakossági fogyasztás zuhanásának a következménye. Eközben a hazai ipar, az export és a szállítmányozás kismértékű élénkülése, valamint a környező országok lassan növekvő gazdasági teljesítménye segítettek abban, hogy a gázolajkereslet kevésbé fusson lejtőre, s a visszaesés így csak 6 százalékos volt. Piaci információforrásunk úgy fogalmazott, hogy az olajipari környezet az egész világban kedvezőtlenül alakult, ami sok európai országban finomítói „kapacitásracionalizálásokhoz” vezetett. A Mol finomítói azonban a hatékonyságuk miatt jól állják a sarat, ráadásul a társaságot elkerülik az alapanyag-ellátási nehézségek, hiszen elsődleges orosz forrásai biztonságosnak számítanak.
Mosonyi György, a Mol vezérigazgatója egy Figyelőnek adott interjúban azonban elmondta, hogy nem elégedett a helyzettel, hiszen Magyarországon kívül Európában – két ország (Svájc és Dánia) kivételével – sehol sincs 25 százalékos áfa ezeken a termékeken, ami nálunk aránytalanul megdrágítja az üzemanyagot. Az is tény, hogy Magyarországon 20 forinttal magasabb az üzemanyag jövedéki adója az uniós kötelező minimumnál. Azaz a kormány, ha akarná, csökkenthetné az árakat az előírások megváltoztatásával. Erre azonban elég kevés esély van. Egyrészt mert a az üzemanyagok árának adótartalma a bruttó ár százalékában meglehetősen átlagos nálunk. Az unióban 11 országban alacsonyabb, 15-ben pedig magasabb. Másrészt a költségvetésnek mostanában minden fillérre szüksége van.
A magas üzemanyagár csökkenti az autóhasználatot, amellyel egyenesen arányos a bekövetkező károk száma, ugyanakkor a javítási költségek folyamatosan emelkednek - a kettő eredője befolyásolja a következő évi kötelező gépjármű felelősségbiztosítási (kgfb) díjakat, közölte a biztositas.hu internetes alkusz.