Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c94c9dad-5387-4e2b-9965-94c5029e6921","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Nem küldték ki határidőre a számlák éves díjkimutatását, amivel kötelezettségszegést követett el az MBH Bank.","shortLead":"Nem küldték ki határidőre a számlák éves díjkimutatását, amivel kötelezettségszegést követett el az MBH Bank.","id":"20250423_mbh-bank-meszaros-bankja-kotelezettsegszeges-birsag-MNB-bankfelugyelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c94c9dad-5387-4e2b-9965-94c5029e6921.jpg","index":0,"item":"3d3191d0-43d5-4b5a-9be6-5684fa76bedf","keywords":null,"link":"/kkv/20250423_mbh-bank-meszaros-bankja-kotelezettsegszeges-birsag-MNB-bankfelugyelet","timestamp":"2025. április. 23. 11:13","title":"Megbírságolta Mészáros bankját az MNB","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ddee0867-4218-46aa-86b8-609d9e225719","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartunk a hvg.hu-n: május 8-ig minden hétköznap közzéteszünk egy feladatot, és arra biztatjuk – nem csak a matematikus – olvasóinkat, hogy próbálják megoldani. Tizenkettedik kihívás.","shortLead":"A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartunk a hvg.hu-n: május 8-ig minden hétköznap közzéteszünk...","id":"20250424_Gondolkozz-velunk-Kave-az-asztalon-Szexi-a-matek-12","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ddee0867-4218-46aa-86b8-609d9e225719.jpg","index":0,"item":"7a3612df-4d2d-4a95-bc3a-f4a8cce456a0","keywords":null,"link":"/elet/20250424_Gondolkozz-velunk-Kave-az-asztalon-Szexi-a-matek-12","timestamp":"2025. április. 24. 10:00","title":"Gondolkozz velünk: Kávé az asztalon – Szexi a matek 12.","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"168c67e8-4af5-4290-8548-6377ee514824","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"Rövid időn belül már a második új vállalkozását indítja el Nyerges Zsolt, aki Simicska Lajos mellett a Fidesz másik nagy gazdasági aktora volt, de az elmúlt években már sokkal visszafogottabb az üzleti tevékenysége, mint korábban.","shortLead":"Rövid időn belül már a második új vállalkozását indítja el Nyerges Zsolt, aki Simicska Lajos mellett a Fidesz másik...","id":"20250424_hvg-Gyogyszer-kereskedelembe-fog-a-milliardos-nyerges-zsolt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/168c67e8-4af5-4290-8548-6377ee514824.jpg","index":0,"item":"5a2d6cf0-72e8-4fc8-adcb-ca19a69d3dde","keywords":null,"link":"/360/20250424_hvg-Gyogyszer-kereskedelembe-fog-a-milliardos-nyerges-zsolt","timestamp":"2025. április. 24. 06:00","title":"Gyógyszer-kereskedelembe fog Simicska Lajos egykori jobbkeze","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"862c70c3-83b3-46ad-8d30-61fb8eb3de68","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Akkora a baj a jegybanki alapítványnál illetve az alatta lévő cégstruktúrában, hogy pénzt kellett bele tenni ahhoz, hogy kideríthessék, hova lett a pénz.","shortLead":"Akkora a baj a jegybanki alapítványnál illetve az alatta lévő cégstruktúrában, hogy pénzt kellett bele tenni ahhoz...","id":"20250425_Varga-Mihalyek-beletoltak-meg-400-millio-forintot-a-Matolcsy-alapitvanyba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/862c70c3-83b3-46ad-8d30-61fb8eb3de68.jpg","index":0,"item":"a8c9cc65-7a03-4b01-b212-ab63352f2078","keywords":null,"link":"/kkv/20250425_Varga-Mihalyek-beletoltak-meg-400-millio-forintot-a-Matolcsy-alapitvanyba","timestamp":"2025. április. 25. 07:44","title":"Varga Mihályék beletoltak még 400 millió forintot a Matolcsy-alapítványba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"73ab4302-0c16-4240-b97d-6c35ffa33715","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Perseverance Mars-járó ezúttal egy szögletes képződményt vett észre a Jezero kráterben.","shortLead":"A Perseverance Mars-járó ezúttal egy szögletes képződményt vett észre a Jezero kráterben.","id":"20250424_nasa-mars-szikla-skull-hill","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/73ab4302-0c16-4240-b97d-6c35ffa33715.jpg","index":0,"item":"b9363fd4-33d0-4604-a650-b8c84fa7f49c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250424_nasa-mars-szikla-skull-hill","timestamp":"2025. április. 24. 15:03","title":"Különleges sziklát talált a NASA a Marson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af06648b-cb81-4211-b179-f2e047e7d55b","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartunk a hvg.hu-n: május 8-ig minden hétköznap közzéteszünk egy feladatot, és arra biztatjuk – nem csak a matematikus – olvasóinkat, hogy próbálják megoldani. Tizenegyedik kihívás.","shortLead":"A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartunk a hvg.hu-n: május 8-ig minden hétköznap közzéteszünk...","id":"20250423_Gondolkozz-velunk-Talalt-terkep-Szexi-a-matek-11","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af06648b-cb81-4211-b179-f2e047e7d55b.jpg","index":0,"item":"9cd5b472-0dd8-4e43-89f5-b5074c49eef7","keywords":null,"link":"/elet/20250423_Gondolkozz-velunk-Talalt-terkep-Szexi-a-matek-11","timestamp":"2025. április. 23. 10:00","title":"Gondolkozz velünk: Talált térkép – Szexi a matek 11.","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"214aba48-9066-4098-a6db-303c8a4993ad","c_author":"HVG","category":"360","description":"A Pénzügyminisztérium volt vezetői kaptak pozíciókat a BISZ Központi Hitelinformációs Zrt.-nél, miután a tárca vezetője, Varga Mihály lett a Magyar Nemzeti Bank elnöke.","shortLead":"A Pénzügyminisztérium volt vezetői kaptak pozíciókat a BISZ Központi Hitelinformációs Zrt.-nél, miután a tárca...","id":"20250425_hvg-Jonnek-Varga-emberei-MNB-kaderek-bisz-hitelinformacios-zrt-jarmai-peter-zoltan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/214aba48-9066-4098-a6db-303c8a4993ad.jpg","index":0,"item":"a91cb245-f787-464f-afe6-b79f2ae989fc","keywords":null,"link":"/360/20250425_hvg-Jonnek-Varga-emberei-MNB-kaderek-bisz-hitelinformacios-zrt-jarmai-peter-zoltan","timestamp":"2025. április. 25. 07:23","title":"Varga Mihály viszi az embereit az MNB felügyelte céghez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bca6e837-20b6-4d4a-a20c-9324e5e5800e","c_author":"Balla István","category":"elet","description":"Továbbra is veszélyben érzik a szülők a XVIII. kerületi Kapocs Magyar–Angol Két Tannyelvű Általános Iskola megszokott működését. Minden tiltakozás ellenére a Rábel Krisztina által vezetett tankerület átszervezi a népszerű intézmény működését.","shortLead":"Továbbra is veszélyben érzik a szülők a XVIII. kerületi Kapocs Magyar–Angol Két Tannyelvű Általános Iskola megszokott...","id":"20250423_kapocs-iskola-tankerulet-tiltakozas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bca6e837-20b6-4d4a-a20c-9324e5e5800e.jpg","index":0,"item":"fd785324-3228-46f3-9fa1-a38aee9dc7b2","keywords":null,"link":"/elet/20250423_kapocs-iskola-tankerulet-tiltakozas-ebx","timestamp":"2025. április. 23. 11:40","title":"„Na, ezt jól megkaptuk…” – cinikus választ írt a tankerület egy szülői panaszra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Három hazai, egy-egy kínai, olasz, osztrák és szlovák, valamint egy osztrák-magyar konzorcium jelentkezett a magyar e-útdíj infrastruktúra építésére kiírt közbeszerzésre. A rendszernek jövő júliustól évi 150 milliárd forintot kellene termelnie. De az egész könnyen dugába dőlhet, miután a versenyzők rajtvonalra hívása sem volt problémamentes.
Szerdán 11 órakor lejárt a határideje annak a közbeszerzési pályázatnak, melyet a használatarányos (kilométer alapú) útdíjrendszer infrastruktúrájának a kiépítésére írt ki az Állami Autópályakezelő (ÁAK). Meglepő módon az egyik cég ajánlata csak a borítékbontás megkezdése után percekkel érkezett meg az ÁAK-hoz, egy másik pályázat pedig információink szerint nem úgy volt lefűzve, hogy abba ne lehessen roncsolásmentesen ki-, és betenni lapokat. Ez azonban semmi ahhoz képest, hogy a beérkezett pályázók névsorolvasásakor több jelenlévő szemöldöke is felszaladt a csodálkozástól.
Csak nyolcan
A közbeszerzési eljárásban való részvételre jogosító pályázati csomagot összesen 36 cég vásárolta meg, közülük végül nyolcan jelentkeztek. A két szám közötti nagy különbséget az ÁAK közleménye azzal magyarázta, hogy sok cég konzorciumban pályázott. Ezt azonban a hvg.hu birtokába került "rajtlista" nem igazán igazolja vissza. Persze előfordulhat, hogy a fővállalkozók mögött még feltűnnek más cégek is. Bár a tendert a kormányzatok már hat éve szinte folyamatosan készítik elő, a végére is csak a kapkodás maradt. A kiírásról rendelkező kormányhatározat mindössze szeptember közepére készült el, de azt követően is még módosítottak a jelentkezési határidőn, így végül öt napja volt az ajánlattevőknek, hogy beadják a papírokat.
Filep István
„Ez számunkra azt mutatja, hogy a kiírók nem igazán mozogtak otthonosan a területen" – mondta az egyik pályázó cég neve elhallgatását kérő tisztségviselője. Egy másik érintett cég szakembere ezzel szemben azt sem tartja kizártnak, hogy a szűk nevezési határidő egy kiszemelt szereplőnek készítette elő a terepet. Egy biztos: a rohammunkára nem ér majd semmit ráfogni. Amikor az ÁAK augusztusban megszondázta a potenciális ajánlattevőket, azt az egyöntetű választ kapta, hogy reális az e-útdíj rendszer jövő júliusi indítása. Ennek fő feltételét abban látták, hogy a 10 éves koncessziós szerződést még idén aláírják a közbeszerzés nyertesével.
Ami a menetrendet illeti: a kétszakaszos nyílt, közbeszerzési eljárásban október 10-ig kellett jelezni a részvételi szándékot. A jelentkezéseket a megadott formai és tartalmi szempontok alapján nyolc nap alatt dolgozzák fel, majd másnap, október 19-én hivatalosan is értékelik. A kritériumoknak megfelelő jelentkezőknek kiküldik az ajánlattételi meghívást, és ezekkel a cégekkel ezután tárgyalásos úton jutnak el a végső ajánlattételig. A tárgyalásoknak november végére le kell zárulnia, hogy még december elején a tendernyertessel aláírható legyen a szerződés.
Hányan állnak a rajtnál?
A szerdai borítékbontásnál nyolc cég neve hangzott el: a szlovák Towercomé, a Kapsch osztrák-magyar konzorciumé, a magyar T-Systems-é, a kínai China International Corporationé, az osztrák EFKON-é, az olasz Imeté, a magyar Hungarian Motorwayé és a szintén hazai Getronicsé.
A Towercom a szlovák tévé mögötti informatikai rendszerszolgáltató: nem épített ugyan autópálya-rendszert az elmúlt két évben, de elképzelhető, hogy a szlovák e-útdíj struktúrát építő céggel a háta mögött jelentkezett a magyar tenderre. Az ügy ez esetben azért lehet pikáns, mert az éppen két éve megépült szlovák rendszer tenderfelhívását az EU vizsgálja, mivel furcsa módon az ereményhirdetéskor a négy elsőt kizárták, és a legdrágább ajánlattevő építhetett.
Az osztrák EFKON-ról előre tudni lehetett, hogy nevezni fog, ahogy erre alig egy hónapja egy sajtóbeszélgetésen a cégvezetés utalt is. Mint megírtuk: a cég számára mindegy, milyen technológiára írják ki a magyar e-útdíj tendert, mert technológiától függetlenül, mindenre van megoldása. A magabiztosságukat az Ausztrián és Németországon kívüli ír, bolgár, maláj, dél-afrikai és indiai projektek táplálják.
A műholdas GNSS tehnológiával indulni kívánó T-Systems-nek nincs saját tapasztalata ezen a területen (azt ugyanis a Deutsche Telekomon keresztül szereztek a németországi e-útdíj-rendszer kiépítése során, igaz, ennek fejlesztésében jelenleg is részt vesznek). Ez azonban nem könnyíti meg a T-Systems helyzetét abban a kérdésben, hogy míg korábban hivatalosan arról volt szó (és erről májusban kormányhatározat is született), hogy olyan rendszert kell majd építeni Magyarországon, ami az első körös, tehergépjárműveket adóztató rendszert kibővíthetővé teszi a személygépkocsik kilométer alapú megadóztatására is, a szeptemberi versenykiírásban ez a kitétel már nem volt benne. Forrásaink szerint ez azt jelenti, hogy a T-Systems hiába "gyúrt" május óta arra a fejlesszétsre, a végén azzal szembesülhet, hogy eddigi fejlesztései egy részét nem tudja majd felhasználni. [A T-Systems kommunikációs igazgatója, Báhegyi Zsófia ezzel kapcsolatban, a cikk megjelenését követően azt közölte lapunkkal, hogy: "A hivatkozott kormányhatározatok nem könnyítik, de nem is nehezítik meg a T-Systems helyzetét tekintettel arra, hogy a cég által kínált GNSS technológia szempontjából másodlagos kérdés az, hogy személygépkocsira vagy tehergépjárműre nézve alkalmazzák. A fedélzeti egységek minden gépjárműbe felszerelhető és működtethető".]
Az osztrák-magyar csapattal nekiinduló Kapschnak efféle problémája nincs. Lengyelországban és Dél-Afrikában is hasonló rendszer kiépítésével a háta mögött, lényegében reptében beleállhat ennek a beruházásnak a kivitelezésébe. A 2001-ben egyszer már a közúti radar-rendszerek telepítésénél és kamerás figyelőrendszerek kiépítésének fővállalkozójaként szerződött Getronics-ról nem lehet tudni, hogy a leendő konzorciumában ki állhat mögötte. Az biztos, hogy a cégnek alanyi jogon nincs 20 milliárdos éves bevétele, és az is hogy bár korábban több Getronics cég is futott a világban (egy holland anyacég leányaiként), de azokat – a magyar kivételével – 2006-ban fölvásárolta a Kapsch. Bármennyire is pikáns, elvileg nem zárható ki, hogy a cég a Kapsch strómancégeként nevezett, igaz, ezt a Kapschnál informálisan cáfolták. [A Getronics a cikk megjelenése után a rá vonatkozó infomrációkat több ponton is kiigazítani kérte, ezért ez a bekezdés a helyreigazítási kérelemnek megfeleően októben 24-én módosult - Szabó M. István.]
Egyelőre azonban nem csak a kamerás figyelőrendszer-profilú Getronics háttere kakukktojás, mert a kínai China International Corporationről is csak annyi biztos, hogy nagy projekteket finanszírozó befektető. Mellette partnerként több magyar cég is szerepet kaphat; iparági pletykák szerint ilyen lehet a Synergon, vagy a műholdas, elsősorban kamionos flottakövetési tapasztalatokkal rendelkező I-Cell is.
Az olasz Imetről mindössze annyi publikus információt találtunk, hogy főként rádióhullám-alapon működő rendszerekben és berendezésekben utazik. A Hungarian Motorwayről viszont még ennyi adat sincs. Sőt, a céginformációs adatszolgáltatást végző Opten a név alapján az ÁAK-ra mutat - de ez csak a cégnév angol fordítása miatt van így, mert ilyen nevű céget nem ismer. (Az persze elképzelhető, hogy a vállalkozást csak az utóbbi napokban jegyezték be, de ez egyelőre inkább csak sejtés.)
Plusz : Mínusz
HVG Archív
Azt már most nyilvánvaló, hogy a pályázati kiírásnak szakmailag az a legnagyobb erőssége, hogy technológia-semlegességet hirdetett. Vagyis egyforma eséllyel nevezhetett minden rendszermegoldás; legyen az GPS-alapú, mikrohullámot vagy kamerát kezelő infrastruktúra. Az is pozitívum, hogy a pályázóknak komplex tervezési, fejlesztési és kivitelezési csomagtervet kellett beadnia, amiben a beüzemelés és a bevezetés támogatása és a rendszer ellenőrzése is beletartozik.
A határidőkkel kapcsolatban azonban egy forrás arra hívta fel lapunk figyelmét, hogy a tenderkiírásban szokatlanul szigorú büntetések szerepelnek, amivel nem csak akkor szankcionál a kiíró, ha nem készül el időre a rendszer, hanem számos részhatáridős csúszás esetén is. Olyan tételekért is helyt kell állni a majdani tendernyertesnek, amire nincs is direkt ráhatása (ilyen kitétel például, hogy a rendszer betanítását az ÁAK munkatársai számára garantálnia kell, miközben az nem feltétel, hogy az ÁAK embereinek kötelező legyen képzésen részt venniük) A szigorból még probléma is lehet, mert ha a kockázatok miatt végül a tendernyertes cég mégis meghátrál, és nem jutnak el vele a szerződésaláírásig - hiszen akkor "csak" a nevezési díjat, 70 ezer eurót bukja -, azt a jövő júliusi startolás, illetve a költségvetési bevételi oldalán szereplő 75 milliárd forintos tételsor biztosan megsínyli.
A határidők ütemezését azonban könnyen felülírhatja a Közbeszerzési Döntő Bizottság (KDB) is. A 36 érdeklődő közül hárman hivatalos panaszlevelet írtak a szerintük indokolatlanul rövid "nevezési határidő" miatt, és kérték a jelentkezés határidejének 30 nappal történő meghosszabbítását. A leveleket az ÁAK-hoz küldték el, ahol az ajánlatkérői válasz után egyikük kezdeményezte a jogorvoslati eljárást a KDB-nél, ahol azonban az tudomásunk szerint eddig még nem indult el. Ebből akkor lehet igazán komoly galiba, ha a Döntőbizottság eljárást indít, majd kitölti a hivatalosan rendelkezésére álló 15 napos vizsgálati határidőt, és végül úgy dönt, hogy a panasz jogos, és érvényteleníti a pályázati felhívást. Október 19-e után ugyanis az ÁAK mindenképp megkezdi a második kört, melynek során a konkrét ajánlattételről tárgyal a továbbjutókkal.