Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"afb9b159-0a30-40cb-9d7a-c3f34a726f38","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Az épület tetőszerkezete ég.","shortLead":"Az épület tetőszerkezete ég.","id":"20250503_Kigyulladt-a-Penny-logisztikai-kozpontja-Veszpremben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/afb9b159-0a30-40cb-9d7a-c3f34a726f38.jpg","index":0,"item":"f1c98b62-3a5d-4021-931a-a2f1016ba8e1","keywords":null,"link":"/kkv/20250503_Kigyulladt-a-Penny-logisztikai-kozpontja-Veszpremben","timestamp":"2025. május. 03. 15:58","title":"Kigyulladt a Penny logisztikai központja Veszprémben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c742c1a3-c389-4c37-898a-f4be25f9d5ad","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20250504_mikromuanyag-gammakitores-google-nest-japan-railgun-hasznalt-telefonok-erteke","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c742c1a3-c389-4c37-898a-f4be25f9d5ad.jpg","index":0,"item":"8a38fdf3-b8a2-4d03-b90a-eb3fb7c5e7c8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250504_mikromuanyag-gammakitores-google-nest-japan-railgun-hasznalt-telefonok-erteke","timestamp":"2025. május. 04. 12:00","title":"Ez történt: Valami elképesztő energia szabadult el a világűrben, egy műhold is észrevette","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db6cf3e6-5259-42eb-a929-589ec7ff44c0","c_author":"Mátraházi Zsuzsa","category":"360","description":"Leonora Carrington világhírű szürrealista művész élete kész regény, barátnője, Elena Poniatowska papírra is vetette, immár magyarul is olvasható.","shortLead":"Leonora Carrington világhírű szürrealista művész élete kész regény, barátnője, Elena Poniatowska papírra is vetette...","id":"20250504_hvg-Elena-Poniatowska-Leonora-Leonora-Carrington-regenyes-elete-konyv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db6cf3e6-5259-42eb-a929-589ec7ff44c0.jpg","index":0,"item":"68799697-f753-4cff-9d45-9891a515090a","keywords":null,"link":"/360/20250504_hvg-Elena-Poniatowska-Leonora-Leonora-Carrington-regenyes-elete-konyv","timestamp":"2025. május. 04. 15:45","title":"„Festészete a tudatalattijából tör elő, olyan, mintha előző életéből őrizne jeleneteket a lelkében”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d9855f0c-9cb9-496d-a3d8-90a53fd31631","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"Demokratából republikánus, a szabadkereskedelem hívéből a vámháború szorgalmazója lett Donald Trump kereskedelmi főtanácsadója, Peter Navarro.","shortLead":"Demokratából republikánus, a szabadkereskedelem hívéből a vámháború szorgalmazója lett Donald Trump kereskedelmi...","id":"20250504_peter-navarro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d9855f0c-9cb9-496d-a3d8-90a53fd31631.jpg","index":0,"item":"2e7dd4d1-b531-4992-8cce-da5e2837a339","keywords":null,"link":"/360/20250504_peter-navarro","timestamp":"2025. május. 04. 12:00","title":"Börtönbe ment Trumpért és pitbullként küzd Kína megbüntetéséért a vámháború tábornoka","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c671c4a9-3af0-4b81-8ff1-6c6b380cd74f","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Vasárnap egyre többfelé számíthatunk záporra, zivatarra – legkésőbb és legkisebb eséllyel a déli országrészben. ","shortLead":"Vasárnap egyre többfelé számíthatunk záporra, zivatarra – legkésőbb és legkisebb eséllyel a déli országrészben. ","id":"20250503_idojaras-elorejelzes-eso-lehules-meteorologia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c671c4a9-3af0-4b81-8ff1-6c6b380cd74f.jpg","index":0,"item":"e05450a4-d16c-4dbe-96da-84ebe3f57962","keywords":null,"link":"/elet/20250503_idojaras-elorejelzes-eso-lehules-meteorologia","timestamp":"2025. május. 03. 17:49","title":"Jön az eső, kezdődik a lehűlés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b585659a-2107-4b35-86b9-97b3145adc85","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A csokoládé finom majszolni való, és nehéz elképzelni, hogy veszélyeztetné a világ legnagyobb méretű bogarait, a góliátbogarakat. Pedig az emberek csokiszeretete miatt kerül egyre közelebb a kihaláshoz e ganajtúrófélék néhány faja.","shortLead":"A csokoládé finom majszolni való, és nehéz elképzelni, hogy veszélyeztetné a világ legnagyobb méretű bogarait...","id":"20250504_kakaotermesztes-bogargyujtes-afrikai-goliatbogar-csokolade","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b585659a-2107-4b35-86b9-97b3145adc85.jpg","index":0,"item":"59097178-07da-410c-a59e-649e44917f6c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250504_kakaotermesztes-bogargyujtes-afrikai-goliatbogar-csokolade","timestamp":"2025. május. 04. 20:03","title":"Kihalóban egy különös bogár, csak mert az emberek annyira szeretik a csokit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"045886bc-3b45-4d76-a399-a3a1e68a8afe","c_author":"HVG","category":"360","description":"Tömegsportnak éppen nem mondható a több mint 500 éves golf, de legalább 50 millióan hódolnak ennek az időtöltésnek szerte a világon. Mindegyikőjük örülhet majd annak a fejlesztésnek, melynek eredményei a golfpályákon is túlmutathatnak.","shortLead":"Tömegsportnak éppen nem mondható a több mint 500 éves golf, de legalább 50 millióan hódolnak ennek az időtöltésnek...","id":"20250503_hvg-golflabda-hidrofil-bevonat-nedves-szaraz-fu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/045886bc-3b45-4d76-a399-a3a1e68a8afe.jpg","index":0,"item":"b82afa35-daf4-4952-aeb4-9b1b9ecf0c33","keywords":null,"link":"/360/20250503_hvg-golflabda-hidrofil-bevonat-nedves-szaraz-fu","timestamp":"2025. május. 03. 15:45","title":"Feltalálták a golflabdát, amelyik mindenféle füvön ugyanúgy viselkedik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22a20973-3c2a-4d7e-9fa7-573ff0ea0e50","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Régi Városházára akartak felhúzni a momentumosok egy szivárványos zászlót, amikor egy ellentüntető akcióba lépett.","shortLead":"A Régi Városházára akartak felhúzni a momentumosok egy szivárványos zászlót, amikor egy ellentüntető akcióba lépett.","id":"20250504_tompos-marton-megserult-debrecen-szivarvanyos-zaszlo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22a20973-3c2a-4d7e-9fa7-573ff0ea0e50.jpg","index":0,"item":"27ba6184-82e0-4827-b951-f09991ec0df4","keywords":null,"link":"/itthon/20250504_tompos-marton-megserult-debrecen-szivarvanyos-zaszlo","timestamp":"2025. május. 04. 15:42","title":"Tompos Márton keze megsérült, amikor Debrecenben rájuk rontott egy férfi egy szivárványos zászló miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ahogy az a múlt héten rendeletileg előkészített terepen várható volt, szerdán aláírták a Déli Áramlat magyarországi szakaszáról szóló megállapodást. Az MVM gyakorlatilag a legnagyobb hazai gázos cég lett, de a projekt továbbra is az oroszokon áll vagy bukik.
Baji Csaba, az MVM elnök-vezérigazgatója szerdán aláírta a Déli Áramlat földgázvezeték magyarországi szakaszáról szóló részvényesi megállapodást. A Gazprom elnökhelyettese, Alekszandr Medvegyev által is szignált budapesti papír azonban csak azt biztosítja, hogy a Fekete-tenger fenekén végighúzott csővezeték - ami az európai oldalon két ágra válva egyrészt Dél-Olaszország, másrészt Kelet-Közép-Európán keresztül Ausztria felé veszi az irányt - 229 kilométeres magyarországi szakaszának megépítése 2016-ig megtörténik. A tervek szerint orosz-türkmén gázzal töltendő, közel 30 milliárd köbméter éves kapacitású vezetéket 600 millió euróból építik, ebből mintegy 450 milliót hitelből finanszíroznak.
jöjjön ami a csövön befér?
AP / Svetlana Kozlenko
A szerződés előjele volt, hogy egy hete a kormány kiemelt jelentőségűvé nyilvánította a Déli Áramlattal kapcsolatos közigazgatási ügyeket. A Magyar Közlönyben múlt csütörtökön megjelent rendeletnek köszönhetően a Hercegszántó-Tornyiszentmiklós közötti szakasz építése egyszerűbb eljárásban, rövidebb idő alatt épülhet meg.
Nabucco vs. Déli Áramlat
A Nabucco 2004-ben született egy olyan projektvállalat terveként, melyben - európai energiacégek igényeit szem előtt tartva - az orosz gáz alternatívájaként kezelt Kaszpi térségből Törökországon, Bulgárián, Románián és Magyarországon át az ausztriai Baumgartenben lévő elosztó központba eljuttatandó energiahordozó szállítását célozták meg. A projektben kezdetektől sok kérdőjel volt, főként a beruházási költség és a vezetékbe töltendő gázmennyiség ügyében.
Az oroszok két évvel később válaszként jelentették be a Déli Áramlat tervét, ami főként a dél-európai gázellátás szűk keresztmetszeteinek felszámolását helyezte kilátásába. Az új távvezeték szexepiljét az jelentette, hogy az Európára rendszeresen gázellátási frászt hozó ukrán-orosz vitára ígért gyógyírt azzal, hogy az ukránokat kivonta e képletből. A Déli Áramlat gyakorlati megépítése azonban annak ellenére nem haladt előbbre, hogy az utóbbi időben több, a munka megkezdését sürgető bejelentés is történt (akárcsak a Nabucco projekt esetében).
Magyarország idővel mindkét projektbe beszállt, és a vasak mindkét tűzben tartása mellett akkor is kitartott, amikor az orosz terv támogatása miatt az EU-ból is, Amerikából is támadták. Főként ezért keltett nagy feltűnést, amikor Orbán Viktor, mint azt áprilisban megírtuk, egy brüsszeli konferencián kerek perec bejelentette: a Mol kivonul a Nabucco tervből. (A legfőbb érv az volt, hogy a Nabucco bajban van, elszálltak a költségei - 7 milliárd euró helyett több mint 20-ról szóltak a becslések. De elhangzott az is, hogy nem látszik, a beruházás megtérülését biztosító évi, legalább 30 milliárd köbméter gázhoz honnan lesz forrás, mivel ehhez az azeri termelői oldal 10 milliárdos teljesítménye önmagában nem elegendő.)
Itt még azért nem járunk...
AP / Misha Japaridze
Azóta azonban nyilvánvalóvá vált, hogy a témában csupán súlypontáthelyezés történt a kormány részéről. Ennek lényege, hogy az egyébként kisebbségi állami tulajdonú Molt kitúrják a gázszállítási piacról, és helyébe az olajipari cégénél kezesebbnek tartott MVM kerüljön. Ezt igazolja, hogy a villamos művek egyszeriben - a Mol-hoz tartozó infrastruktúra-építő FGSz helyett - az Észak-Dél Energiafolyosó részeként megépülő magyar-szlovák összeköttetés építője lett. Ezt a 30 millió eurós uniós támogatással készülő projektet tavaly novemberben kiemelt jelentőségűvé is nyilvánították.
De az is ezt igazolja, hogy a végül csak szóbeli „Mol-talanítás” után, augusztusban a Nabucco gázvezeték 384 km-es magyarországi szakasza megkapta az utolsó szükséges környezetvédelmi engedélyt is. És így került ma az MVM első emberének aláírása a Déli Áramlatról szóló megállapodásra is.
Déli Áramlat is kérdőjelekkel
„Szép dolog ez a mai szerződéskötés, de - miközben az most sem kérdés, hogy Moszkva meg tudná-e építeni a Déli Áramlatot akár egyedül is, és az is biztosítottnak látszik, hogy a kellő gázmennyiséget is be tudják táplálni, ha kell – az a nagy kérdőjel, hogy ez a beruházás az oroszoknak valóban megtérül-e” – mondta a hvg.hu kérdésére Sz. Bíró Zoltán. Az Oroszország-szakértő szerint ugyanis a Déli Áramlat terve fölött (is) évek óta gomolyfelhők gyűltek, és ezeket máig sem sikerült eloszlatni.
A 2008-ban Európában begyűrűző gazdasági válság okozta gázfogyasztáscsökkenés mellett a kontinens gázpiaca radikális változáson ment keresztül. Amellett, hogy 2009-ben 44 milliárd köbméterrel esett az európai gázfogyasztás, éppen ekkor a piacra ömlött a katari cseppfolyós gáz is, ami drasztikusan lenyomta az árakat. (Az eredetileg az amerikai piacokra szánt katari LNG úgy került Európába, hogy az USA a palagáz-technológia elterjedésével és hatására importőrből önellátóvá vált.) Az orosz gáz versenyképességén esett csorbán a szolidan emelkedő fogyasztás és gázáremelkedés köszörült egy keveset, de a piaci előrejelzések az amerikai palagáz 2016-os megjelenésével kapcsolatban is hasonló traumát jósolnak.
Ebből kiindulva az oroszoknak egyáltalán nem mindegy, hogy milyen megtérülés mellett kell új gázvezetékekbe befektetniük, hogy a biztos piacot jelentő Európában nagy menniységű gázt eladhassanak. És ha az Oroszországot Németországgal összekötő Északi Áramlat jelenlegi két, már átadott vezetéke (évi 55 milliárd köbméter kapacitással) mellé olcsóbb a 3. és 4. csövet lefektetni, és ezzel az exportmennyiséget megduplázni, nem kérdés, hogy mi a befektetői preferencia.
Stratégiai sakkjátszma
A Dél Áramlattal kapcsolatos kérdés úgy is feltehető, hogy ebben az esetben arra az oroszoknak valóban szükségük van-e. A Déli Áramlat építési költségei ugyanis messze meghaladják az északi rokonét, ami főként abból adódik, hogy a Fekete-tenger aljára fektetett csövek mélyebbre kerülnek, mint északon - ahol az is további megtakarítást jelenthet, ha sikerül az észtekkel megegyezni egy rövidebb útvonalban. Ráadásul, bár a ma aláírt MVM -Gazprom szerződésben szereplő magyarországi szakasz költsége nem csak az oroszokat terhelné (a Gazpromnál úgy számolnak, hogy a teljes Déli Áramlat projekt felét nekik kell majd finanszírozniuk), az oroszországi betáplálási pontok infrastruktúra-építéséhez még hozzá sem kezdtek. Putyin áprilisban ugyan arra kérte Alekszej Millert, a Gazprom vezérigazgatóját, hogy még az idén kezdejenk hozzá az építéshez, de azóta erről nincs hír.
Alekszandr Medvegyev - még kivárnak
AP / Michel Euler
A Déli Áramlat valódi Achilles-sarka azonban az, hogy az ukrán tranzitvezeték-rendszert megkerülő, 16,5 miliárd eurós beruházás (ebből a 2000 kilométeres szárazföldi szakasz kivitelezési költsége 6,5 milliárd euróba, a tenger alatti 925 kilométeres hosszúságú rész pedig 10 milliárd euróba kerül) feltétlenül szükséges-e, vagy mégis kikényszeríthető valahogy az ukrán gázszállítói kapituláció. A Déli Áramlat építési költségeinek töredékéből meg-, és fel lehetne újítani a jelenlegi ukrajnai tranzit infrastruktúrát, de ennek csak akkor van értelme, ha a gáztranszportok dézsmálása és a főcsapok elzárásával fenyegetések egyszer és mindenkorra leszerelhetők. Ha ez nem lehetséges, akkor valóban nőnek a Déli Áramlat megépültének esélyei.
Sz. Bíró Zoltán szerint a mai megegyezés olvasata az, hogy Moszkva fenn akarja tartani a látszatát és a lehetőségét annak, hogy ha úgy dönt, akkor megépítse a Déli Áramlatot. A történész szerint azonban ettől még az kérdéses maradt, hogy valóban lesz-e valaha ilyen vezeték. "Amíg a projekt legköltségesebb részéhez, a tengerfenéken végzendő munkákhoz nem kezdenek hozzá, addig igazából csak egy nagy stratégiai sakkjátszma zajlik. Olyan, amiben nem vagyunk központi szereplők, de olyan, amiben ennek ellenére, amíg lehet, ott kell maradnunk” - mondta.
Egy birtokunkba került levél szerint a kormány néhány hét múlva, még a per lezárulta elő át akarja venni az MTA vagyonát. De, ha a bíróság másként dönt, akkor vissza az egész.