szerző:
Farkas Boglárka
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Egy digitális termékeket tervező magyar cégnél olyan vállalati kultúrát honosítottak meg, amelyben a munkatársak tisztában vannak egymás fizetésével. Sőt, a főnökével is, de még azt is pontosan tudják, hogy egyes megbízásokból mennyi pénz folyik be a kasszába. Hogy miért jó ez, és mit szóltak hozzá az alkalmazottak, arról a cég alapítóját, Pásztor Dávidot kérdeztük.

Hvg.hu: Hogyan jut oda valaki, hogy úgy dönt: felhasználói élmény alapú tervezéssel, dizájnnal foglalkozó céget alapít?

Pásztor Dávid: Gimiben elhatároztam, hogy készítek egy weboldalt az első számítógépünkön. Elmentem a műszaki könyvesboltba és vettem egy webdesign című könyvet - Jacob Nielsen Web-design című könyvét. Bár ebből nem tanultam meg programozni, viszont valami mást igen: azt, hogy az emberek miként viszonyulnak a digitális felületekhez. Rájöttem, nem is az érdekel, hogy miként programozzak weboldalt, hanem az, miért és hogyan fogják az emberek használni. Utána jött be a UX dizájn (felhasználói élmény alapú tervezés) a köztudatba, mint foglalkozás és ekkor jöttem rá, hogy ez arról szól, amit én szeretek.

Egyetem után szabadúszóként próbálkoztam, először két kis céggel kezdtem együtt dolgozni, amelyek tovább ajánlottak. Egyre több megkeresés jött, el kellett döntenem, hogy szabadúszóként válogatok a legjobb projektek között, vagy pedig elkezdek embereket felvenni, és bevállaljuk az összes munkát. Így indult a ma már húszfős stúdió.

Pásztor Dávid előad a TEDxYouth@Budapesten
UX Studio

Hvg.hu: Mivel foglalkozik a cég pontosan?

P.D.: Alapvetően digitális termékeket tervezünk. Ez lehet egy mobilalkalmazás vagy akár egy webes felület is. Kitaláljuk, milyen problémáik vannak az embereknek, amik fájdalmasak, és amire megoldást, eszközt szeretnének kapni. Ezek alapján összerakjuk, milyen funkciók kellenek egy ilyen termékbe, és aztán megtervezzük ezeknek a felületeit, hogy könnyen kezelhetőek legyenek.

Hvg.hu: Tudna erre konkrét példát mondani?

P.D.: Jó példa erre az önvezető autó projektünk, ahol azt vizsgáltuk, hogy ezeknek az önvezető autóknak milyen kezelési felülettel kell rendelkezniük a legnagyobb komfort érdekében. Nagyon sok érdekes lehetőségen gondolkodtunk, például a hanggal vezérlésen, ahogy az is jó kérdés, hogy át merjük-e engedni az irányítást az autó mesterséges intelligenciájának úgy, hogy közben utasként biztonságban érezzük magunkat. Arra jutottunk, hogy ez csak úgy lehetséges, ha az autó folyamatosan tájékoztatja az utasát egy kijelzőn keresztül arról, mit lát maga körül, ami már teljesen UX dizájn és tervezés kérdése.

Hvg.hu: Nagyjából egy éve bevezettek egy olyan modellt, amely sok vezető számára elég ijesztően hangozhat. Ennek egyik eleme, hogy mindenkinek rálátást engedtek a cég pénzügyeire. Hogy néz ez ki pontosan?

P.D.: Ez úgy működik, hogy az összes pénzügyi adatunk és jogi dokumentumunk, tehát az összes szerződésünk is meg van osztva minden kollégánkkal. Ha valaki meg akarja nézni, hogy adott projektre mennyi bevétel jött egy cégtől, akkor csak megnyitja a megfelelő fájlt és ott van, ahogy az is, ki mennyi fizetést kapott.

Tudja, mennyit keresnek munkatársai? Itt még a tulaj zsebébe is belelátnak

A UX studiónál dolgozók nemcsak egymás fizetésére látnak rá, de meg tudják nézni, hogy munkaadójuk mennyit kaszál az ügyfeleiken, sőt még a cég bankszámláján lévő összeget is pontosan tudják.

Hvg.hu: Mik a transzparencia kézzel fogható előnyei?

P.D.: Mindig is azt szerettem volna, hogy olyan emberek dolgozzanak nálunk, akik törődnek azzal, amivel foglalkoznak. Nemcsak elvégzik a munkát és hazamennek, hanem tényleg érdekli őket, hogy merre menjünk tovább. Ilyen dolgokról pedig nem lehet úgy beszélni, hogy közben titkaink vannak egymás előtt. Hogyan várhatom el azt, hogy beleszóljon egy munkatárs abba, hogy merre vigyük tovább a stúdiót, ha közben nincs tisztában a pénzügyi háttérrel.

Pontosan tudják kinek mennyi a fizetése
UX Studio

A transzparencia legnagyobb előnye, hogy nyílt lapokkal játszunk, nincsenek tabu témák. A kollégák látják egymás fizetését, ezért mindenkinek reális elvárásai vannak. Ha valamilyen igazságtalanság történik, akkor ez egyből világosan kiderül. Az átláthatóság rákényszeríti a vezetőket, hogy előre gondolkozzanak, és ne engedjék, hogy olyan szituáció kialakuljon, amikor valakinek nem fair a bérezése.

Hvg.hu: Egy év elteltével mik a tapasztalatok? Erősödött- e dolgozók elkötelezettsége például?

P.D.: A dolgozók elkötelezettsége nagyon összetett dolog, aminek ez csak az egyik összetevője. A transzparencia mindenképp növeli a bizalmat, és számonkérhetővé teszi a vezetést. Én személyesen nem tudom elképzelni, hogy bárki is hajlandó lenne vállvetve küzdeni a csapattársaival úgy, hogy közben titkaik vannak egymás előtt. Ez a nyílt légkör épp ezért szerintem szükséges, ha valaki igazán nagy dolgokat akar alkotni. De az elkötelezettség szempontjából még fontos összetevő az általunk használt Studio Modell többi összetevője is: a szabadság - szabad időbeosztás, szabad szakmai döntések, alulról, építkező módon meghatározott céges célok és munkafolyamatok.

Hvg.hu: Volt-e arra példa, hogy valakinek szemet szúrt más magas fizetése, amit nem tartott indokoltnak, esetleg éppen más fizetésére hivatkozva kért emelést?

P.D.: Voltak meglepetések. Például kiderült, hogy a munkatársaim nagy különbséget szeretnének látni a fizetések között. Ez mutatja ugyanis a feljebb lépési lehetőséget.

Miként ők is meglepődtek, mert számukra kiderült, hogy a szakmaválasztásnak milyen nagy befolyása van a fizetésekre.

Egy hiányszakmában egy közepesen tehetséges ember többet kereshet, mint a dömping szakmában egy tapasztalt, senior kolléga. Amikor felfedtem a fizetéseket szépen sorban négyszemközt mindenkinek, voltak furcsa pillanatok. De miután mindenki tisztába került a valósággal, akkor már nem csak fals pletykák terjedtek a folyosókon, és elkezdhettünk végre tabuk nélkül, felnőtt ember módjára beszélni egymással.

Nyílt légkörben folyik a munka
UX Studio

Voltak olyan esetek, amikor pont az átlátható adatokra hivatkozva kértek fizetésemelést. De érdekes módon sosem azok jelentek meg a kéréssel, akiknek konkrétan járt volna, hanem mindig a csapattársai figyelmeztettek engem először. Ez nagyon jól esett, mert tudtam, hogy a dolgozók figyelnek egymásra. Egy idő után egyébként bennem is kialakult az ösztön, hogy figyeljek arra, mindig fair maradjon a rendszer. Az átláthatóság rákényszeríti erre a vezetőket.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!